FAIRTRADE alebo ako podporiť férové obchodovanie. Čo to presne znamená?

FAIRTRADE alebo ako podporiť férové obchodovanie. Čo to presne znamená?
10.10.2017 v kategórii Wellness, autor Júlia Poláková, foto: istockphoto.com

Fairtrade: Zvýšte si karmu kúpou čokolády alebo šálkou kávy s označením FAIRTRADE. Videli ste už na obale niektorých potravín výrazné zeleno-modré logo a nevedeli ste, čo presne znamená?

Počiatky férového obchodovania

Vznik globálneho hnutia Fairtrade sa viaže na aktivity holandskej charitatívnej organizácie Solidaridad. Jej predstavitelia dodnes veria, že trvalo udržateľné a spravodlivé obchodovanie môže viesť k účinnému boju proti chudobe v krajinách tzv. tretieho sveta.

Mohlo by vás  zaujímať: Čo sú to GMO (geneticky modifikované organizmy) a ako sa produkujú?

V roku 1988 táto organizácia označila v holandských supermarketoch po prvý raz kávu z Mexika nálepkou Max Havelaar, ktorá sa stala akýmsi predchodcom dnešnej známky FAIRTRADE. O deväť rokov neskôr bola v nemeckom meste Bonn založená medzinárodná organizácia Fairtrade International (FI).

Jej primárnym cieľom bolo združiť Faitrade aktivity jednotlivých krajín sveta do spoločného celku a tiež stanoviť medzinárodné štandardy na udeľovanie certifikácie FAIRTRADE.

Touto známkou sa začali pred 12 rokmi označovať prvé výrobky. O jej udeľovaní dodnes rozhoduje nezávislý orgán FLOCERT.

Medzinárodný systém Fairtrade tvorí v súčasnosti až 25 rôznych organizácií, tri globálne produkčné siete a už zmienený certifikačný orgán FLOCERT. Súčasťou celosvetového hnutia je tiež nadácia Fairtrade Foundation so sídlom vo Veľkej Británii, ktorá združuje stovky miest, škôl a univerzít, ale aj viac ako 20 iniciatív pôsobiacich v Európe, Japonsku, Severnej Amerike, Mexiku či Austrálii.

Čítajte tiež: Aké sú výhody lokálnych potravín a prečo by ste ich mali jesť?

Spravodlivosť pre ľudí na začiatku reťazca

Hlavným poslaním hnutia Fairtrade je zabezpečovať lepšie životné a pracovné podmienky pre farmárov a pracovníkov v rozvojových krajinách. Tí sa zákonite nachádzajú na začiatku obchodného reťazca, a preto sú často znevýhodňovaní. Organizácia FI v tomto kontexte zdôrazňuje, že nie každý obchod musí byť férový z pohľadu oboch strán.

Práve známka FAIRTRADE slúži na to, aby dala bežnému spotrebiteľovi signál o tom, že daný výrobok spĺňa tie najvyššie spoločenské, ekonomické a environmentálne štandardy. 

Produkty označené nápaditým zeleno-modrým logom s čiernou siluetou sú teda vyrábané v spravodlivých podmienkach, s ohľadom na trvalo udržateľný rozvoj a životné prostredie, a tiež s prihliadnutím na potreby a budúcnosť malých podnikateľov v chudobných krajinách sveta. Každý človek vďaka nim môže podporiť spravodlivejšie podmienky pre tých, ktorí to potrebujú, a najmä ocenia.

Mohlo by vás zaujímať: 10 potravín, ktorým mrazenie prospeje