Váš mozog potrebuje tréning a správnu výživu. Rutina ho zabíja!

Váš mozog potrebuje tréning a správnu výživu. Rutina ho zabíja!

1.12.2017 v kategórii Zdravie, autor Miroslava Miková foto: iStock.com

Stáva sa vám, že si neviete spomenúť na to, čo ste mali pred dvomi dňami na raňajky? Robí vám problém rozpamätať sa na telefónny PIN kód či prihlasovacie heslo do svojho emailového účtu? Je zapamätanie si mien, dátumov narodení či telefónnych čísel pre vás doslova pohroma?

Nemali by ste to ignorovať. Jedná sa o varovné signály, ktoré vám naznačujú, že svojmu mozgu nevenujete dostatok pozornosti.

Dennodenne obetujeme veľa síl tomu, aby sme boli úspešní. Snažíme sa podávať maximálne výkony v práci i doma, byť kreatívni, vždy sústredení, ovládať niekoľko cudzích jazykov, vedieť sa rýchlo rozhodovať a riešiť problémy.

Zabúdame však na jedno podstatné – kľúčom k úspechu je, okrem iného, aj kognitívny tréning a správna výživa pre mozog. „Dnes už pojem kognitívny tréning nie je úplne neznámy. Nazývame tak špeciálne techniky a cvičenia slúžiace k zachovaniu, zlepšeniu a zefektívneniu kognitívnych schopností (kognitívnymi funkciami mozgu sú označované vnímanie, pamäť, pozornosť, myslenie, emócie, reč...).

Ich využitie nie je limitované vekom ani mentálnou či fyzickou úrovňou trénovanej osoby. S tréningom mozgu tak netreba čakať, až kým na sebe začneme badať príznaky zhoršujúceho sa kognitívneho výkonu.

Trénovať mozog je možné v každom veku. Vo svojej praxi trénera pamäti mám osobnú skúsenosť s tréningom trojročných detí, tínedžerov, študentov, manažérov a aj takmer deväťdesiatročných seniorov,“ vysvetľuje trénerka pamäti a mozgového džogingu Mgr. Petra Hirtlová, PhD.

Kognitívny tréning nám teda môže pomôcť nielen na ceste za úspechom, napríklad v pracovnej oblasti, ale aj v tom, aby sme starobu prežili v skvelej mentálnej kondícii.

„U zdravej populácie produktívneho veku sa kognitívny tréning najčastejšie využíva ako prostriedok pre zlepšenie schopnosti koncentrácie, pozornosti, kreativity, koordinácie spolupráce oboch mozgových hemisfér, verbálneho vyjadrovania či orientácie v osobnej realite. Veď kto by nechcel byť v práci či pri učení rýchlejší, efektívnejší a produktívnejší?“ hovorí trénerka pamäti.


Zdroj foto: istockphoto.com

Mozog ubíja rutina

Kľúčom k udržaniu mozgu v kondícii sú neustále nové situácie, objavovanie nepoznaného, inovatívne riešenia problémov. Mozog jednoducho ubíja stereotyp a rutina. Už francúzsky filozof, matematik a predstaviteľ racionalizmu René Descartes tvrdil, že „mať dobrú myseľ nestačí, hlavné je používať ju“.

Bohužiaľ, niektorí z nás robia deň čo deň to isté rovnako, v dôsledku čoho mozog lenivie. Napokon, skúste si v mysli zrekapitulovať, ako prebiehajú vaše dni. Zrejme prídete na to, že ráno, čas v práci i popoludnie doma sa nesie v rovnakom duchu, možno s výnimkou drobných odchýlok.

Neraz fungujeme ako autopilot či počítač. Otázka znie, čo s tým?

Pomocníkmi môžu byť metódy celostného kognitívneho tréningu, avšak môžete to skúsiť aj veľmi jednoduchou a hravou formou – robiť veci inak, ako ich robíte bežne.

Presne na tomto princípe sú založené cvičenia, ktoré vo svojej knihe Jak trénovat mozek (Nakladatelství Lidové noviny, 2003) opisujú Lawrence C. Katz a Manning Rubin. Autori predstavujú 86 cvičení neurobiku (duševnej gymnastiky, mentálneho tréningu), ktoré prospievajú mozgu – pomáhajú budovať nové prepojenia medzi nervovými bunkami.

Ľudské zmysly podporujú netradičným spôsobom a možno povedať, že mozog „prebudia“ a stimulujú k lepším výkonom. Katz s Rubinom napríklad odporúčajú dať si do vrecka niekoľko mincí a snažiť sa ich rozoznať iba na základe hmatu, alebo zatvoriť oči a prechádzať sa pomaličky po svojom dome s tým, že sa človek snaží prísť na to, ako sú umiestnené jednotlivé kusy nábytku.

Pobaviť a zároveň stimulovať mozog môže aj ďalšie cvičenie z knihy týchto dvoch odborníkov na neurobik, pri ktorom stíšite televízor a budete sa snažiť zistiť, o čom sa postavy vo vašom obľúbenom seriáli rozprávajú.

Zábavné a prospešné pre mozog môže byť aj rozpoznávanie korenín iba na základe ich arómy. Ak skutočne nemáte čas navyše, skúste písať, učesať sa či umyť si zuby druhou rukou. Pomáha aj to, keď sa do práce vyberiete inou cestou ako zvyčajne alebo si na obed doprajete niečo netradičné.

Možností je neúrekom a pri troche snahy človek nájde desiatky možností, ako trénovať svoj mozog počas bežného dňa. Samozrejme, prospešné je aj riešenie logických hádaniek, hranie pexesa, vedomostných hier, lúštenie krížoviek, hlavolamov, čítanie kníh, pozeranie dokumentárnych filmov atď.

Viete, čo je však pre mozog ešte veľmi dôležité? Robiť to, čo vykonávate, s radosťou. To znamená, že učenie sa angličtiny je pre mozog ešte prospešnejšie, keď to robíte s nadšením.


Zdroj foto: istockphoto.com

Bez správnych živín to nepôjde

O „super potravinách“ sa hovorí stále viac aj v súvislosti so zdravím mozgu. Mnohé z nich podporujú jeho činnosť a zabraňujú neurodegenerácii. Patrí sem napríklad zeler, ktorý obsahuje luteolín zo skupiny flavonoidov, chrániaci mozog pred poškodením voľnými radikálmi. Brokolica a karfiol zasa obsahujú cholín (vitamín B8). Ten má vplyv na pamäť a sústredenie sa. Avšak, pre činnosť mozgu sú dôležité aj ďalšie vitamíny zo skupiny B i lecitín.

Okrem zeleru, brokolice a karfiolu na činnosť mozgu blahodarne pôsobia aj vlašské orechy, cícer, bobuľovité ovocie, avokádo, tučné ryby, paradajky, tekvicové semiačka a mnohé ďalšie.

To znamená, že mozgu prospieva pestrá, zdravá a vyvážená strava, v ktorej je dostatok všetkých makroživín (bielkoviny, tuky, cukry) i mikroživín (vitamínov, minerálov, stopových prvkov...). Takže aj v tomto prípade by sme sa mali riadiť zdravým rozumom a vyhnúť sa akýmkoľvek extrémom v stravovaní.

 

Komentáre