Rýchle tipy, ako si ustrážiť príjem soli

Rýchle tipy, ako si ustrážiť príjem soli
14.10.2017 v kategórii Zdravie, autor Miroslava Miková, foto: istockphoto.com

Pre náš organizmus je sodík nevyhnutnosťou. Problém nastáva vtedy, keď je ho v tele málo, ale aj naopak, keď je ho príliš. A práve nadbytok sodíka v organizme sa dáva do súvislosti s prehnaným používaním kuchynskej soli. Ako si ustrážiť príjem soli?

Rýchle tipy, ako si ustrážiť príjem soli

  • Dajte zbohom pochutinám (zemiakovým lupienkom, soleným orieškom, slaným tyčinkám), údeninám, mäsu v konzervách, instantným polievkam, polievkovému koreniu, rozličným omáčkam a pod.
  • Na etiketách produktov si všímajte nielen obsah transmastných kyselín a cukru, ale aj soli (sodíka, chloridu sodného).
Čítajte tiež: Soľ naša každodenná alebo ako správne soliť?
  • Namiesto bežného prášku do pečiva používajte kypriaci prášok bez fosfátov (vínny kameň).
  • Jedlá dochucujte bylinkami, sušenou zeleninou (kôpor, petržlen, tymian, majoránka, rozmarín), cesnakom a cibuľou. 

  • Jedlo soľte zásadne až vo finále, pretože ak to urobíte na začiatku alebo v priebehu varenia, soľ prenikne do celého objemu pokrmu a naviaže na seba vodu, čo ovplyvní vašu citlivosť na vnímanie slanej chuti – teda budete soliť zbytočne viac.
Ochutnáte? Bylinkové varenie.
  • Jedlá soľte soľou, ktorá je organicky viazaná, ako napríklad fermentovanými sójovými omáčkami alebo nerafinovanou himalájskou soľou, prípadne sa poobzerajte po draselnej soli, čím zároveň doplníte do tela aj draslík.
  • Denne zjedzte 5 až 6 porcií zeleniny a ovocia – ideálne 4 - 8 porcií zeleniny, 2 porcie ovocia (skôr v dopoludňajších hodinách), pretože obsahujú iba minimum sodíka, ale veľa vitamínov, minerálov a biologicky aktívnych látok
Zaujme vás: Prečo je morská alebo himalájska soľ zdravšia ako obyčajná soľ?