Nehrajte sa na paragraf: správne držanie tela je základ!

kríže, správny postoj tela, chrbtica, chrbát, správne držanie tela, postoj, fitastyl, bolesti krížov, bolesti v krížoch, kríže, driek, drieková oblasť
14.4.2019 v kategórii Zdravie, autor Redakcia, foto: istockphoto.com

Vďaka nášmu nesprávnemu zaobchádzaniu svojim krížom dávame často zabrať oveľa viac ako by bolo potrebné. Najčastejšie totiž na krížovú časť kladieme priveľké bremeno. Rovnako nebezpečné je i nesprávne sedenie. Môže spôsobiť chronické a dlhodobé problémy. Dôležité je stáť, chodiť i sedieť vzpriamene.

Ramená zatiahnuté nadol, mierne podsadená brada, temeno ťahajúce sa nahor, ale i vhodná pozícia v driekovej a krížovej časti zabezpečí zdravý chrbát. Zvlášť dámy by mali dbať na to, aby eliminovali prehnutie v tejto oblasti.

Postavte sa zboku pred zrkadlo a vystrite sa. Pokiaľ sa vaša krížová oblasť neprehla, váš postoj je v poriadku.

Ak máte tendencie udržiavať takzvaný kačací postoj, pomôžte si stenou. Päty pevne pritlačte do zeme a celé telo vrátane chrbta pritlačte s výdychom k stene.

Najväčšia záťaž na chrbticu sa vyvíja v stoji, v sede je platnička stlačená medzi stavcami a nedostáva sa jej potrebnej výživy. Pri sedavom zamestnaní je preto nevyhnutné dbať na pravidelné poprechádzanie sa a natiahnutie. Neopomínajte ani správny sed. Vtedy by mali byť kolená, lakte i bedrové kĺby v 90-stupňovom uhle.

Zdravý chrbát a kríže podporíte aj vhodnými návykmi pri bežných životných úkonoch. Zdvíhanie akýchkoľvek predmetov zo zeme nerobte s vystretými nohami, vždy a najprv prikrčte.

Ťažkosti vám môže spôsobiť aj svalová nerovnováha. Je dôsledkom jednostranného zaťaženia pri nosení kabeliek či tašiek. Pokiaľ môžete, preveste si tašku krížom cez plece a hrudník a pravidelne obmieňajte zaťaženie ramien.

Nižšie nájdete príklady ako správne narábať s postojom svojho tela tak, aby vaše kríže či zvyšok chrbta netrpeli.

Na správne držanie tela je potrebné si dať pozor i pri šoférovaní