Poradňa trénera

Pridať otázku
Mgr. Alena Pethoova

Poradňa trénera

8 otázok, Mgr. Alena Pethoova

Chcete cvičiť a pritom sa správne stravovať? Odhodlali ste sa, ale neviete, ako začať? Chcete schudnúť alebo nabrať svalovú hmotu, získať kondičku a cítiť sa fit? A možno si nie ste istí, aký druh tréningu zvoliť pre váš konkrétny cieľ?

Poradí, usmerní a na vaše otázky odpovie lektorka Inštitútu zdravého života welko, športová trénerka a koučka v oblasti zdravého životného štýlu, pohybu a vedomého stravovania a naša redaktorka Mgr. Alena Pethőová.

  • Silový tréning verzus kardio

    , Autor: Twiggy

    Dobrý deň,
    zaujímal by ma váš názor na výlučne silový tréning. Cvičím 5x do týždňa. Kardio ma nebaví, používam ho len na zahriatie pred tréningom. Silové tréningy mám pod dohľadom trénerky. Cieľom je spevnenie a vyrysovanie postavy.

    Odpovedá: Mgr. Alena Pethoova

    Výlučne silový tréning 5x do týždňa nie je problém, ak ho mávate pod dohľadom trénera, tak predpokladám, že máte aj správne odborné vedenie.
    Čo z vašej otázky neviem vyčítať je, či cvičíte výlučne na strojoch. Dôležité je totižto vhodne kombinovať izolované cviky (prevažne stroje) spolu s komplexnými.

    Ak si predstavím váš silový tréning ako tréning 5 x do týždňa v posilňovni na strojoch, tak by som upozornila na niekoľko faktov, ktoré by ste mohli zvážiť:
    Izolovanými cvikmi označujeme jednokĺbové cviky, ktoré sa zameriavajú na jednotlivé svalové skupiny. To znamená, že preťažíte jeden sval (partiu). Okolité svaly ako synergisti a stabilizátory môžu pracovať tiež, v každom prípade, zmyslom izolácie je činnosť cieľového svalu. Cieľom tréningu je zameranie sa na jeden izolovaný sval bez nechceného zapojenia iných svalov.

    Komplexné, hovoríme im aj základné alebo kombinované cviky, zapájajú do činnosti viac kĺbov a teda aj viac svalových partií. Dokážu aktivovať väčšie množstvo svalových vláken, sú účinnejšie v prípade rozvoja nervovo svalovej koordinácie. Drepy, mŕtve ťahy, výpady, zhyby...

    Jednoducho povedané: komplexné cviky vám pomôžu k svalom, zatiaľ čo izolované vám pomôžu nadobudnuté svalstvo skvalitniť a vyrysovať. Vďaka komplexným cvikom vybudujete pevné základy a izolované vám pomôžu sval "dotvoriť, vylepšiť".

    Mnohé štúdie dokazujú, že na efektívne zaťaženie a vyvolanie stimulu požadovanej hypertrofie svalov je potrebný komplexný aj izolovaný cvik. Je vedecky podložené, že pre celkový rozvoj sily i svalov je potrebná vhodná kombinácia „základného“ aj izolovaného cviku.

    Tým ale nezavrhujem stroje úplne, ale tam, kde viete použiť činky alebo cvičiť s vlastným telom, uprednostnite tento prirodzený pohyb! A určite je lepšie cvičiť na strojoch (so správnou technikou), ako necvičiť vôbec!

    Skúste však popri posilňovaní rozvíjať svoj celkový fyzický potenciál. Čím viac pohybových vzorcov ovládame, tým vyššia je vaša pohybová inteligencia. Teda, čím viac sme mobilní a pohybovo schopní, tým sa táto zručnosť premieta aj do reálneho života.

    Pokúste sa byť čo najviac všestranná a rovnomerne rozvíjať svoje silové, rýchlostné, dynamické, koordinačne a iné pohybové kompetencie. Je dôležité mať telo v stave rovnováhy, kde budú všetky časti tela dostatočne mobilné a flexibilné. A tomu je dôležité prispôsobiť ja svoj tréningový plán.