Pri vyváženej strave nemajú vírusy takmer žiadnu šancu. Ako sa vyhnúť nádche či chrípke?

Pri vyváženej strave nemajú vírusy takmer žiadnu šancu. Ako sa vyhnúť nádche či chrípke?
26.10.2017 v kategórii Zdravie, autor Ing. Vladimíra Mihálová, foto: istockphoto.com

Imunitný systém, tak ako aj ostatné telesné systémy, potrebuje na účinné fungovanie správne živiny. Ak ich telo nedostáva, dôsledkom je zvýšená náchylnosť na rôzne typy infekcií ako je nádcha a chrípka. Ako sa pred ich prepuknutím môžeme chrániť?

Nádcha a chrípka sú vírusové ochorenia, ktoré sa bežne začínajú miernymi symptómami: upchaný nos, zapálené hrdlo a zvýšená teplota. Ľudský organizmus začína v tejto etape odolávať infekcii. Sústreďuje všetky sily, ktoré potrebuje v boji s infekciou, aby zastavil ďalší rozvoj choroby. Od celkového stavu imunitného systému potom závisí, či sa to podarí, alebo nie.

Čítajte tiež: Silná imunita s liečivými hubami

Kto je najviac ohrozený?

V priebehu života je každý z nás vystavený viacerým nebezpečenstvám infekcie. Baktérie, vírusy, plesne či škodlivé látky v životnom prostredí na nás číhajú skoro na každom kroku a oslabujú náš imunitný systém.

Niektoré skupiny ľudí sú však vystavené zvýšenému riziku infekcie. Vyžadujú preto špeciálnu starostlivosť, aby ich imunita pracovala čo najlepšie. Ide najmä o ľudí:

  • zotavujúcich sa po nejakej chorobe
  • pracujúcich na mieste, kde sú viac vystavení infekcii (napr. nemocnica, škola)
  • užívajúcich lieky, ktoré môžu potláčať imunitu (napr. kortikosteroidy, lieky proti rakovine)
  • v pokročilom veku alebo s celkovo horším zdravotným stavom
Mohlo by vás zaujímať: 4 RASTLINNÉ „MLIEKA“ PRE ZDRAVIE

Sami však môžeme dopomôcť k tomu, aby sme našu imunitu posilnili a udržiavali sa zdraví. Ako? Hlavne prostredníctvom vyváženej stravy. Vitamíny, minerálne látky a ďalšie cenné živiny v nej obsiahnuté, nás síce nevedia úplne ochrániť pred vírusovým ochorením, ale pomôžu nám zbaviť sa ho rýchlejšie.

Tým, že imunitný systém dostáva správne živiny, bude aj priebeh ochorenia miernejší. Aké je to najvhodnejšie palivo preto, aby bol náš imunitný systém dostatočne výkonný?

Prečítajte si tiež: Bojíte sa priberania z cestovín? Pri výbere vhodných druhov nemusíte.

Hnacia sila imunitného systému

Vitamín C, beta karotén a z minerálov najmä zinok sú kľúčové živiny pre zdravý imunitný systém. Ak máte pocit, že si na vás brúsi zuby chrípka a „niečo na vás lezie“, zaistite svojmu telu v strave primerané množstvo týchto výživných látok.

  • Vitamín C: Patrí medzi najsilnejšie antioxidanty. Pôsobí preventívne proti vzniku vírusových i bakteriálnych infekcií. Chráni organizmus pri nachladnutí a celkovo podnecuje činnosť imunitného systému. Ak budete konzumovať dostatok citrusového ovocia, ríbezlí a zelenej listovej zeleniny, zabezpečíte telu primerané množstvo tohto vitamínu. Jeho denná odporúčaná dávka závisí od druhu a závažnosti ochorenia. Pri prvých príznakoch infekcie, prijímajte ihneď veľké dávky: približne 1 g vitamínu C každú 1-2 hodiny, kým symptómy nezmiznú. Môžete tak predísť ďalšiemu rozvoju infekcie a taktiež skrátiť jej trvanie.
  • Betakarotén: Je silný antioxidant, ktorý má zároveň stimulačný efekt na imunitný systém. Niektorí ľudia, vzhľadom na ich životný štýl či zdravotné obmedzenia, by mali zvýšiť jeho príjem. Ide hlavne o fajčiarov, konzumentov väčšieho množstva alkoholu alebo ženy užívajúce hormonálnu antikoncepciu. Denná odporúčaná dávka betakaroténu nie je presne stanovená, ale 50-200 mg/deň sa udáva ako hranica bezpečnosti. Najviac betakaroténu obsahuje ovocie a zelenina oranžovej až červenej farby (napr. mrkva, marhule), ale aj zelená listová zelenina (špenát, brokolica, kapusta).
  • Zinok: Nedostatok zinku súvisí s narušením imunitnej reakcie, obzvlášť pri zápale. Problémom je, že neexistuje spoľahlivý ukazovateľ, ktorý by signalizoval nedostatok zinku v strave. Preto je nevyhnutný jeho pravidelný príjem (cca 10-15 mg/denne). Pomôžu nám pritom bohaté zdroje zinku, najmä potraviny s vysokým obsahom bielkovín, napr. mäso, morské živočíchy (ustrice), ale dostatok ho majú aj celozrnné výrobky.

Prečítajte si: POZOR, syntetické antioxidanty môžu spôsobiť rakovinu! Ako najlepšie pokryť ich potrebu?

Aká strava znižuje odolnosť organizmu?

Okrem zabezpečenia vyváženej stravy podporujúcej schopnosť organizmu bojovať s infekciou, je rovnako dôležité z nej určité zložky vylúčiť. Tieto faktory zhoršujú infekciu a obmedzujú zdravé fungovanie imunitného systému:

1. Ťažké jedlá: Keď prijímame veľké porcie jedál „ťažkých“ na žalúdok, schopnosť organizmu zápasiť s infekciou sa zmenšuje. Voľte radšej menšie porcie viackrát za deň a vyhýbajte sa najmä mastným, tučným potravinám (mäso, syry).

2. Hlienotvorné potraviny: Ak ste prechladnutí, máte nádchu, potom je lepšie nejesť potraviny podporujúce tvorbu hlienu, najmä kravské mlieko a výrobky z neho.

3. Veľa cukru: So stúpaním úrovne cukru v krvi klesá výkonnosť imunitného systému. Oslabuje sa schopnosť bielych krviniek ničiť mikroorganizmy. Váš organizmus bude ľahšie odolávať infekcii, ak znížite jeho príjem. Snažte sa obmedziť konzumáciu potravín a sladkých nápojov obsahujúcich veľa cukru.

4. Alkohol: Nadmerné pitie alkoholu spôsobuje celkový nedostatok živín. Podobne ako cukor oslabuje schopnosť bielych krviniek likvidovať vírusy a baktérie. Takže pri chrípke či nachladnutí na slovíčka „na zdravie“ pri prípitku radšej zabudnite.

Mohlo by vás zaujímať: Etikety na potravinách - ako zavádzajú?