Otestujte sa! Zaujímavosti zo sveta zdravia a fitnes.

Otestujte sa! Zaujímavosti zo sveta zdravia a fitnes.

16.5.2017 v kategórii Cvičenie a športy, autor redakcia FIT štýl

Viete, akú hmotnosť dvíhate pri kľukoch? Alebo ako je to so stravou verzus cvičením? Malý test pre vás.

Kľuky patria medzi základné cviky s hmotnosťou vlastného tela. Rozvíjajú silu ramien, tricepsov a prsných svalov. Viete, akú hmotnosť dvíhame pri kľukoch?

  1. cca 85 % hmotnosti svojho tela
  2. cca 65 % hmotnosti svojho tela
  3. cca 50 % hmotnosti svojho tela 

Asi budete s nami súhlasiť, že pri zhadzovaní kíl nám pomôže strava aj cvičenie. Koľko percent úspechu tvorí strava?

  1. Väčšinu, až 80 % úspechu tvorí strava
  2. Je to približne na polovicu
  3. Iba 30 %, oveľa dôležitejšie je správne cvičenie 

Koľko km by sme denne mali peši prejsť pre naše zdravie? 

  1. cca 2 km
  2. cca 3,5 km
  3. cca 7 km 

Ako to teda je?

1. Kľuky a hmotnosť  (Odpoveď b) je správna)

Kľuk nie je jednoduchý cvik a nie každý ho vie zacvičiť správne. Mnohým chýba sila, pri kľukoch totiž, podľa výskumov, tlačíte hore približne 66 % svojej telesnej hmotnosti (medzi jednotlivými ľuďmi sú drobné odlišnosti, pretože cvičia s iným postavením rúk).

Problém s kľukmi majú mnohé ženy – kľuk nie je len o sile rúk, ale aj o sile tzv. „core“ – jadra tela. Preto mnohé ženy radšej robia kľuky na kolenách. Na kolenách vytlačíte cca 53 % svojej hmotnosti.

Teda napríklad 80 kg vážiaci muž tlačí pri kľukoch 52,8 kg a pri ženských kľukoch 42,4 kg.

Jednoduchý pokus: Chcete presne poznať svoje hodnoty? Zoberte bežnú domácu váhu, dajte na ňu ruky a spravte niekoľko kľukov. Číslo, ktoré uvidíte síce nemusí byť presné, ale pre predstavu to stačí.

2. Strava vs. cvičenie  (Odpoveď a) je správna)

Strava tvorí až 80 % (aby sme boli presní, rôzne pramene uvádzajú 70 - 80 %) úspechu, bez kvalitného paliva vám nepôjde ani auto, a ak je palivo nekvalitné, aj jeho chod bude problémový a presne takto to funguje aj s ľudským organizmom.

Môžete cvičiť akokoľvek tvrdo chcete, ale aj tak nedosiahnete také výsledky, ako keby ste zmenili len stravu. Na druhej strane, cvičenie funguje ako akumulátor a krásne podporuje úbytok tuku.

3. Chôdza a množstvo km  (Odpoveď c) je správna)

Urobiť aspoň desaťtisíc krokov denne je oficiálne odporúčanie Svetovej zdravotníckej organizácie, čo je asi sedem kilometrov. Zatiaľ čo pre našich predkov to však nebolo nič nezvyčajné, dnes mnohí z nás takúto vzdialenosť pri svojom dennom režime neprejdú ani náhodou.

Naša bilancia je vraj momentálne asi tretinová – väčšina z nás denne urobí len 3 000, v najlepšom prípade 5 000 krokov. Tí „šikovnejší“ z nás sa dokážu hýbať ešte úspornejšie a dennú chôdzu zredukovali len na 1 000 až 2 000 krokov.

Kanadskí vedci na základe výsledkov výskumu zašli ešte ďalej a tvrdia: Ak si chcete zlepšiť fyzickú kondíciu, nestačí urobiť iba 10 000 krokov denne v miernom tempe, ale aspoň 2 000 až 4 000 by ste mali prejsť v rýchlejšom tempe.

Pre zaujímavosť: Človek – lovec podľa výskumníkov musel denne prejsť 10 až 30 kilometrov a aby prežil, kráčal aj utekal. To sú štyri hodiny denne namáhavej aktivity alebo 28 hodín týždenne čistého tréningového času.

Mohlo by vás zaujímať: 7 krokov k správnemu behu. Pripravení na beh?

Komentáre