Porovnanie maratónov

Porovnanie maratónov
6.4.2019 v kategórii FIT štýl running team, autor Angelika Kutišová, foto: istockphoto.com

Na Slovensku je kolískou maratónu Medzinárodný maratón mieru v Košiciach. Tak, ako sú jeho hniezdom grécke Atény. „Legenda, s ktorou sa zrod maratónu spája, hovorí o gréckom vojakovi Feidippidovi, ktorý bežal trať dlhú 42,195 km z mesta Maratón do Atén, aby oznámil, že Peržania boli porazení. Po behu a odovzdaní odkazu vraj skolaboval a od vyčerpania zomrel.

Počas prvých siedmich olympijských hier bola dĺžka maratónu zmenená 6-krát, a to v rozmedzí od 40 do 42,75 km v závislosti od miesta, kde sa bežal. Oficiálnu dĺžku maratónu, tú dnešnú, stanovila Medzinárodná atletická federácia v roku 1924 na 42,195 m.

Porovnanie maratónov

Na čo treba dbať pri výbere prvého maratónu? Medzinárodný maratón mieru v Košiciach je zároveň aj najstarším maratónom v Európe. Prvomaratónci si ho volia najmä pre priaznivý profil trate a pre príjemné poveternostné podmienky na skorú jeseň. V Košiciach vládne počas celého maratónskeho víkendu veselá a energiou nabitá atmosféra. Prítomné sú aj bohaté sprievodné programy a bežecké trhy. Podmienky pre bežcov sú výborné.

Železničná spoločnosť poskytuje zľavu na vlak a výber ubytovania je vzhľadom na veľkosť Košíc na jednotku. Od jednoduchších ubytovaní až po luxusné hotely – každý podľa svojich možností. Organizácia podujatia je konštruktívna, všetky inštrukcie sú jasné a jednoduché, bežci sa môžu plne sústrediť na beh. Ideálne je, ak sa do štartovného poľa zaradia podľa reálnych výkonov, predíde sa tak tlačenici a chaosu.

Štartovací priestor je vždy a všade daný šírkou cesty alebo námestia (alebo napríklad aj šírkou mosta, ako je to na Oberbank Donau Marathon v Linzi).

Štartovací poplatok a balíček je v porovnaní s inými európskymi krajinami priemerný a primeraný. Platí to aj na ostatné slovenské bežecké podujatia. Rovnako ako aj ponuka stánkov s občerstvením. Je pestrá a primeraná svojmu účelu, bežec si môže vybrať z niekoľkých druhov ovocia, je tam čokoláda, hroznový alebo kockový cukor, magnéziové tabletky, iontové nápoje, kola a voda.

Nemusíte svoje potreby zveriť organizátorom

Bežci môžu pred štartom odovzdať organizátorovi svoje vlastné občerstvenie so svojím štartovným číslom a označením kilometra, na ktorom ho chcú mať. Po dobehnutí čaká na bežcov malé občerstvenie vo forme ovocia, tyčinky a nápoja, niekedy aj „finišerské“ bavlnené tričko. Na niektorých maratónoch, kde štartujú bežci polmaratónu a maratónu spoločne, sú VIP zóny pre maratónskych finišérov s o niečo výživnejším občerstvením, s čerstvými koláčmi a pečivom a čapovaným nealkoholickým pivom alebo radlerom.

Niektorí organizátori darujú bežcom v cieli funkčné bežecké tričká.

V Bratislave sa na jar koná trojdňové bežecké podujatie ČSOB Marathon, ktoré prebieha práve tento víkend. Podujatie začína už v piatok veľmi milým behom po historických pamiatkach v centre hlavného mesta. Atraktivitu bratislavského maratónu zvyšuje aj zmena trate a snaha organizátora ponúknuť bežcom každý rok trochu iný zážitok z maratónu a z mesta. Trasa behu je jedna zo základných vecí, ktorú si bežci študujú pri plánovaní maratónov.

Zaujímavejším sa javia tie behy, kde sa nebežia dve kolá

Behá sa iba jedno kolo, resp. časť trate je pre maratóncov zmenená. Pre rekreačných bežcov, ktorí nie sú plne sústredení len na beh, to znamená milú hru a občasné stretnutie so skupinou polmaratóncov na trati. V našom blízkom okolí je to napríklad Cracovia Marathon alebo Oberbank Donau Linz Marathon. Významným faktorom je aj profil trate, čiže stúpanie a klesanie počas behu. Trať bez výškových výkyvov je považovaná za ideálnu na vytvorenie osobných rekordov, typickým príkladom je trať na BMW Berlin Marathon.

Jemne kolísavú trať, s výraznejším stúpaním na záverečných 8 kilometroch má napríklad maratón ING Night Marathon Luxembourg. Aj od tohto faktora sa odvíja potom časový limit, ktorý je daný na jednotlivých maratónoch. Na ten „tenkrát poprvé“ je lepšie si vybrať maratón s dlhším časovým limitom, aby sa odbúral stres z možnosti nedobehnutia včas do cieľa. Netreba však zabudnúť ani na limity počas behu, na maratónoch sú stanovené aj v polke trate, aj na cca tridsiatom kilometri. Celkový časový limit je väčšinou od 5 h do 7 h.

Prvé maratónske pokusy väčšiny bežcov vyžadujú súvislý beh počas 3,5 – 4,5 hodín

Čo je tempo medzi 5:00 – 6:20 min./km. Rozhodnúť sa pre maratón je veľká zodpovednosť voči sebe samému a svojmu zdraviu. Kritické bývajú kilometre nad približne 33 km, čo je akousi fyziologickou hranicou človeka, kedy vyčerpá všetku rýchlu energiu svojho tela. Kto to nikdy neskúsil, tak nevie, že tu môže bežca čakať tzv. bežecká stena. Ak sa nepripravil zodpovedne, minú sa mu sily, narazí na túto neviditeľnú stenu a môže dôjsť až ku kolapsu.

Príprava na maratón preto musí obsahovať niekoľko dlhých behov, ideálne niečo nad 30 km, aby si bežec skúsil, ako má rozložiť sily, kedy potrebuje doplniť energiu, akú formu doplnku má voliť a ako jeho telo bude reagovať pri záťaži.

Vyskúšať svoje telo musí aj z hľadiska hydratácie a stravy, pretože iontový nápoj, ktorý ho na polmaratóne nakopol, mu môže na tridsiatom kilometri spôsobiť žalúdočné nevoľnosti. Rovnako aj energetické gély, ktoré v záťaži môžu dehydrovať alebo, naopak, prehnať. Veľkú úlohu pri takýchto dlhých behoch má aj pevnosť a sila jadra tela a technika behu, oboje dokážu ušetriť (alebo plytvať) energiu.

Pripravujeme: Príklad maratónskeho plánu