Zásady správneho saunovania a kto má STOP?

Zásady správneho saunovania a kto má STOP?
29.1.2017 v kategórii Wellness, autor PaedDr. Dagmar Baluchová, foto: istockphoto.com

Kedy má saunovanie naozaj zmysel? Môžem do sauny s virózou? Áno, aj saunovanie má svoje zásady.

Kto má STOP?

Každý, kto chce začať so saunovaním, by sa mal o tom poradiť so svojím lekárom. Platí to aj v prípade, ak užívate akékoľvek lieky. Vo všeobecnosti sa saunovanie neodporúča osobám:

  • s vážnymi chronickými ochoreniami
  • srdcovocievnymi ochoreniami
  • neurologickými (epilepsia, skleróza multiplex...)
  • kožnými
  • s ochoreniami pľúc a obličiek
  • s akútnymi či chronickými zápalmi
  • s hemofíliou
  • s kŕčovými žilami
  • tiež ženám počas menštruácie a tehotenstva
Saunu treba oželieť aj po extrémnej fyzickej alebo psychickej námahe.

Čítajte tiež: Neviete si vybrať saunu? Ukážeme vám rozdiely.

Zásady správneho saunovania:

  • Do sauny sa odporúča chodiť 1 – 2-krát týždenne.
  • Pred vstupom do sauny je nutné osprchovať sa a odložiť všetko šatstvo, ako aj šperky, okuliare a šošovky. Do saunovej komory sa vstupuje iba s uterákom.
  • Ideálna dĺžka saunovania je 5 – 10 minút, potom nasleduje osprchovanie, schladenie, relax na odpočívadle a následne ďalší cyklus saunovania. Za 1 pobyt v saune by ste mali vystriedať 2 – 3 cykly.
  • Po ukončení saunovania niektorí odborníci odporúčajú masáž.
  • Na záťaž sauny je nutné zvykať organizmus postupne. Teda ak so saunovaním začínate, zvoľte kratšie a menej časté cykly.
  • Väčšina sáun má lavičky uložené na nižšom a vyššom stupienku. Vyskúšajte teplotné rozdiely v saunovej kabíne a odpočívajte tam, kde je vám to príjemnejšie.
  • V saune je nutné správať sa ticho a nerušiť ostatných.
  • Čo sa týka času, ideálnejšie je to popoludní alebo večer, avšak je to individuálne.
  • Pred pobytom v saune sa neodporúča príliš sa najesť, ale ani vyhladovať. Posledné jedlo (ľahké) pred saunovaním má byť skonzumované min. 2 hodiny pred pobytom, po saunovaní sa neodporúča jesť hneď, a už vôbec nie ťažké jedlá.
Prečítajte si: Neviete si vybrať saunu? Ukážeme vám rozdiely.
  • Dopĺňať tekutiny (ideálne čistá voda či nesladené šťavy) pred a po saunovaním je nutné, v saune sa piť neodporúča.
  • Do sauny nemajú vstupovať, okrem osôb s niektorými závažnejšími ochoreniami, ani osoby trpiace virózou, horúčkou, či s poranenou pokožkou.
  • Ak sa cítite v saune zle, zhorší sa vám dýchanie alebo máte pocit mdlôb, saunu opustite.
  • Po saunovaní sa neodporúča intenzívna telesná námaha, fajčenie, ani alkohol.
  • Saunovanie má zmysel iba vtedy, ak sa vykonáva správne a pravidelne.
Mohlo by vás zaujímať: Pre pánov. Obľubujete saunu? Bacha na spermie!