Čo hovorí moderná veda na vplyv vlákniny na zdravie človeka?

Čo hovorí moderná veda na vplyv vlákniny na zdravie človeka?
29.11.2017 v kategórii Zdravie, autor Martin Chudý; SPRACOVALA: Dagmar Baluchová; Zdroj foto: istockphoto.com, foto: istockphoto.com

V základe, vláknina nie je nijako esenciálna pre človeka. To znamená, že neumriete, ak ju nebudete konzumovať. To dokazujú aj pozorovania tradičných kmeňov ako Masajovia, Inuiti, pôvodní Američania či obyvatelia kmeňa Samburu.

Títo ľudia nemali vo svojej strave v podstate žiadnu vlákninu, a napriek tomu sa dožívali vysokého veku v dobrom zdraví. To však neznamená, že vláknina nemá žiadne pozitívne účinky na zdravie.

V prvom rade je potrebné poznamenať, že strava tradičných kmeňov sa, bohužiaľ, výrazne odlišuje od „modernej“ stravy. Keďže tá obsahuje nadmerné množstvo obilnín a cukrov, vláknina môže výrazne zmierniť jej negatívne účinky.

Vláknina môže byť užitočná aj pre ľudí, ktorí chcú chudnúť, pretože zvýši pocit nasýtenia, pomôže ustáliť hladinu cukru v krvi či zvýši množstvo nestráviteľnej zložky stravy.

Vplyv rozpustnej vlákniny na zdravie človeka

Rozpustná vláknina dokáže narušiť absorpciu živín, výsledkom čoho sa asi 3 % tuku a 5 % bielkovín nestrávi, čo môže predstavovať asi 100 kcal nestrávenej energie denne. Keď k tomu pridáme vyšší pocit nasýtenia, vláknina môže pomôcť znížiť denný príjem, a tým môže pomôcť znížiť hmotnosť.

Na druhej strane, pre tých ľudí, ktorí potrebujú pribrať alebo potrebujú prijímať veľké množstvo energie (podvyživení ľudia, športovci), môže byť rozpustná vláknina kontraproduktívna.

Okrem týchto výnimiek je však rozpustná vláknina veľmi nápomocná, a to nielen pre tých ľudí, ktorí chcú chudnúť, pretože jej schopnosť znižovať glykemický index potravín má pozitívny účinok v prevencii cukrovky či srdcovo-cievnych ochorení.

Navyše, rozpustná vláknina dokáže byť fermentovaná črevnými baktériami na takzvané „short-chain fatty acids“, čiže mastné kyseliny s krátkymi reťazcami. Tieto tuky (najmä kyselina butyrová) slúžia črevným bunkám ako palivo, čo má preventívny účinok proti rakovine hrubého čreva.

Táto skutočnosť síce zbavuje rozpustnú vlákninu nálepky „nestráviteľná zložka stravy“ (kalorická hodnota rozpustnej vlákniny je asi 1,5 – 2,5 kcal/g), ale v tomto prípade to určite nevadí. Rozpustná vláknina tiež slúži ako prebiotikum, čím pomáha rozmnožovať črevné baktérie.

zdroj foto: istockphoto.comZdroj foto: istockphoto.com

Vplyv nerozpustnej vlákniny na zdravie človeka

Aký vplyv na zdravie má, naopak, nerozpustná vláknina, ktorá sa nachádza najmä v celozrnných výrobkoch, alebo si ju môžete kúpiť v podobe otrúb ako doplnok stravy? Okrem pomoci pri zápche, v podstate, žiadny.

Konzumovať nerozpustnú vlákninu je ako konzumovať nič. Pomôže navlhčiť a zväčšiť objem stolice, ale inak nič viac od nej nečakajte a pokiaľ trpíte zápchou, príčina problému bude ležať niekde inde, nie v nedostatku nerozpustnej vlákniny.

Okrem toho sa v nej nachádza veľké množstvo antinutrientov, ktoré ak nebudete eliminovať (ako to robili naši predkovia), môžete negatívne ovplyvniť svoje zdravie.