Bolestivé, citlivé a unavené oči: čo vám pomôže?

Bolestivé, citlivé a unavené oči: čo vám pomôže?
17.8.2017 v kategórii Wellness, autor Ing. Vladimíra Mihálová, foto: istockphoto.com

Človek môže mať niekedy dojem, akoby mal niečo v oku. Bolestivé, citlivé a unavené oči znepríjemnia prežívanie človeka. Oči ho režú, pripojí sa slzenie, svetloplachosť, spojivky mu sčervenajú a zapália sa. Ako možno tieto bolestivé prejavy a únavu očí obmedziť? Čo pomôže?

Žiadna bolesť by sa nemala brať na ľahkú váhu. Výnimkou nie je ani bolesť očí. Zachovajte však chladnú hlavu! Niekedy to nemusí byť vážne a príčinou môžu byť „len“ suché oči, ktoré sú nadmerne namáhané pri práci.

Najčastejšou príčinou bolesti očí (u inak zdravého človeka), ktorá je často sprevádzaná bolesťami hlavy, je nosenie nesprávnych dioptrií alebo nenosenie okuliarov napriek tomu, že ich človek potrebuje. Oči si pritom neprimerane namáha.

Čítajte tiež: Očná gymnastika - pomôžte namáhaným a unaveným očiam.

Za bolestivými prejavmi problémov s očami sa môže skrývať aj ich presilenie, pobyt v zafajčenom, prašnom prostredí, ktorý spôsobuje podráždenie. Bolesti oka môžu však spôsobiť i zápaly očí, infekcie, alergie, zápal dutín, zvýšený vnútroočný tlak atď.

Infekčný zápal spojiviek je spojený s tvorbou hnisu. Pri zápale alergického pôvodu sa zase objavia problémy v ústach a pažeráku. Niekedy teda bolesť očí môže signalizovať závažné ochorenie, kedy treba identifikovať príčinu bolesti a liečiť ju.

V mnohých prípadoch nám ale postačí liečba prírodnými prostriedkami a jednoduché cvičenia, ktoré pomôžu najmä pri unavených a suchých očiach.

Mohlo by vás zaujímať: Faktory, ktoré môžu negatívne ovplyvniť váš zrak. Aká je správna výživa pre vaše oči?

Čo pomôže vašim očiam?

1. Vitamín A: Ak ste si oči priveľmi namáhali prácou pri obrazovke, pomôže vám „starý známy“ vitamín A. Jeho prírodnými zdrojmi je ovocie a zelenina s vysokým obsahom karotenoidov, ktoré sa v tele môžu premeniť na vitamín A, napr. mrkva, petržlen, dyňa, špenát, marhule či medový melón. Vitamínové preparáty však užívajte s mierou, pretože takýmto vitamínom A sa možno ľahko predávkovať!

2. Vitamín B2 a B3 (riboflavín a niacín): Ak máte pocit, že máte v oku nejaké cudzie teliesko, ide o typický príznak nedostatku riboflavínu. Spolu s jódom pomáha pri unavených očiach. Dajte si na tanier častejšie morské ryby (losos, tuniak), mliečne výrobky a strukoviny. Zároveň tým doplníte aj vitamín B3 a pomôžete vašim suchým očiam. Okrem toho ho nájdete v orechoch (hlavne lieskových, pekanových alebo mandliach) a búrskych orieškoch.

3. Nenasýtené mastné kyseliny: Ak si denne doprajete čajovú lyžičku ľanových semienok, pomôžu vám zbaviť sa nepríjemného pocitu cudzieho telesa v oku. Poriadne ich rozžujte a potom si vypláchnite ústa pohárom vody.

Čítajte tiež: Aj vy bojujete s jarnou únavou? Potrebujete tieto vitamíny!

4. Zinok: Tento stopový prvok pomáha pri silnom preťažovaní očí prácou pri monitore, nočnom vysušovaní očí a pri zápale spojiviek. Jeho väčšie množstvo sa nachádza v čerstvých strukovinách, orechoch, karfiole či syre. Na účinné vstrebávanie zinku telo potrebuje vitamín D, preto by ste mali častejšie chodiť von. Myslite však na to, že veľa liekov (napr. antibiotík), odoberá telu zinok.

5. Magnézium (horčík): Vedecké štúdie preukázali, že magnézium pomáha obmedziť zápal spojiviek, ktorý vznikol ako dôsledok alergie. Prírodný zdroj tohto minerálu (čisté magnézium) si môžete kúpiť v lekárni, no preventívnu kúru je potrebné nasadiť aspoň 4 týždne pred očakávaným prejavom alergie (napr. peľovou sezónou). Vzhľadom na to, že mliečny cukor – laktóza - zlepšuje príjem horčíka, je vhodné spojiť magnéziovú kúru s denným užívaním 1 čajovej lyžičky laktózy.

Mohlo by vás tiež zaujímať: Migréna, opakovaná bolesť hlavy - jej špecifické príznaky

Ako predísť únave očí pri práci?

  • pravidelné žmurkanie: je prevenciou vzniku suchého oka. Pri sústredenom pohľade na jednu vec, napr. na knihu alebo monitor počítača, zabúdame žmurkať. Vedome zatvárajte a otvárajte oči, tak predídete predčasnej únave a suchým očiam.
  • krátke prestávky: každých 20 minút sa pozrite od objektu, na ktorý sa vaše oči zameriavajú (počítač, kniha), na vzdialenejší predmet. Potom sa znova vráťte pohľadom ku bližšiemu predmetu a zopakujte aspoň 10-krát. Pravidelné krátke prestávky pri práci môžete využiť aj na ďalšie cviky očnej jogy, aby si vaše oči odpočinuli, napr. pohyb očami zhora nadol, do strán, krúženie očami alebo masáž očných svalov, ktoré možno vykonávať tak s otvorenými, ako aj zatvorenými očami.
  • zmena postavenia monitora: japonskí vedci zistili, že ak monitor postavíme nižšie a sklopíme ho mierne dozadu, zvýši sa frekvencia pohybu viečok. Rohovka je tak lepšie chránená a zásobovaná. 
Môže vás zaujať: Svojvoľne zavedená bezlepková diéta. Aké sú riziká?

Neváhajte navštíviť očného lekára, ak:

  • sa zrazu začnú objavovať nevysvetliteľné bolesti v očiach a neznášanlivosť svetla
  • sa vám zhorší zrak a musíte sa veľmi namáhať, aby ste videli ostrejšie
  • hmla pred očami pretrváva dlhodobo alebo sa neustále opakuje