Alpinning – nové revolučné cvičenie!

Alpinning – nové revolučné cvičenie!

22.4.2017 v kategórii Cvičenie a športy, autor Zuzana Vrecková foto: iStock.com

Keď sa spojí dohromady skupina pozitívne naladených cvičencov, ktorí chcú prekonávať svoje prekážky vo forme záťaže a svojej fyzickej kondície, dostaneme slovo indoorwalking, alebo aj chôdzu za zavretými dverami, chôdzu vo vnútri. Alpinning predstavuje komplexnosť a nevyčerpateľné množstvo možností cvičenia na jednej hodine!

Filozofia

Je to program, ktorý osloví všetkých, no najmä tých, ktorí neradi cvičia individuálne a vyžívajú sa v skupinových cvičeniach. Filozofia Alpinning programu sa riadi heslom „Smeruj vyššie!“, „Dosiahni svoje ciele a urob pre seba to najlepšie!“. Nová energia, nová motivácia, nové skupinové cvičenie. Každý cvičenec si zvolí svoj cieľ a prekážky, ktoré chce prekonať: kondícia, posilňovanie s činkami a expandérmi.

Ako sa Alpinning vyvíjal?

K histórii môžem povedať to, že za vznikom Alpinningu stála myšlienka na najprirodzenejší ľudský pohyb – chôdzu. Chodiť vieme všetci. Každý dokáže i sem-tam pobehnúť, napríklad na autobus. A preto je Alpinning cvičenie pre každého bez ohľadu na vek, zdravotné problémy a náš vkus.

Prvý Alpitrack sa datuje na rok 2007 a v roku 2010 vznikol systém školenia pod vedením Martina Vinklera s prvými školiacimi materiálmi. Od tohto roku pribúdajú centrá v ČR i na Slovensku, rovnako ako aj inštruktori. V Českej republike je ich viac ako 200 a na Slovensku len do 10 centier. Je to veľká škoda. U nás (Športcentrum Junior; poznám. redakcie) je toto cvičenie najviac obľúbené. Zapĺňa aj štyri hodiny denne.

Takže, asi viete porovnať návštevnosť v ČR a v SR...

Myslím si, že aktuálne nie je rozdiel v návštevnosti medzi ČR a SR, jediný rozdiel vidím v počte centier, ktoré máme na Slovensku. Dalo by sa povedať, že Slovensko je skôr novým trhom tejto značky, zatiaľ čo v ČR je už zavedená. Nech prídem kamkoľvek, kde Alpinning majú, je to jednoducho jedno z najpopulárnejších cvičení v danom centre.

Prečo je na internete k dispozícii tak málo materiálu k tomuto športu?

Nejde o šport, ide o skupinové cvičenie, ktoré je chránené licenčnou značkou. Na internete je tak málo materiálov vzhľadom k tejto skutočnosti. Firma GDA sa snaží o čo najdôkladnejšie rozširovanie tohto programu, teda o preškolenie inštruktorov skúseným lektorom. Na webe teda nenájdeme veľké množstvo materiálu, aby nedošlo k voľnému šíreniu know-how. :-) Môžete sa stretnúť s veľkým počtom videí, ale sú to naozaj len amatérske zábery. Odporúčam prísť sa pozrieť na hodinu.

„Na hodine urobíme do tempa 5-tisíc krokov, a to je presne polovica z toho, čo by sme mali prejsť za celý deň, aby sme boli v dobrej kondícii.“

Aká je priemerná cena jednej hodiny a koľko trvá?

Hodina trvá 50 – 55 minút, záleží hlavne na skupine cvičiacich a záťaži danej lekcie. Vstupné je skutočne veľmi individuálne, závislé na mieste, veľkosti fitnes a počte strojov. U nás je cena 3,50 €.

Je potrebné nejaké špecializované oblečenie, alebo stačí akékoľvek tričko a nohavice, tenisky?

Oblečenie na hodiny Alpinningu musí byť predovšetkým pohodlné. Príďte v tom, v čom vám je dobre, to je najdôležitejšie. Funkčné alebo nefunkčné. Vo všetkom sa na Alpinningu zapotíte. Obuv už je trošičku väčším orieškom, malo by ísť o špeciálnu obuv, vyrábanú pre šport (bežecká či fitnes). A hlavne čistá!

Nie je vhodné nosiť klasické obutie na von, napríklad tzv. „tenisky“. Tie nemajú špeciálne funkcie a môžu nesprávne zaťažovať klenbu chodidla pri cvičení, s tým potom môžu byť spojené problémy s kĺbmi a podobne. Samozrejme, nie je tiež vhodné chodiť na Alpinning naboso, mohli by nastať zranenia. Odporúčame vziať si so sebou uterák, prípadne cyklistické rukavice (z dôvodu držania sa rukovätí) a používanie ostatných pomôcok na Alpitracku. Ale to už je na každom zvlášť.

Aké partie tela formujeme týmto skupinovým cvičením?

Alpinning je komplexné cvičenie, ktoré formuje celé telo so zameraním na partie, o ktoré nám ide najviac. Pri chôdzi na klasickom bežiacom páse zapojíme len spodnú časť tela. Zato Alpitrack je skonštruovaný tak, aby pracovalo celé telo. Pri hodine sa držíme rukovätí, čím zapájame i vrchnú časť tela.

Môžeme zvyšovať intenzitu použitím rôznych sklonov pásu a brzdového systému. Pre dôkladné precvičenie použijeme činky a expandéry, ktoré sú súčasťou vybavenia stroja. Navyše, celú hodinu máme svoj výkon pod kontrolou prostredníctvom digitálneho merača, ktorý zaznamenáva rýchlosť, prejdenú vzdialenosť, čas a spálené kalórie. Hodina je rozdelená do viacerých častí.

Úvod je v pomalejšom tempe, bez záťaže. Je to príprava na hlavnú časť, ktorá nasleduje. Tam už je tempo rýchlejšie a sústredíme sa na rôzne cviky, ako na páse, tak výstupy na rampu, prešľapy na stojany na boku, zakopávanie, rotácie, a môžeme zostúpiť z pásu na zem. Táto časť sa strieda s krátkymi šprintmi pre zvýšenie kondície.

Na konci prevažuje posilňovanie. Pás sa dá zafixovať a zmeniť sklon tak, aby slúžil ako podložka, na ktorej posilňujeme brušné svaly. Samozrejme, súčasťou hodiny je strečing.

Môže vykonávať Alpinning aj človek bez fyzickej kondície, alebo je potrebné si kondíciu zvyšovať, napr. behom, a potom zájsť na takúto hodinu?

Často sa stretávam s touto otázkou. „Nikdy som necvičila. Môžem chodiť na Alpinning?“ Alpinning je pre každého bez obmedzenia. Nezáleží na veku, kondícii, ani skúsenostiach s cvičením. Preto je u nás v Športcentre už 5 rokov najobľúbenejší práve Alpinning. Každý vie chodiť, a to je základ. Potom je už na každom z nás, ako postupom času zvládne udržať tempo, zdvihnúť koleno a dlho vydržať bežať.

Časom si človek posunie svoje hranice. Alpinning si po prvej hodine zamiluje každý. Stane sa pre neho závislosťou, a to v dobrom. Na hodine do tempa urobíme 5-tisíc krokov, a to je presne polovica z toho, čo by sme mali prejsť za celý deň, aby sme boli v dobrej kondícii. Nehovoriac o prívale dobrej nálady, ktorá na týchto skupinových cvičeniach skutočne je.

„Motivujúci inštruktor, energická hudba a pozitívne naladení ľudia okolo nás, ktorí idú k jedinému cieľu! Posúvať svoje hranice a urobiť pre svoje telo to najlepšie.“

Je možné doma na bežiacom páse improvizovať, alebo pravý Alpinning zažijeme iba v športovom centre?

Pravý Alpinning je len jeden! Alpitrack má zotrvačník, ktorý zaisťuje plynulý chod pásu. Rozhýbať ho musíme my, a to je princíp celého cvičenia, ktorý na inom bežiacom alebo chodiacom páse nie je. Samozrejme, môžeme si ho zabezpečiť domov, ale to nie je ono. Atmosféra vo fitnes centre je nezameniteľná. Motivujúci inštruktor, energická hudba a pozitívne naladení ľudia okolo nás, ktorí idú k jedinému cieľu! Posúvať svoje hranice a urobiť pre svoje telo to najlepšie. To naozaj doma nezažijete.

Ako sa rozdeľujú bežiace pásy, na ktorých je šport vykonávaný?

Pásy alebo Alpitracky sa rozdeľujú len podľa dátumu výroby. Dnes sa stretávame so strojmi tretej generácie. Časom sa pás vyvíjal tak, aby uspokojil potreby všetkých užívateľov, ako klientov, tak i inštruktorov. Napríklad, má po stranách držiaky na činky, expandéry a fľašu na vodu. Ďalej sa dosiahla ľahšia manipulácia pri zmene sklonu pásu. Stále sa všetko vyvíja, rovnako aj Alpitrack.

Alpinning, spinning, jumping – pás, bicykel, trampolína – rozdiel, no je medzi nimi podobnosť. Ktorý sa teší najväčšej obľube, ktorý nám vyformuje postavu najkrajšie a ktorý je najnáročnejší?

Myslím, že rozdiel medzi týmito hodinami je v rôznych formách pohybu. Alpinning vychádza z chôdze, spinning „nahrádza“ jazdu na bicykli a trampolínky nám dovoľujú sa „vyblázniť“ skákaním. Každé cvičenie má svoje plusy, každé nám prináša iný pocit a každé bude mať svojich priaznivcov. Ide len o to, všetko si vyskúšať a zostať pri tom, čo nás baví a z čoho máme radosť, a hlavne na sebe vidíme výsledok.

Náročnosť, obľúbenosť a účinnosť na telo sa nedá u týchto cvičení porovnávať. Cvičenia sú individuálne a záleží na každom, čo si vyberie a zamiluje. Je potrebné ich vyskúšať. Z mojej skúsenosti môžem Alpinning odporučiť každému pre svoju komplexnosť a nekonečné možnosti tohto cvičenia. Sama Alpinning precvičujem už piatky rok a každá hodina je pre mňa veľká výzva i zábava. Heslo Alpinningu znie: „Pohyb znamená život, život je Alpinning!“ A ja by som ešte dodala: „Život musí byť hlavne zábava!“

ALPINNING FITNESS

O tom, že toto skupinové cvičenie je vďaka využívaniu chôdze najprirodzenejším spôsobom zhadzovania nadbytočných kíl, sme si už čo-to povedali. Poďme sa ale spoločne pozrieť na odnože, ktoré z neho vznikli. Ak si zvolíte hodinu Alpinning fitness, bude prebiehať asi takto: Najskôr sa natiahnete a začnete sa miernym tempom pohybovať po páse. Samozrejme, rytmická hudba bude hrať v pozadí, aby ste si to náhodou nerozmysleli.

Chôdza je spestrená rôznymi krokovými variáciami do strán. Tempo sa postupne stupňuje, tepová frekvencia sa zvyšuje a na záver sa opäť spomalí. Posledných 5-10 minút je venovaných posilňovaniu brušných svalov a hornej časti tela činkami či expandermi. Zakončenie patrí strečingu. Cieľom Alpinning fitnessu je zvýšenie kondície, vytrvalosti, výkonnosti a psychickej vyrovnanosti. Vhodná je pre stredne pokročilé až pokročilé klientky.

„Sú skupinové cvičenia, na ktorých sa môžete ,flákať´ a medzi piesňami oddychovať. Alpinning k nim rozhodne nepatrí. Ja som odišla po 20 minútach Alpinningu, lebo mám veľmi slabú kondičku a nevládala som. Slabo som sa hecovala. No na druhý deň som aj po takom krátkom čase mala svalovicu na zadku a na stehnách. Myslím, že ak by som vydržala, cvičenie by ma krásne vytvarovalo.“ (Tina, 18 rokov)

ALPINNING SLIM ZÓNA

Už samotný názov napovedá, že táto metóda je šitá pre tých, ktorých motiváciou je regulovanie hmotnosti a spaľovanie nadbytočných kilogramov. Tepová frekvencia sa bude pohybovať v rozmedzí 60 - 70 % maximálnej tepovej frekvencie, pri ktorej sa nielen spaľujú tuky, ale aj zosilňujú svaly, posilňuje sa srdcová činnosť a zlepší sa látková výmena. Je vhodná pre začiatočníčky a mierne pokročilé klientky, ako aj pre tie, ktoré sú odhodlané redukovať hmotnosť.

ALPINNING + BODYSTYLING

Predstavuje Alpinning spojený s kondičným posilňovaním. Na takejto hodine spojíte 30-minútové kardiocvičenie Alpinningu, pri ktorom redukujete hmotnosť, s posilňovaním, ktoré vám zaberie 20 minút. A záver? Ten bude patriť 5 minútam strečingu.

Na otázky odpovedala: Michaela Rybová, certfikovaná inštruktorka skupinových cvičení Športcentra Junior a Panelák.

Čítajte tiež: Erotika pri tyči? Nie. Pole dance je cvičenie, ktoré vás chytí!

Komentáre