Sociálna izolácia, nudný stereotyp a pocity osamelosti. Ako s nimi zatočiť?

Redakcia | 20. február 2010
Sociálna izolácia, nudný stereotyp a pocity osamelosti. Ako s nimi zatočiť?

Pandémia vírusu Covid-19, lockdown a dlhodobý „social-distancing“ nám dáva riadne zabrať. Trvá to príliš dlho, je to unavujúce a viacerých z nás dlhodobo zmietajú pocity strachu a úzkosti. Dlhodobá sociálna izolácia sa stáva celosvetovou pandémiou, ktorá môže mať fatálne následky a nepekne vplýva na naše duševné aj fyzické zdravie. Ako s týmito neprijemnými pocitmi zatočiť?

Pravdepodobne neexistuje človek, ktorého by z času na čas počas uplynulého roka neprepadli nepríjemné úzkostné pocity či záchvaty paniky. Väčšina zamestnaní sa začalo vykonávať z domu, školopovinné deti už niekoľko týždňov fungujú formou dištančnej výuky a viacerí živnostníci a podnikatelia majú hlavu v smútku kvôli ich krachujúcemu biznisu. Často doma dochádza k nezmyselným hádkam, pocitom "ponorky" a dali by sme čokoľvek za kávu s kamoškami v meste, dobrý wellnes či pohodovú dovolenku.  Nezúfajte. Nič netrvá večne a vďaka našim tipom sa naučíte, ako zatočiť s nudou, stereotypom a pocitom osamelosti.

režim dňa

1. Spravte si harmonogram dňa a dodržujte ho

Možno sa vám predstava dňa preležaného v posteli, pozerajúc Netflix či počúvajúc Spotify, celkom páči, ale verte nám, že po čase vás toto nekonečné ničnerobenie prestane baviť a prispeje k vašim pocitom frustrácie. Rovnako je ubíjajúce aj denno denné nekonečné sedenie za počítačom a plnenie pracovných či študijných povinností. Harmonogram a presný plán dňa je alfou omegou počas lockdownu, pretože nič nezahreje pri srdci lepšie, ako pocit produktívne stráveného dňa. Snažte sa spraviť si režim – vstávajte a choďte spať v približne rovnakom čase, vždy si vyhraďte dostatok času na chutné raňajky, obed, desiatu či večeru, jasne si stanovte, koľko času venujete pracovným a školským povinnostiam a nezanedbávajte ani kvalitný oddych a dostatočný spánok. Na začiatku každého dňa si môžete spísať zoznam najdôležitejších úloh a večer pred spaním si odškrnúť, čo všetko sa vám podarilo splniť a čo naopak, presuniete do ďalšieho dňa. Uvidíte, bude sa vám zaspávať s oveľa lepším pocitom a zároveň zabránite prokrastinácii a zabíjaniu času.

TIP! Vytvorte si rodinnú nástenku povinností a rozdelení domácich prác a uvidíte, o čo ľahšie sa vám bude počas lockdownu doma žiť.

aktívny pohyb

2. Zostaňte aktívni

Napriek tomu, že náš pohyb je značne obmedzený, prechádzky v prírode sú povolené aj počas lockdownu, preto to využite a snažte sa každý deň stráviť aspoň 15 minút na čerstvom vzduchu. Okrem toho nezabúdajte ani na pohybové aktivity, ktoré vás bavili pred epidémiou. Či už to bol beh, bicyklovanie, korčuľovanie – vo všetkom môžete s dodržiavaním určitých pravidiel pokračovať aj počas pandémie. Rovnako aktívni môžete ostať aj v rámci svojho bytu – internet je plný online cvičebných či tanečných lekcií, je len na vás, ktoré si vyberiete. Cvičiť môžete aj s FIT štýlom, a to KAŽDÝ UTOROK o 18:15 dynamické cvičenie s NEONKOU a VO ŠTVRTOK o 18:30 JÓGU s obľúbenou Dianou Ho Chi. Taktiež sledujte cvičebné videá na našom Facebooku a Instagrame, zamerané na rôzne partie tela.  Stačí pár minút a uvidíte, ako výrazne sa vám zlepší náladu. Počas pohybu sa v našom tele totiž uvoľnujú endorfíny, tzv. hormóny šťastia. Tak si s kamoškami zapnite kamery, spustite skupinový hovor a spoločne si zatancujte! Spravíte tak niečo pre svoje zdravie aj psychiku

Pridajte sa do našej facebookovej skupiny FIT štýl Challenge, kde sa budeme vzájomne motivovať k cvičeniu, išpirovať sa zdravými receptami a robiť si toto náročné obdobie krajším a znesitelnejším. Tešíme sa na Vás!

3. Venujte sa niečomu zmysluplnému alebo sa naučte niečo nové

Rozvíjajte svoje talenty, nájdite si nové koníčky, zlepšite sa v niečom alebo sa naučte niečo úplne nové. Fantázii sa medze nekladú a aj zavretí medzi štyrmi stenami sa môžeme rozvíjať. Či už sa prihlásite na nejaký online kurz, budete sa venovať ručným prácam, prípadne sa naučíte niečo praktické – buďte si isti, že vám to prospeje a prispeje to k dobrému pocitu z vás samých. Rozbehnite projekt, ktorý vám už  niekoľko dlhých mesiacov leží v zásuvke, pustite sa do prerábky domu alebo sa naučte cudzí jazyk.  Vytvorte niečo pekné, užitočné, podarujte to svojim blízkym, prípadne to skúste začať predávať a spravte radosť sebe aj druhým

online hovor

4. Zostaňte v kontakte so svojimi blízkymi

Využite výdobytky modernej techniky a ostaňte v pravidelnom kontakte so svojimi kamarátmi alebo členmi rodiny. Vytvorte si skupinové videohovory, hrajte sa spoločne online hry. Pravidelne zavolajte svojim starým rodičom, naučte ich, ako používať FaceTime alebo Skype, opýtajte sa ich, ako sa majú, prípadne im choďte nakúpiť alebo im upečte niečo dobré. Starší ľudia v tejto dobe potrebujú našu pozornosť a pomoc viac ako kedykoľvek predtým, tak na nich nezabúdajme

čas s rodinou

5. Trávte zmysluplne čas s členmi vašej rodiny

Máte jedinečnú príležitosť tráviť viac času so svojimi najbližšími, tak ju nepremeškajte a vytvorte si spoločne pekné a príjemné spomienky. Či už pôjde o spoločné varenie, pečenie, upratovanie, hracie alebo filmové večery, výlety do prírody, verte, že to ocenia malí i veľkí. Zbytočne sa nehádajte, vypustite paru a spríjemnite si vzájomne tieto náročné časy najlepšie, ako sa dá. Budete na to ešte dlho spomínať.

6.Obmedzte čas strávený na sociálnych sieťach a filtrujte mediálne správy

sociálne sieteSociálne siete sú obrovským „žrútom“ voľného času, preto si nadstavte nejaký "screentime limit" a neprekračujte ho. Nekonečné a nezmyselné scrollovanie vám nič  nedá, tak radšej využite tento čas efektívnejšie. Budete mať zo seba oveľa lepší pocit. Využívajte moderné médiá na vzdelávanie, obohacovanie sa o nové informácie, avšak nenechajte sa nimi pohltiť. Rovnako si dávkujte aj informácie sprostredkovávané médiami. Nemusíte čítať každú jednu správu, úplne postačí, ak si pozriete v televízii večerné zhrnutie a zostanete v obraze. Negatívne mediálne posolstvá skresľujú náš obraz o okolitom svete a neraz prispievajú negatívnym pocitom a depresívnym stavom.

self care

7. Doprajte si pravidelne chvíľku pre seba

Nezanedbávajte sa, starajte sa o seba a nezabúdajte pravidelne vypnúť. Či už to bude pri šálke s kávou a našom FIT štýle, alebo pri dobrom seriáli či filme, poháriku vína alebo v horúcom kúpeli. Jednoducho doprajte si to, po čom vaše srdce a psychika baží a uvidíte, aký výrazný rozdiel zbadáte na svojich náladách a pocitoch. Buďte k sebe láskaví, netlačte na seba a nemajte prehnané očakávania, žijeme skutočne ťažké časy a je úplne v pohode nebyť občas v pohode. Sme v tom všetci spolu, nezabúdajte.

 

 

 

 

 

Komentáre