Chcete zdravé srdce? Prevencia je namieste už v mladom veku.

Chcete zdravé srdce? Prevencia je namieste už v mladom veku.
19.2.2017 v kategórii Zdravie, autor Magda Fejková, foto: istockphoto.com

Jedine prevencia, tá je primárna – teda správať sa tak, aby sme, pokiaľ to je možné, vôbec neochoreli.

Chronické zlyhanie je v súčasnosti veľmi blízke až dvom percentám sŕdc Európanov. Choroba sa, navyše, môže pýšiť jedným paradoxom: keďže sa zlepšila liečba akútnych stavov (napríklad infarktu myokardu), trpí chronickým srdcovým zlyhaním stále viac ľudí, a to aj mladších ročníkov.

Pacient s chronickým srdcovým zlyhaním je odkázaný na vhodnú liečbu. Ak ju nedostane, jeho budúcnosť nie je príliš ružová. Srdiečko neunesie záťaž...

Čítajte tiež: 10 potravín pre zdravé srdce

Prevencia sa vždy oplatí

Ako na to, aby sa nám nediali všetky tieto problémy? Čítajte: Chronické srdcové zlyhanie. 

Len a jedine prevenciou! Tá je primárna – teda správať sa tak, aby sme, pokiaľ to je možné, vôbec neochoreli. A keď už áno, tak sa snažiť zabrániť zhoršovaniu stavu.

Čo patrí k režimovým opatreniam?

  • Neprejedajte sa, nepriberajte, a ak sa dostanete do príliš „stabilného" tvaru, rýchlo s tým niečo robte.
  • Na soľničku si nalepte lebku so skríženými kosťami – biele kryštáliky by skutočne mali patriť na zoznam zakázaných dochucovadiel.
  • Alkohol si dávajte naozaj len príležitostne, žiadnea tri- štyri pivká s „frťanom“ denne.
  • Fajčenie je už dnes také nemoderné, že sa o ňom nemusíme ani zmieňovať.
  • Pravidelné cvičenie odvanie problém nazývaný chronické srdcové zlyhanie do sveta fantázie. Doprajte si teda aspoň polhodinovú prechádzku denne.
Skúste napríklad: Nordic walking, pre mladých aj starých. Efekt vysoký, riziko minimálne.

A ešte jedna pripomienka: ak túžite cestovať, potom si vyberajte destinácie, kde teplota vzduchu neprekračuje 25 stupňov a vlhkosť je minimálna – aj vy tak minimalizujete šancu, že ochoriete. To pravé „orechové“ pre vás, ak máte k srdcovému zlyhaniu vlohy, nie sú ani dlhé presuny lietadlom či autobusom.

Strážte si hladinu cholesterolu a triglyceridov, rovnako ako prípadné príznaky cukrovky.

Vyležte poriadne každú vírusovú alebo bakteriálnu nákazu – pamätajte, že prechodená choroba môže zanechať neblahé následky práve na vašom srdiečku. Doprajte si dostatok spánku, ktorý zaistí lepšiu obranu pred infekciami, ktoré môžu byť spúšťačom srdcového ochorenia.

Mohlo by vás zaujímať: Viete, aké sú najčastejšie príčiny zlyhania srdca?