Má vás v moci: VITAMÍN D

Zuzana Paprskárová | 14. Mar 2020
vitamin D, slnko, zima, teplo, lúče, opaľovanie, doplnanie, zdravie, wellness, kondícia, fitastyl.sk

Obdobie zimy je skúpe na slnečné lúče. Záhrady zívajú prázdnotou, čerstvé ovocie odtrhnuté zo stromu je len spomienkou na leto. Hoci je zima krásna a má nepochybne svoje čaro, nášmu organizmu dá často zabrať.

Nie je to len únava, melanchólia a depresia, ktorou často po nástupe chladných a krátkych dní trpíme. Okrem nedostatku slnka je to aj deficit vitamínov a s tým spojená oslabená imunita. Stačí málo a nastúpime do kolotoča chrípok a prechladnutí, pričom oslabení jedinci si to „užijú” dvojnásobne. Stačí zájsť do práce, do obchodu, či previezť sa v hromadnej doprave: všade to prská, kýcha, kašle. Nie nadarmo sa hovorí „Kde nemôže slnko, príde lekár“.

Vedeli ste, že...?

  • Nedostatkom D-vitamínu trpia viac ľudia s tmavšou pokožkou, tmavšie fototypy a ľudia, ktorí sa vyhýbajú pobytu na slnku.
  • Počas prvých dvoch rokov života dieťaťa sa nedostatok vitamínu D podpisuje pod vznik rachitídy – krivice.
  • Nízke hladiny Vitamínu D zaznamenali štúdie u detí, adolescentov, starších ľudí a žien.

ALARMUJÚCI FAKT: Nedostatkom vitamínu D trpia až tri štvrtiny slovenskej populácie!

Vitamín D v komplexne. Ovplyvňuje metabolizmus vápnika a účinkov na hustotu kostí a ľudskom tele funguje veľmi fosforu. Okrem známych zdravie zuO bov má aj mnoho ďalších pozitívnych účinkov. Jedným z nich je posilnenie imunitného systému. Účinný je aj pri niektorých ochoreniach kože, pretože stimuluje rast a rozvoj buniek pokožky. Dopĺňanie vitamínu D je dôležité aj počas tehotenstva. Zabezpečuje správny vývoj kostry dieťaťa a predchádza nízkej pôrodnej hmotnosti.

Užívanie vitamínu D počas dojčenia podporuje tvorbu materského mlieka. Dokázateľné sú jeho pozitívne účinky na centrálny nervový systém. Nedostatok vitamínu D má za následok depresívnu náladu a únavu, ale tiež zhoršuje syndróm nepokojných nôh. Podľa posledných štúdií práve tento vitamín ovplyvňuje glukózovú toleranciu diabetikov a znižuje riziko diabetu 1. typu.

Zaujímavosti:

  • Ak ste obézni, vitamín D sa ukladá do veľkých zásob tuku, a tak je ho menej k dispozícii pre potreby buniek. Obézni ľudia teda potrebujú vyššie dávky.
  • Pri pobyte v trópoch netreba vitamín D dopĺňať. Ak ho aj telo vytvorí viac, ako potrebuje, automaticky v tele funguje regulácia. Otráviť sa môžete iba prehnaným užívaním doplnkov, nie pobytom na slnku.
  • Dostatočná zásoba vitamínu D vám po návrate zo slnkom prežiarených pláží vydrží asi 3 týždne.

ROZOZNÁVAME HO V DVOCH FORMÁCH:

  1. vitamín D2, ktorý je odvodený z rastlín a v ľudskom tele sa netvorí.
  2. vitamín D3, ktorý sa vyskytuje v rybacom tuku, žĺtku, v rybách, mlieku. Vzniká tiež v koži pôsobením UV žiarenia na kožu.

VITAMÍNOVÝ DOPING V ČASE CHRÍPOK

Vitamíny, spolu s bielkovinami, tukmi a sacharidmi, sú nevyhnutnou zložkou ľudskej potravy. Pomáhajú udržať rovnováhu metabolizmu v tele, sú nevyhnutné pre fungovanie imunity a zároveň sú dôležité pre správnu funkciu orgánov, tkanív, pre reprodukciu a rast.

V súčasnosti evidujeme 13 základných typov vitamínov. Väčšinu z nich si organizmus nedokáže v dostatočnej miere vytvárať sám, musí ich teda nevyhnutne získavať v strave. V určitom množstve si dokáže vytvoriť iba dva vitamíny, a to vitamín D a vitamín K. Kým v lete nám so vstrebávaním vitamínu D pomáha slniečko a s dostatkom ďalších vitamínov čerstvé domáce ovocie a zelenina, v zimnom období by sme mali zbystriť pozornosť.

Vitamín D môžete užívať vo forme výživového doplnku s vitamínom D. Denná potrebná dávka je od 200 UI do 4 000 UI/deň, to je 5 – 100 ug. O toxickej dávke sa uvažuje až okolo 40 000 UI / deň

 

Komentáre