Ako cvičenie obnovuje schopnosť spaľovať tuky, dokonca aj keď nechudnete?

Ako cvičenie obnovuje schopnosť spaľovať tuky, dokonca aj keď nechudnete?

31.5.2017 v kategórii Cvičenie a športy, autor AUTOR: Martin Chudý SPRACOVALA: Dagmar Baluchová foto: iStock.com

Cvičenie. Fascinujúce na ňom je, že dokáže v krátkom čase obnoviť základnú metabolickú flexibilitu, zlepšiť mitochondriálnu funkciu a zvýšiť citlivosť na inzulín, dokonca u diabetikov typu 2 a obéznych ľudí.

A vôbec to nie je náhoda, pretože cvičenie je veľmi účinný nástroj na zvýšenie počtu, veľkosti a funkcie mitochondrií. Takže, ak aj máte v rodine diabetikov a celé vám to sťažili svojimi chybami, potom...

...CVIČENIE JE PRE VÁS KĽÚČ K TREZORU S NAJCENNEJŠÍM MAJETKOM PRE KVALITU VÁŠHO ŽIVOTA.

Čo je ďalej na cvičení fascinujúce, jeho účinok nie je závislý na chudnutí. To znamená, že cvičenie samo osebe zlepšuje funkciu vašich mitochondrií a obnovuje schopnosť spaľovať tuky, dokonca, ak nebudete chudnúť.

Čítajte viac: Ako opraviť svoj metabolizmus? Viete, že musíte mať zdravé mitochondrie?

Naopak, samotné chudnutie, dokonca aj z telesného tuku, vám nepomôže ani zďaleka tak, ako cvičenie. Viaceré štúdie preukázali, že po schudnutí bez cvičenia sa nezvyšuje spaľovanie tuku, a to dokonca ani u osoby, ktorá vďaka žalúdočnému bypasu schudla za rok 55 kg.

To len dokazuje, že svoj metabolizmus nemôžete oklamať skratkami. Avšak, keď táto osoba cvičila len 10 dní, rovnako ako ďalšie osoby v tejto štúdii, ich spaľovanie tuku sa výrazne zvýšilo. Takže, cvičenie je doslova nevyhnutnosťou pre „opravu“ svojho metabolizmu a výrazne urýchľuje celý proces.

To, samozrejme, neznamená, že chudnutie nie je dôležité. Naopak, kombinácia cvičenia s chudnutím môže znásobiť schopnosť spaľovať tuky. Navyše, znižovanie telesného tuku vedie k zvýšenej citlivosti na inzulín, čo znamená, že odstraňuje metabolickú neflexibilitu ku glukóze. Avšak, keďže hlavná porucha je v mitochondriách, chudnutie neodstraňuje tak ľahko metabolickú neflexibilitu k tukom.

Hoci, ak by testované osoby v uvedených štúdiách (metabolicky neflexibilné), ktoré nezvýšili spaľovanie tukov po schudnutí bez cvičenia, konzumovali počas chudnutia vysokotučnú a nízkosacharidovú stravu, určite by postupne zvýšili spaľovanie tukov a zlepšili funkciu svojich mitochondrií, čím by odstránili aj svoju metabolickú neflexibilitu k tukom. Bohužiaľ pre nich, konzumovali síce nízkokalorickú, ale stále vysokosacharidovú stravu.

Kam až môžete posunúť svoju metabolickú flexibilitu?

Poďme si to všetko zhrnúť:

  • Metabolická flexibilita je vaša schopnosť efektívne spaľovať hlavné druhy palív (tuky, glukóza) a prepínať medzi nimi podľa potreby.
  • Zistíte ju meraním svojho RER.
  • Úroveň vašej metabolickej flexibility je určená zdravím vašich mitochondrií. Čím sú zdravšie, tým lepšie dokážete spaľovať tuky. Čím sú „chorľavejšie“, tým ste viac odkázaný na glukózu a skôr budete rezistentný na inzulín a zastaví sa u vás niektoré z chronických ochorení. Takže...
METABOLICKÁ FLEXIBILITA URČUJE VAŠE CELKOVÉ ZDRAVIE.

Ak máte „zlé“ gény, máte nižšiu úroveň metabolickej flexibility, ale, našťastie, vďaka cvičeniu, nízkosacharidovej strave a iným stratégiám, môžete výrazne zvýšiť flexibilitu svojho metabolizmu a zlepšiť funkciu svojich mitochondrií. To bude viesť k udržaniu alebo obnove vášho zdravia.

Hotovo... Alebo nie?

Byť metabolicky flexibilný je len prvý krok. Osobne si myslím, že mnohé zdravé a štíhle osoby, ako boli aj testované osoby v uvedených štúdiách, nie sú na tom až tak výnimočne dobre a ich riziko chronických ochorení nie je až také nízke.

Prečo? Pretože väčšina z nich konzumuje vysokosacharidovú stravu a ich fyzická výkonnosť je priemerná. Oni sú síce metabolicky flexibilní podľa vedy, ale stále sú do veľkej miery odkázaní na konzumáciu sacharidov a ich telo nevie alternatívne využívať napríklad ketóny pre tvorbu energie.

Ak by boli dlhšiu dobu bez jedla a ich mozog by nemal dostatok glukózy, cítili by sa príšerne. To je však malá daň za to, ak chcete dostať svoj metabolizmus na vyššiu úroveň a zvýšiť svoju metabolickú flexibilitu. Kam až táto úroveň môže siahať?

To pravdepodobne ešte nikto nevie a sám sa na to snažím prísť svojimi osobnými experimentmi, ktoré môžete nájsť na mojom blogu. Metabolická flexibilita je stále nový a nepreskúmaný termín. Viac informácií nájdete na mojom blogu www.martinchudy.blogspot.sk.

Mohlo by vás zaujímať: KETÓZA ako súčasť diét a druhy ketózy.

Komentáre