Kráľovské artičoky. Aj takto ich môžete využiť v kuchyni.

Kráľovské artičoky. Aj takto ich môžete využiť v kuchyni.

26.6.2017 v kategórii Výživa, autor redakcia FIT štýl foto: iStock.com

Ochránia pečeň aj žlčník a ich lahodná chuť osloví každý maškrtný jazyk. Artičoka, to nie je len prísada na pizzu, ale plnohodnotná a výživná zelenina, ktorá sa dá pripraviť na rôzne spôsoby. Bohatstvo na tanieri ocení aj vaše zdravie.

Od mora až do Strednej Európy

Svoj pôvod má pravdepodobne v Severnej Afrike. Mohutná trváca bylina, ktorá dorastá až do výšky 1,5 metra si vďaka Arabom našla rýchlo svoje miesto aj v európskej kuchyni. Podľa niektorých záznamov poznali zelenú artičoku už starovekí Gréci a Rimania, v ôsmom storočí bola dovezená do Španielska a Francúzska, kde sa dokonale udomácnila. Zatiaľ čo prímorské európske národy vedia z artičok vyčarovať stovky lahodných pokrmov, v našich končinách sa o nich dlho netušilo.

Až v 90. rokoch s príchodom obľúbenej talianskej pizze prišla artičoka aj na slovenské taniere. Nie každému zachutila na prvý hlt, a to aj z toho dôvodu, že sa zväčša podávala konzervovaná v slaných nálevoch. S maličkými tmavozelenými artičokami majú veľké rastlinné hlavy spoločné iba chuťové odtiene. Na stredovekých kráľovských dvoroch, kde hrala táto surovina prím, ju podávali varenú v pôvodnom tvare. Bola obľúbenou prílohou k mäsu a rybám a výživnou pochúťkou po náročných bojoch.

Artičoky nájdete už aj v našich obchodoch!

Dnes už dostanete artičoku v obchodoch po celý rok. Výrazný je bodliakový tvar hlavy, ktorý sa krásne vyníma na vysokej stopke. Pri kúpe si vyberajte pekné zelené kusy a vyhnite sa tým, ktoré sú na okrajoch príliš vysušené alebo hnedasté.

Stopka sa nezvykne konzumovať, dôležitá je hlava, a teda nevykvitnutá časť. V súčasnosti sa v potravinách stretnete buď s artičokami v slaných nálevoch, alebo s čerstvou zeleninou, ktorá pochádza prevažne z Grécka, Izraela, alebo Portugalska.

Zaujímavé je, že v prímorských krajinách je rastlina rovnako obľúbená, ako u nás paprika alebo mrkva. Zvlášť vo Francúzsku a Taliansku si bez nej bežný život ani nevedia predstaviť.  

Ako na to v kuchyni s artičokami?

Očistené artičoky sa varia v slanej vode približne 45 minút. Ešte predtým je potrebné z okrajov odtrhnúť alebo odstrihnúť tvrdé listy a dostať sa tak k mäkším častiam. Chlpaté a nejedlé vnútro jednoducho vyberiete lyžičkou. Listy sa zvyknú aj potierať citrónovou šťavou, aby nezhnedli. Azda najjednoduchší recept s artičokami je upiecť ich spolu so syrom. Príprava je jednoduchá.

Po uvarení listy naukladajte do misy na pečenie vymastenej maslom, okoreňte, osoľte a pridajte aj citrónovú šťavu. Navrch posypte bohatou vrstvou strúhaného syra, alebo akéhokoľvek syra podľa chuti, môžete pridať aj strúhanku a tenké plátky masla. Pečte vo vyhriatej rúre asi 10 – 15 minút.

 

Artičoky sú rastlinou dlhovekosti

Už Katarína Medicejská z francúzskeho dvora vedela, že artičoka dokáže čistiť krv. Tieto detoxikačné účinky sa rastline pripisujú dodnes a môže za ne látka menom cynarín, ktorá chráni a čistí pečeň. Podieľa sa na správnom vylučovaní žlče a pôsobí tiež ako prevencia vzniku žlčníkových kameňov. Pre artičoku je cynarín unikátnym prvkom a v iných prírodných surovinách by ste ho hľadali márne. Znižuje aj cholesterol a odstraňuje z krvi prebytky cukru.

V rámci liečivých schopností cynarínu sa uskutočnilo viacero vedeckých štúdií a experimentov, ktoré sa snažili nájsť spojitosť medzi dlhovekosťou a nižším podielom kardiovaskulárnych ochorení u južanských národov a pravidelnou konzumáciou artičok.

Výsledky síce neuvádzajú artičoky ako zázrak dlhovekosti, ale potvrdzujú, že môžu mať prínosný vzťah k ľudskej vitalite. Látky v rastline obsiahnuté a ich kombinácia podporujú trávenie a správny metabolizmus, zmierňujú plynatosť a upravujú stolicu. Ich konzumácia sa odporúča aj pri obezite, nakoľko artičoky obsahujú veľa vlákniny.

S dipmi to artičoke skvele ladí

Možno ste nevedeli, že artičoky sú obľúbenou záchranou večierkov a párty. Prečo? Uvarené okvetné listy sa z hlavy oddelia a poslúžia ako šikovná a chutná lyžička na rôzne omáčky. Vo Francúzsku, Taliansku, ale aj Španielsku a Portugalsku preto nechýbajú krásne naaranžované vo veľkom tanieri a vedľa nich v misách trónia vynikajúce dipy.

Artičoky podľa predchádzajúcich inštrukcií uvarte a následne osoľte a jemne potrite citrónovou šťavou. Naukladajte do pekného veľkého taniera a pripravte si niekoľko omáčok.

Vyskúšajte napríklad kalorickejší syrový dip. K príprave vám stačí rozpučiť požadované množstvo modrého syra s rovnakým množstvom smotany alebo jogurtu, pridať roztlačený cesnak, citrónovú šťavu, petržlenovú vňať a soľ. Zmes môžete rozmixovať mixérom, alebo rozmiešať v miske na hladkú zmes.

Nemenej obľúbený sa istotne stane aj dip z pečenej papriky. V trúbe môžete domäkka upiecť červenú papriku, alebo kápiu, ktorú potom rozmixujte s majonézou, čiernym korením, tymianom a šťavou z citróna.

Čo tak ochutnať jednoduchý karí dip? Stačí zmiešať dva tégliky bieleho gréckeho jogurtu s lyžicou karí korenia, limetkovej šťavy, soli a čiernym korením a dobrota je hotová. Pri príprave dipov môžete experimentovať donekonečna, pretože možností je veľa.

Uvarené artičoky slúžia v tomto prípade ako dokonalá kombinácia, zdravá lyžička a sú vhodnejšou alternatívou čipsov a pečiva.

Čistá krv s artičokou

Dužinaté kvetné lôžka sa však okrem cynarínu môžu pýšiť aj ďalšími zdraviu prospešnými látkami. Obsahujú napríklad pomerne veľa proteínov, čo iste ocenia športovci. Artičoky v sebe majú aj bohaté zastúpenia vitamínov skupiny B.

B1 pomáha premieňať sacharidy na energiu a stará sa tiež o psychickú odolnosť organizmu. Energiu telu dodá aj vitamín B3, ktorý je v rastline obsiahnutý, a nervový systém udrží v dobrej kondícii vitamín B6.

Okrem béčiek má konzumácia dužinatých kvetov prímorskej rastliny prínos aj pre kostrový aparát. Obsahuje totiž pomerne zásadný podiel vitamínu K, ktorý upravuje zrážanlivosť krvi a pôsobí preventívne proti osteoporóze. Vitamín C zase podporí správnu obranyschopnosť organizmu a odolnosť voči infekciám.

Aby sme neostali iba pri vitamínoch, artičoky obsahujú aj horčík – ďalší z prvkov, ktorý vám vyčarí úsmev na tvári a psychickú pohodu. Železo je zase nevyhnutné pri tvorbe hemoglobínu a pri jeho nedostatku sa poľahky dostaví únava, malátnosť a migrény.

Mohlo by vás zaujímať: Na toto si pri výbere a kúpe šalátu dávajte pozor!

Komentáre