Strašiak menom diéta s nízkym obsahom histamínu. Akých pravidiel sa držať?

histamin, intolerancia, bolesti, brucho, hnačka, ekzem, vyrážky, pokožka, bolesť, klby, malátnosť, závraty, symptómy, hit, histamine, intolerancia, neznášanlivosť, čo jesť pri histaminovej, hitko, histaminik
6.6.2019 v kategórii Zdravie, autor Miroslava Suchárová, foto: istockphoto.com

Pokiaľ vám bola diagnostikovaná histamínová intolerancia, zrejme ste obdržali zoznam potravín, ktoré je potrebné z jedálnička odstrániť. Alebo ak máte na túto diagnózu podozrenie, môžete sami vyskúšať diétu s nízkym obsahom histamínu a tak zistiť, či sa váš zdravotný stav upraví. Čo je v tomto smere kľúčové?

U svojich klientov, ktorým bola diagnostikovaná histamínová intolerancia, sa často stretávam s tým, že sa vystrašene pozrú na zoznam potravín, ktoré nemôžu konzumovať. A treba otvorene povedať, že je to naozaj rozsiahly zoznam. Už len z toho ich chytí panika, čo ešte viac zhorší ich zdravotný stav. Mentálna pohoda či nepohoda je pri danej diagnóze totiž dôležitá. Preto je potrebné ostať pokojný, prijať daný stav taký, aký je a rozhodnúť sa ho zlepšiť, pretože to je pri HIT možné,“ hovorí skúsený výživový poradca Libor Javro.

Zoznámte sa s vhodnými a nevhodnými potravinami  

Na začiatku diéty s nízkym obsahom histamínu sa zrejme nevyhnete tomu, aby ste mali poruke zoznam potravín, ktoré sú pre vás vhodné a nevhodné. Keďže sa jedná o naozaj pestrú škálu potravín, pre zaujímavosť uvádzame aspoň niektoré, ktoré sú pri histamínovej intolerancii nevhodné. Z kategórie mliečnych výrobkov sú to napríklad syry typu parmezán či ementál, cmary, kefíry, žinčica a jogurty. Zo zeleniny je to avokádo, baklažán, tekvica, špenát, kvasená zelenina, paradajky a produkty z nich. Zo strukovín sa neodporúčajú sójové bôby a červená fazuľa. Nevhodná je aj čokoláda, kakao, čierny či zelený čaj, biela múka, margaríny, kandizované ovocie a mnohé, mnohé ďalšie.  

Veďte si stravovací denník  

Ako sme už spomenuli vyššie, jedným z problémov pri liečbe HIT je to, že výskyt a intenzita symptómov je veľmi individuálna. Ako teda postupovať pri voľbe potravín? Na začiatku budete musieť z jedálneho lístka odstrániť potraviny, ktoré obsahujú vysoké množstvá histamínu, alebo ktoré jeho hladinu zvyšujú. Následne sa oplatí písať si stravovací denník.

„Klientom s HIT odporúčam zapisovať si potraviny, ktoré denne skonzumovali, s poznámkou o tom, aký je ich momentálny zdravotný stav. Teda je výborné písať si denník, ktorý môže byť v prípade zhoršeného zdravotného stavu dobrým radcom. To znamená, že podľa denníka si vie človek pozrieť, ktorá potravina mohla zhoršenie zdravotného stavu spôsobiť. Takéto potraviny je následne potrebné z jedálnička vylúčiť. Naopak, klient môže z denníka vyčítať aj to, že skonzumoval potravinu, ktorá spadá do kategórie nevhodných a nič sa mu nestalo, čiže danú potravinu si môže občas v malom množstve dopriať,“ radí odborník. 

Dajte si pozor na kvalitu potravín  

Kvalita potravín by nemala byť ľahostajná nikomu z nás. Bohužiaľ, skutočnosť je iná – výrobcovia produkujú najmä to, po čom je dopyt. Čiže ak chceme na Slovensku kvalitnejšie potraviny, musíme pri nákupe preferovať kvalitu! Obzvlášť dôležitá je kvalita potravín vtedy, ak má človek zdravotné ťažkosti. To platí aj pre HIT.

Čo je v tomto smere dôležité? „Nie nadarmo sa histamínovej intolerancii hovorí ochorenie nekvalitných potravín. V praxi často vidím, že klienti majú problémy s trávením vtedy, keď konzumujú potraviny s veľkým množstvom aditívnych látok, alebo veľa chemicky či biologicky ošetrovaných potravín. Tieto potraviny dokážu zhoršiť ich zdravotný stav viac ako tie, ktoré obsahujú vysoké množstvo histamínu,“ upozorňuje Libor Javro.

To znamená, že ideálne je kupovať čerstvé potraviny a sledovať dátumy spotreby. Naopak, nevhodné je aj skladovanie varených jedál v chladničke a ich prihrievanie. Pozor aj na mrazenú a konzervovanú zeleninu a fermentované (kvasené) potraviny.

Takisto sa odporúča preferovať potraviny, ktoré nie sú chemicky ošetrené a neobsahujú pridané látky, teda aditíva. Doslova nutnosťou je teda čítanie etikiet potravín! Dôležitá je aj príprava stravy. Ideál je začať si variť doma, vylúčené nie je však ani stravovanie v kvalitných reštauráciách.

„Uznávam, že to môže celé znieť odstrašujúco, ale keď si klienti začnú manažovať svoje stravovanie, dochádza k zlepšeniu ich zdravotného stavu, čo je, samozrejme, najdôležitejšie,“ uzatvára odborník.