Čaj nečaj: ROOIBOS

Lucia Gáborová | 17. jún 2022
rooibos, rooibos čaj, čaj, nečaj, antioxidanty, voľné radikály, krvný tlak, kofeín, diabetici, redukčná diéta, diéta

Už po stáročia si obyvatelia Južnej Afriky pochutnávajú na tomto červenkastom lahodnom moku, ktorý sa stal neodmysliteľnou súčasťou ich národného a kultúrneho dedičstva. Pre svoju výnimočnú chuť a neodmysliteľné zdravotné účinky sa následne rozšíril do celého sveta a postupne prenikol až do našich čajovní a domácností.

Pôvodné africké slovo rooibostee alebo rooiboshtee v doslovnom preklade znie čaj z červených kríkov. V skutočnosti by sa čajom nazývať nemal, pretože označenie čaj by podľa správnosti mal niesť len výluh z lístkov čajovníka (Camelliasinensis), čo rooibos rozhodne nie je. U nás sa však čajom nazýva aj výluh z bylín a ovocia, a preto sa rooibos zviezol spolu s nimi a prischol mu rovnaký názov.

Bez obsahu kofeínu

Rooibos si rokmi získal popularitu pre svoju lahodnú chuť, zdravotné benefity a tiež preto, že je skvelou alternatívou čierneho a zeleného čaju bez kofeínu. Rooibos je červený bylinný výluh pochádzajúci z fermentovaných listov kríka Aspalathuslinearis pôvodom z Južnej Afriky. Má sladkastú zemitú chuť a vysoký obsah antioxidantov, čo z neho robí skvelého bojovníka proti voľným radikálom.

Čo sú to voľné radikály?

V posledných rokoch sa tento pojem používa veľmi často. Voľné radikály (reaktívne formy kyslíka a dusíka) sú vytvárané v našom tele viacerými systémami pri vystavení rôznym fyzikálno-chemickým podmienkam alebo patologickým stavom. Pre správne fungovanie organizmu je potrebná rovnováha medzi voľnými radikálmi a antioxidantmi. Ak voľné radikály prevládajú, nastáva stav známy ako oxidačný stres. Voľné radikály tak nepriaznivo menia naše lipidy, proteíny a DNA a môžu byť spúšťačom viacerých ochorení. Preto je potrebné antioxidanty priebežne dopĺňať. (zdroj NCBI).

Oolong nie je len obyčajný čaj
Prečítajte si tiež:

Oolong nie je len obyčajný čaj

Zdroje antioxidantov

Antioxidanty nachádzajúce sa v určitých potravinách môžu pomôcť zabrániť niektorým škodám spôsobeným voľnými radikálmi. Patria sem najmä vitamíny A, C a E, minerály meď, zinok a selén. Ďalšie antioxidačné účinky majú fytochemikálie v rastlinách.

Medzi najbohatšie zdroje antioxidantov v potravinách patria:

●    pekanové orechy
●    čučoriedky, brusnice a acai
●    jahody a maliny
●    marhule, hrušky a banány
●    kustovnica čínska (goji)
●    tmavé hrozno
●    granátové jablk
●    kel kučeravý
●    špenát
●    červená repa
●    červená kapusta;
●    batáty
●    mrkva
●    oranžová tekvica
●    fazuľa
●    horká čokoláda
●    zelený čaj a rooibos

Z histórie rooibosu

Vráťme sa späť k nášmu čaju-nečaju. Rooibos bol po stáročia miestnym nápojom a poznali ho len miestni obyvatelia žijúci v blízkosti jeho kríkov v hornatých oblastiach Južnej Afriky. Tí lístky zbierali, stáčali do tkaných vrecúšok a prepravovali pomocou oslov dolu do dediny, kde boli lístky nasekané a rozdrvené kovovými nástrojmi, čím boli pripravené na sušenie na slnku.

S príchodom 19. storočia sa stal rooibos populárny medzi holandskými imperialistami, ktorí sa v tejto oblasti usadili, no nik z nich nebol schopný pestovať ho na komerčné účely.  Až v roku 1903, keď lekár z neďalekého údolia rieky Olifants začal experimentovať s pestovaním rastliny, čaj začal vykazovať potenciál pre širšie využitie. Doktor Nortier, ktorý bol zároveň aj ochrancom prírody, trávil svoj voľný čas vykonávaním poľnohospodárskych experimentov a našiel spôsob, ako podporiť klíčenie, rast a zber rastliny rooibos.

rooibos, rooibos čaj, čaj, nečaj, antioxidanty, voľné radikály, krvný tlak, kofeín, diabetici, redukčná diéta, diéta

Pestovanie rooibosu vo veľkom a jeho globálne využitie znamenalo značný skok pre lokálnu ekonomiku. V priebehu nasledujúcich desať rokov bolo semienko rooibosu mimoriadne vzácnou komoditou a patrilo k najžiadanejším na svete. Doktor Nortier sa teda považuje za oficiálneho objaviteľa čaju rooibos. V súčasnosti je existencia tohto čaju ohrozená klimatickými zmenami z dôvodu globálneho otepľovania.

Spracovanie a príprava

Tradičný rooibos vzniká fermentáciou lístkov, vďaka čomu má výluh tmavočervenú farbu. Na trhu je k dispozícii aj zelený nefermentovaný rooibos. Má vyššiu cenu a trávnatejšiu chuť než jeho tradičná verzia, pričom sa môže pochváliť aj väčším množstvom antioxidantov. Čaj rooibos sa zvyčajne pripravuje podobne ako zelený čaj. Niektorí ľudia si pridávajú mlieko a cukor, v lete ho konzumujú ako ľadový čaj alebo s napeneným mliekom vo forme latte. Predáva sa čistý, neochutený, ale aj s prímesou iných bylín a aróm ako ochutený čaj. Na rozdiel od niektorých tvrdení, čaj rooibos nie je dobrým zdrojom vitamínov ani minerálov – okrem medi a fluoridu, je však plný silných antioxidantov

AFTY: Nepríjemný spoločník
Prečítajte si tiež:

AFTY: Nepríjemný spoločník

Prečo by sme mali piť rooibos?

Neobsahuje kofeín. Je preto vhodný pre všetkých pacientov trpiacich na srdcovo-cievne ochorenia a vysoký krvný tlak. V prípade, že na kofeín reagujete prudkými výkyvmi nálad ústiacimi až do úzkostí a depresívnych stavov, je určite vhodnejšie siahnuť po čaji než po kofeinovýchnápojoch. Nesladený je tiež vhodný ako súčasť bežného pitného režimu. Keďže nemá močopudné účinky, je vhodný pre každého. Môžu ho piť aj tehotné ženy, dojčiace matky a malé deti.

Má nízky obsah trieslovín. Rooibos obsahuje veľmi nízke hladiny tanínov. Sú to prirodzene sa vyskytujúce zlúčeniny, ktoré pri ochutnaní cítime v strede jazyka a prednej časti úst, prítomné v mnohých rastlinných potravinách, napríklad v čiernom a zelenom čaji, červenom víne, orechoch, mandliach, horkej čokoláde a kakau, fazuli, bobuľovom, acai, škorici či klinčekoch. Taníny narúšajú vstrebávanie najmä nehemového železa, čo je forma, ktorá pochádza z rastlinných potravín.

Je bohatý na antioxidanty. Rooibos obsahuje niekoľko antioxidantov, pričom jeho nefermentovaná zelená verzia obsahuje vyššie hladiny ako červená, fermentovaná. Jedny z najvýznamnejších antioxidantov v tomto čaji sú kvercetín a aspalatín (flavonoidy).

Je vhodný pre diabetikov a srdciarov. Pomáha diabetikom udržať hladinu cukru v krvi pod kontrolou a znížiť tak riziko komplikácií. Za týmto úspechom stojí najmä antioxidant aspalatín, ktorý má antidiabetický potenciál, no môže tiež cukrovkárom pomôcť znížiť riziko zápalu ciev a aterosklerózy. Obidva tieto faktory zohrávajú úlohu pri vzniku srdcových problémov. Rooibos je teda vhodný aj pre ľudí trpiacich na srdcovo-cievne ochorenia.

Je skvelý pri redukčnej diéte. Čaj rooibos nemá žiadne kalórie, je teda ideálny pre tých, ktorí sa snažia schudnúť alebo si chcú hmotnosť udržať. Podľa výsledkov štúdie z roku 2014 (zdroj NCBI) môže rooibos tiež prospieť pri regulácii hmotnosti zvýšením hladín hormónu leptínu, ktorý pomáha regulovať príjem potravy a zabezpečuje telu pocit sýtosti. Zastavuje tiež tvorbu nových tukových buniek a podporuje rýchlejší metabolizmus tukov.

Pomôže vám ku krajšej pleti. Nielen jeho pitie má na pleť priaznivé účinky, ale aj prikladanie obkladov namočených v tomto červenkastom výluhu je skvelou alternatívou pleťovej vody. Dokáže pleť upokojiť napríklad po nadmernom slnení či regenerovať po inom podráždení. Vďaka hydratačným účinkom takto pripravených obkladov, aplikovaných dlhodobo a pravidelne, sú na tvári dokonca menej viditeľné jemné vrásky.

Príprava čaju rooibos

Rovnako ako zelený čaj, aj rooibos by sa mal zalievať prevarenou vodou s teplotou 97-98 °C, aby sa v ňom zachovali živiny. To znamená, že stačí vodu prevariť a následne 1-2 minúty počkať, až potom zaliať pripravené čajové lístky.

Všeobecné pravidlo znie: dávkovať 1 čajovú lyžičku na 250-300 ml vody. Lístky nechajte lúhovať nie dlhšie ako 5 minút, následne ich preceďte a podávajte. Výluh môžete pridávať aj do omáčok, polievok a jeho ľadovú verziu si zasa pribaliť napríklad na turistiku do hôr.