Poradňa trénera

Pridať otázku
Mgr. Alena Pethoova

Poradňa trénera

8 otázok, Mgr. Alena Pethoova

Chcete cvičiť a pritom sa správne stravovať? Odhodlali ste sa, ale neviete, ako začať? Chcete schudnúť alebo nabrať svalovú hmotu, získať kondičku a cítiť sa fit? A možno si nie ste istí, aký druh tréningu zvoliť pre váš konkrétny cieľ?

Poradí, usmerní a na vaše otázky odpovie lektorka Inštitútu zdravého života welko, športová trénerka a koučka v oblasti zdravého životného štýlu, pohybu a vedomého stravovania a naša redaktorka Mgr. Alena Pethőová.

  • Schudnutie len 5 kg: AKo na to?

    , Autor: Twiggy

    Nemám nadváhu, ale cítim, že dať dolu 5 kg by bolo super. Prosím o radu, ako postupovať pri takomto malom hmotnostnom ubytku? Cvicim 5x do tyzna, potrebujem len zredukovat faldy na bokoch a bruchu.

    Odpovedá: Mgr. Alena Pethoova

    U ľudí, ktorí chudnú je práve posledných 5 kg najťažších, majú pocit, že stagnujú a už to nejde dole. Ak u vás nie je nadváha a podľa toho čo píšete, chápem, že ide najmä o malú redukciu tuku v oblasti brucha a bokov, teda vytvarovanie postavy želateľným smerom.

    Ak už 5x do týždňa cvičíte, tak v tom pokračujte aj naďalej. Neviem z čoho pozostáva váš tréningový plán, pretože 5x je dosť. Niekedy nedostatok regenerácie brzdí dosahovať želateľné výsledky, čo si často krát ľudia neuvedomujú. S víziou schudnúť telo veľmi vyčerpávajú a ono je v neustálom strese. Treba si však uvedomiť, že telo sa skutočne mení a svalstvo rastie a formuje sa v čase odpočinku.

    Vhodné by bolo skombinovať:
    1. Silové cvičenie (cvičenia s hmotnosťou vlastného tela a tiež s váhami). Činiek sa netreba báť. Rambo z vás nebude, práve naopak, urobíte si dobrý základ, ktorému budete vďačiť. Svaly sú najväčším požieračom energie, takže budete rýchlejšie páliť aj v kľudovom režime.
    2. Ďalej vám odporúčam silové cvičenia kombinovať s intervalovými tréningami. Tu by som ale upozornila na dôležitosť regenerácie. Ak máte v jeden deň intervalový tréning, tak si treba dať pauzu aj dva dni, pretože nároky metabolizmu na regeneráciu po tak náročnom tréningu sú naozaj vysoké. A okrem iného, kým počas intervalového tréningu spaľujete vyslovene cukor, k páleniu tuku a následnému chudnutiu dochádza niekoľko hodín, dokonca dní po takomto tréningu. A naviac, vaša kondícia pôjde prudko nahor a to chceme.
    3. No a trochu kardia pomôže takisto. Zo skúseností viem, že u mnohých ľudí sa osvedčilo zabehať si ráno na lačno. Ale či už to bude bicykel alebo plávanie, či rýchla chôdza, tanec, aerobik, spining, vyberte si podľa vlastnej preferencie. A ráno na lačno samozrejme nie je podmienka. No a za zmienku tu stojí, že vykonávaním aeróbnych cvičení posilňujete kardiovaskulárny systém. Netreba zabúdať, že aj srdiečko je sval, ktorý treba trénovať.

    No a ak chcete redukovať tuk, nestačí len cvičiť, ak chcete naozaj dosiahnuť želateľný efekt, je potrebné upraviť aj jedálniček. To určite urýchli dosiahnutie vášho cieľa. Ak chcete aby boli výsledky dlhodobé, určite nerobte žiadne výrazné reštrikcie v jedálničku, spôsobom že by ste hladovali. Všetky pokusy o vylúčenie sacharidov, či odmietanie jedla vás dobehne a časom to dojete.

    Odporúčam vám napríklad zopár našich článkov, kde vás to aspoň trochu navedie, pretože tu na to nemáme dostatok priestoru:
    https://fitastyl.sk/clanky/vyziva/tieto-skupiny-potravin-z-jedalnicka-uplne-vylucte
    https://fitastyl.sk/clanky/cvicenie-a-sporty/8-x-po-treningove-maskrty-iba-za-150-kcal

    Tiež vás chcem upozorniť na fakt, že tých 5 kg síce schudnete, ale na váhe sa to vôbec nemusí odzrkadliť, pretože cvičením naberáte svalovú hmotu, ktorá je ťažká, čo ale neznamená, že priberiete, tak sa prosím vás nezľaknite.

    Podľa toho ako často cvičíte, verím, že nejaké výsledky už sú viditeľné aj na vás. Budem vám držať palce a ak vás zaujíma viac, napíšte mi.