Nezabúdajte na tento poklad prírody: ŠÍPKY vám dodajú silu na celú zimu

Nezabúdajte na tento poklad prírody: ŠÍPKY vám dodajú silu na celú zimu
3.11.2017 v kategórii Zdravie, autor Ing. Vladimíra Mihálová, foto: istockphoto.com

Šípky sa pýšia najmä svojím vysokým obsahom vitamínu C. Prinavrátia vám stratenú energiu, a tak môžu účinne chrániť pred rozličnými chorobami a pomáhať pri zdravotných ťažkostiach. Nazbierate si zásoby na zimu aj vy?

Tŕnité kríky šípovej ruže sú u nás bohato rozšírené od nížin až do hôr okolo ciest, na úbočiach a lúkach. Na jar sú zakvitnuté ružovými kvetmi a na jeseň sa červenajú množstvom plodov – šípok. Tak ich možno len ťažko prehliadnuť. Šípky nám svojím cenným obsahom môžu veľmi dobre poslúžiť.

Hlavne v zime, kedy potrebujeme zvýšiť prísun vitamínu C a podporiť imunitu. Preto ich nenechávajte len tak v prírode! Užitočné vám budú čerstvé aj sušené plody.

Čítajte tiež: Dokážu olejnaté semienka ovplyvniť vývin zákernej choroby?

Sú nabité vitamínmi

Samotné šípky sú vlastne zložené plody (súplodia), ktoré majú vnútri množstvo chlpatých jadierok. Hodnota obsahových látok v šípkach nemá v rastlinnej ríši skoro žiadnu konkurenciu. Šípky sú najsilnejším rastlinným antioxidantom.

Obsahujú veľké množstvo vitamínu C, A, B, P, K a horčíka. Môžu sa pochváliť hlavne obsahom vitamínu C: až do 1 000 mg na 100 g plodov, čo je niekoľkonásobne viac ako má citrón. Okrem toho v nich nájdeme veľa ďalších užitočných látok: flavonoidy, karotenoidy, organické kyseliny, pektíny, triesloviny, silice, draslík a vápnik.

Pri čom pomáhajú?

Šípky kedysi používali ako liek všetci významní lekári a bylinkári. Pre svoje pestré zloženie živín sa dodnes využívajú pri množstve ochorení, ale aj ako výborný preventívny prostriedok. Vitamín C je výrazným posilňovačom imunity, preto vám šípky pomôžu najmä pri:

  • chrípkových ochoreniach
  • dodaní energie a naopak, odstránení únavy
  • problémoch s močovými cestami
  • hojení rán
  • chorobách ciev a obehového systému
  • paradentóze
  • cukrovke
  • ochrane pred rakovinou, kardiovaskulárnymi a neurodegeneratívnymi ochoreniami, poškodením zraku
Mohlo by vás zaujímať: 6 jednoduchých cvikov očnej jogy na posilnenie zraku

Poslúžia nám nielen plody

Na liečebné účely sa využívajú aj hálky, pľuzgieriky na listoch infikované hmyzom. Arabi ich nazývali „veterná ružica“. Bola to oficiálna droga, ktorá slúžila ako povzbudzujúci prostriedok. Kvety šípovej ruže poznali už v starovekom Grécku a Ríme.

Pridávali ich do kúpeľov a boli považované za symbol lásky, mladosti a nevinnosti. Silica z ružových kvetov sa doteraz používa v kozmetike, najmä ako prísada do mydiel a parfumov. Čerstvými lupienkami kvetov sa zdobia obložené misy, šaláty či chlebíčky.

Pre niekoho novinka: Sušenie mrazom ako prirodzená metóda konzervovania potravín

Ako možno zužitkovať šípky?

Vysoký obsah vitamínu C sa po odtrhnutí šípok rýchlo stráca, preto sú najzdravšie čerstvé. Asi najviac obľúbeným je šípkový čaj. Telu dodá potrebnú energiu prirodzenou dávkou vitamínu C. Hodí sa najmä pri nachladnutí, chrípke a problémoch s močovými cestami.

Odopierať si ho nemusia ani tehotné ženy. Šípky nám vedia poslúžiť čerstvé, ale aj sušené. Okrem čaju sa z nich dá pripraviť aj chutný džem, omáčka, kompót, sirup alebo víno. Vitamín C možno veľmi dobre uchovať v podobe slabého liehového macerátu, pretože aj pri šetrnom tepelnom spracovaní sa ho značná časť zničí.

Urobte si zimné zásoby

V zimnom období potrebuje naše telo extra dávku vitamínov, aby sme podporili imunitu a predchádzali chorobám. V takom prípade je dobré si nazbierané šípky usušiť. Zber šípok začína zvyčajne koncom septembra a trvá do konca októbra.

Stihnúť by sme to mali do prvých jesenných mrazov. Potom plody zmäknú a nie sú vhodné na sušenie. Navyše prichádzajú o veľa vitamínu C. Ak sa vyberiete na šípky, nájdite si krík ďaleko od prašnej cesty.

Zbierajte vždy plody sfarbené do oranžova alebo do červena, ktoré sú tvrdé, bez fľakov a nepoškodené. Šípky môžete sušiť v rúre alebo v sušičke ovocia pri teplote od 10 ºC do 35 ºC. Vysušia sa oveľa rýchlejšie ako na voľnom vzduchu, a strácajú tak menej vitamínov.

Správne usušené šípky sú tvrdé, nelepia sa, majú oranžové až červené sfarbenie. Skladovať by ste ich mali na suchom a tmavom mieste v uzavretej nádobe, najviac rok. Potom prichádzajú o väčšinu vitamínov. Najlepšie je nazbierať si čerstvé šípky každú jesennú sezónu.