Ako si užiť dovolenku bez tráviacich ťažkostí?

Redakcia | 3. Aug 2019
dovolenka, travenie, tazkosti, probiotika, prebiotika

Dovolenka v prímorskej oblasti, slnko, more, čas oddychu a zaslúženej relaxácie a vy si ju nemôžete vychutnať, pretože pol dovolenky presedíte s kŕčmi v bruchu na WC. Ani ranné „vypálenie červíka“ rôznymi silnými alkoholmi nepomáha. Prečo je to tak? A čo vlastne spôsobuje tieto hnačky a brušné chrípky v dovolenkových destináciách?

Faraónova pomsta

Každý z nás už o nej počul. I keď ste nenavštívili ešte krajinu faraónov, určite viete, čo termín „Faraónova pomsta“ v našom laickom slovníku znamená. Viacerí z nás ju už aj zažili. K hlavným škodcom môžeme zaradiť baktérie ako salmonela a šigely, no najnebezpečnejšia je Escherichia coli. Týmto baktériám sa v teplých klimatických pásmach priam darí.

V jedle sa nachádzajú v dôsledku zlej tepelnej úpravy alebo po nedostatočnom očistení zeleniny a ovocia. A nielen to. Niektoré sa prenášajú z človeka na človeka jednoducho dotykom a slabou hygienou. Všetko sa točí okolo našej prvotnej bariéry proti vírusom a baktériám, ktorou je tráviaci trakt a jeho sliznice. V normálnom stave je sliznica tráviaceho traktu obývaná dobrými baktériami, tzv. mikroflórou, ktorá tvorí prvotnú obrannú líniu a chráni sliznicu pred usadením cudzorodej a škodlivej baktérie.

Ak je mikroflóra narušená (vplyvom stresu, liekov, nesprávnym stravovaním, či pitím alkoholu), odkrýva sa miesto pre uchytenie škodlivých baktérií na sliznici a ich následné rozmnožovanie. Baktérie vylučujú do okolia toxíny, ktoré sliznicu dráždia, telo ich identifikuje ako cudzie a snaží sa ich akýmkoľvek spôsobom dostať z tela von, a to tou najrýchlejšou cestou. Preto toľké behačky. Jednoducho sa telo snaží chrániť. Pokiaľ sa chcete tomuto nepríjemnému stavu vyhnúť, postarajte sa o to, aby vo vašom tráviacom trakte takáto trhlinka pre škodlivé baktérie nevznikla.

PROBIOTIKÁ – záchrana počas letnej dovolenky

Aby ste si dovolenku zbytočne neznepríjemňovali tráviacimi ťažkosťami, rozhodne by sa malo vo vašej batožine objaviť aj nejaké balenie probiotík. Probiotiká sú živé organizmy, ktoré sa dostávajú do tela v potrave a priaznivo ovplyvňujú zdravie človeka. Priľnú k bunkám črevnej sliznice, čím vytesňujú patogény (choroboplodné látky), ktoré prichádzajú do tela so stravou.

Najväčší podiel mikroorganizmov sa vyskytuje na slizniciach ľudského gastrointestinálneho traktu.

V priebehu života sa však mikrobiálne osídlenie tráviaceho traktu mení. Po narodení má dieťa takmer sterilný tráviaci trakt, jeho ďalšie osídľovanie záleží hlavne na strave. U starších osôb dochádza k zníženiu počtu baktérií Bifidobacterium, v niektorých prípadoch aj úplne zmizne.

Nie je probiotikum ako probiotikum. Ako si vybrať to správne? 

Momentálne máme na trhu veľké množstvo probiotík a v mnohých prípadoch je ťažké sa zorientovať a vybrať si tie správne a najúčinnejšie. V prvom rade je dôležité si určiť formu. Probiotiká je možné zakúpiť v rôznych formách – kapsule, perličky, či kvapalná forma.

Pokiaľ si vyberáte probiotiká na dovolenku, odporúčame siahnuť po kapsulovej forme, najmä z dôvodu praktickosti a jednoduchého užívania.

Kvalitné a účinné probiotiká by mali obsahovať kmene baktérií, ktoré dokážu osídliť tráviaci trakt. Ide najmä o tieto druhy: Bifidobacterium lactis, Enterococcus faecium, Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus paracasei, Lactobacillus plantarum, Lactobacillus salivarius, Lactococcus lactis. Jedným z najnebezpečnejších hnačkových ochorení je Escherichia coli, proti ktorej bojuje kmeň baktérie Enterococcus faecium, preto si treba na dovolenku zaobstarať probiotiká s obsahom tohto kmeňa baktérie.

Taktiež je dôležité, aby probiotiká obsahovali dostatočné množstvo bakteriálnych kultúr. Vo všeobecnosti platí, že čím je počet baktérií väčší, tým lepšie (najmenej však jednu miliardu na 1 gram). Probiotiká je najlepšie skladovať v suchom prostredí do 25 °C, v dobre uzavretom obale a nevystavovať ich priamemu slnečnému svetlu.

ZDRAVIE

Probiotiká si môžete dopĺňať aj bežnou stravou. Ak chcete prijímať probiotiká nielen v podobe výživových doplnkov, ale aj v bežnej strave, zamerajte sa na konzumáciu kvasených mliečnych výrobkov ako jogurty, kefírové mlieko, bryndza, žinčica, kvas či populárny islandský skyr.

Svoj jedálniček môžete obohatiť aj o kyslú kapustu, jablčný ocot alebo nakladané uhorky, ktoré podporujú špecifické pH vhodné pre rast probiotických baktérií v tele. Netreba zabúdať ani na vlákninu. V súvislosti s probiotikami sú často spomínané aj prebiotiká, ktoré sú veľmi dôležité pre správne trávenie.

Ide o látky, ktoré podporujú rast probiotických baktérií. Patrí sem najmä vláknina, ktorá upravuje črevnú mikroflóru, a tým zlepšuje aj obranyschopnosť ľudského organizmu. Preto je dôležité – aj počas dovolenky – dopĺňať telo vlákninou v podobe čerstvého ovocia či zeleniny.

Odporúčaný denný príjem vlákniny je 25 až 30 g, čo predstavuje: 7 jabĺk, 12 šálok brokolice, či 7 šálok ovsených vločiek.

Pokiaľ nie ste schopní denne stravou prijímať dostatočné množstvo vlákniny, môžete siahnuť po výživovom doplnku Belly Fyto Detox od spoločnosti Kompava, ktorého 2 dávky vám pokryjú až polovicu odporúčaného denného príjmu vlákniny.

8pravidiel, AKO PREDÍSŤ TRÁVIACIM ŤAŽKOSTIAM NA DOVOLENKE:

  1. Pravidelne si umývať ruky – či už počas cestovania, na dovolenke a po manipulácii s čerstvou zeleninou, ovocím alebo surovým mäsom.
  2. Dôkladne umývať všetky druhy ovocia a zeleniny. Prípadne konzumovať iba ovocie a zeleninu, ktorú si môžete ošúpať.
  3. Aspoň mesiac pred vycestovaním na dovolenku a počas dovolenky užívať vhodné probiotiká.
  4. Nekupovať si jedlá od pouličných a neoverených miestnych predajcov.
  5. Nepiť vodu z miestnych vodovodov. Vždy piť balenú vodu.
  6. Mať vždy v taške pribalený antibakteriálny gél pre prípady núdze.
  7. Konzumovať iba riadne tepelne upravené jedlo.
  8. Vyhýbať sa ľadu a ľadovým drtiam v prípade, že si nie sme istí, že boli vyrobené z bezpečnej pitnej vody.