Ako prebieha liečba karpálneho tunela? Stavte radšej na prevenciu, pomôže jednoduché cvičenie

Ako prebieha liečba karpálneho tunela? Stavte radšej na prevenciu, pomôže jednoduché cvičenie
26.2.2018 v kategórii Zdravie, autor Redakcia, foto: istockphoto.com

Ak už dlhšie pociťujete, že vaše zápästie „volá o pomoc“ a bolesť, ktorú v podvedomí stále cítite, no prehliadate, už nemožno ignorovať, zájdite k lekárovi. Vaše ruky vás živia, pomocou nich cvičíte, najvyšší čas im to odplatiť!

Ako prebieha liečba karpálneho tunela?

Lekár musí brať u pacienta do úvahy viaceré súvislosti: pridružené ochorenia, hmotnosť (často hrá tiež dôležitú rolu), užívané lieky, častosť fyzickej aktivity, cvičenia ap.

V ľahších prípadoch pomáha zmierniť prejavy tohto syndrómu šetrenie ruky, vyhýbanie sa nesprávnym úchopom. Na začiatok môžu v rámci liečby postačovať iba obmedzenia zaťažovania ruky, protizápalová liečba a nosenie dlahy (často iba v noci).

Ak to nepostačuje, lekár môže naordinovať aj kortikoidy. Vo vážnych prípadoch, najmä ak pacient stráca citlivosť prstov a ruka sa stáva čoraz menej obratnou, je nutná operácia, ktorá sa dnes vykonáva aj v rámci jednodňovej chirurgie v lokálnom znecitlivení. Nevýhodou je, že po čase sa stav môže opäť zhoršiť a je nutná reoperácia.

Pomôže aj jednoduché cvičenie

Ak chcete tomuto syndrómu predísť u seba, vyskúšajte jednoduché cvičenia.

  • Zatlačte si mierne palcom druhej ruky na zápästie a prechádzajte ním smerom hore-dole po zápästí. Tento cvik vedie k lepšiemu prekrveniu a regenerácii ruky. Opakujte denne aspoň 3-krát po dobu 3 – 5 minút.
  • Vezmite si malú softovú loptičku a krúživými pohybmi ňou rotujte po zápästí (nemali by ste cítiť bolesť) – denne aspoň 2-krát po dobu 3 – 5 minút.
  • Cvik v stoji – dlaň oprite o stenu a zatlačte, opakujte otočením dlane na chrbát – denne aspoň 2-krát s ľubovoľným množstvom opakovaní.

Množstvo ďalších cvičení nájdete na internete a youtube a mnohé môžete robiť aj počas dňa v práci, v škole, vo fitku, či doma v obývačke. Stačí len chcieť. 

Stavte na prevenciu

Ak pracujete s počítačom, uznáte, že počas svojej práce sa vždy nájde minútka, cez ktorú relaxujete. Tu si urobíte kávu, tu možno klik na sociálne siete. Prečo si nenájsť minútku na krátke, ale efektívne relaxačné cvičenie s rukami?

Tu sú naše odporúčania:

  • pri písaní na klávesnici udržujte zápästia v rovine, neohýnajte ich hore alebo dole (umožní vám to aj gélová podložka pod zápästie a ergonomicky tvarovaná myš, ktoré sa dajú kúpiť)
  • ak nepracujete s počítačom, ale napriek tomu manuálne (napr. kaderníčka, pekár, manikérka, remeselná výroba atď.), robte si často pauzy
  • aspoň raz za hodinu si jednoduchými cvikmi precvičte paže, dlane, zápästia i krčnú chrbticu
  • doma pri sledovaní televízie, vo chvíľach oddychu si masírujte zápästia, ohýbajte ich, otvárajte a zatvárajte dlane
  • vyhýbajte sa práci v chlade a neprimeranej fyzickej záťaži
  • striedajte pracovné činnosti, pretože na syndróm karpálneho tunela vplývajú aj časté stereotypné pohyby rúk (napr. klikanie počítačovou myšou, pridlho vykonávaný cvik atď.) 
Fitlopta namiesto stoličky?
Prečítajte si tiež:

Fitlopta namiesto stoličky?

Iné metódy liečby

V dnešnej dobe už nie je ničím výnimočným siahnuť pri zdravotnom probléme aj po alternatívnych liečebných metódach. Ak je syndróm karpálneho tunela aj vaším problémom, okrem klasickej liečby môžete vyskúšať aj tieto metódy (odporúčame u certifikovaných lektorov či terapeutov), ako napr. akupunktúra, fytoterapia (liečba pomocou rastlín), hydroterapia (vodoliečba), chiropraxia (liečebná metóda pomocou terapeutických hmatov, ktorými terapeut manuálne posúva, napráva kĺby, väzivá a svaly ap.).

Tiež sa čoraz viac propaguje význam zdravej stravy, ktorý má v životnom štýle nezanedbateľné miesto. Odporúčané sú aj výživové doplnky, pri bolestiach kĺbov a nervov je to predovšetkým vitamín B6, vitamín E a magnézium.