Tekvica presvetlí jeseň a naštartuje zdravie

Tekvica presvetlí jeseň a naštartuje zdravie

21.10.2016 v kategórii Výživa, autor redakcia FITštýl foto: iStock.com

Táto sýto oranžová robustná kráska je jedným z hlavných symbolov jesene. Tekvica klasická, alebo jej čoraz obľúbenejšia odroda Hokkaido, ponúka pestré využitie v kuchyni.

Tekvica ako diétna dobrota

Napriek hutnej konzistencii a maslovej chuti tekvica nepatrí ku kalorických bombám. Naopak, bola by skutočná škoda nevyužiť jej diétne fit miery v čase, keď ňou prekypujú záhrady, farmárske trhy či zelovoce. A ten čas je práve teraz.

Tekvica už dávno nie je iba klasická belšia z rodu Cucurbito, v poslednom období nám zachutila aj oranžová menšia Hokkaido, alebo jej žlté, či dokonca sivé odrody.

Ako sme už spomenuli, tekvica pôsobí hutne a nevarená má pevnú konzistenciu, avšak, možno ostanete prekvapení, ale 90, až 95 % jej obsahu tvorí voda. Práve preto sa môže na sto gramov pýšiť nízkou kalorickou hodnotou, okolo 50 kJ.

K tomu si zoberte 0,2 gramov tukov a zistíte, že si tekvicu môžete dopriať kedykoľvek sa vám zachce. 

V koncentrovanej podobe si na nej môžete pochutnať, keď si uvaríte vynikajúcu a jednoduchú tekvicovú polievku. Klikni na: 
Luxusná a rýchla tekvicová polievka polievka

Prečo tekvica?

  • nízky obsah tukov
  • nízky obsah kalórií

Tekvica pozitívne dopĺňa zdraviu prospešné a pre organizmus nevyhnutné látky. 100 gramov tekvice doplní:

  • až 40 % dennej potreby vitamínu A. Ten je nevyhnutný pre zdravie kostí a zubov a správnu funkciu slizníc, ktoré ochráni pred infekciami. Pomáha taktiež pri neutralizácii toxických látok a oči udrží v dobrej kondícii.
  • 30 % dennej dávky betakaroténu. Práve v chladnejšom jesennom období, ktoré slnečných dní už nedopraje toľko ako v letnom čase, zvyknú ľudia dopĺňanie betakaroténu obmedziť, avšak organizmus ho stále veľmi potrebuje. Pri jeho nedostatku totiž klesá obranyschopnosť organizmu a znížená imunita môže poľahky viesť k riziku vírusových ochorení.
  • je cenným zdrojom vápnika, železa či horčíka
  • obsahuje tiež antioxidanty v prospešnej prírodnej forme.

Tekvica na dlhšie časy

Uskladnená tekvica vydrží v tmavej miestnosti 3 až 5 mesiacov.

Dobrým tipom je tekvicovú dužinu nastrúhať a uložiť v mrazničke. Takáto zmes nielenže dlho vydrží, ale nestratí ani svoju šťavnatosť a vláčnosť.

Pri zbere využívajte len dobre zrelé kusy a ak máte prebytky, pokojne časť zavarte. Zaváranie na kúsky nakrájanej tekvice v sladkom náleve s cukrom či ananásovým sirupom vám zabezpečí chutný kompót či zmes do koláčov, a bude sa výborne hodiť najmä k čokoládovým dobrotám.

Jadierka z tekvice nevyhadzujte!

Nielen dužina je vhodná na konzumáciu, bol by hriech zbaviť sa chutných a mimoriadne zdravých jadierok, ktoré udržia zdravie mozgu, nervov či ciev. Telu dodajú potrebnú dávku mononenasýtených mastných kyselín, a pritom sa netreba obávať alergických reakcií, pretože jadierka ich obsahujú skutočné minimum.

Poklad jadierok spočíva aj v obsahu selénu, zinku, draslíka, ale aj tryptofánu, ktorý sa zvykne označovať za prírodné antidepresívum. Jeho účinky na psychiku boli dokázané, táto aminokyselina má vplyv na hladinu serotonínu v krvi, a tým zlepšuje náladu a utlmuje úzkosť, nervozitu či smútok.

Na konzumáciu môžete jadierka jednoducho vysušiť alebo upražiť na slanú maškrtu. Jadierka vtedy stačí umyť, olúpať a opražiť nasucho či v malom množstve oleja. Dochutené soľou, ale aj korením či karí budú chutiť skvele a navyše sa hodia ako zdravšia náhrada chipsov a chrumiek k večernému pojedaniu.

Keď ich pripravíte doma, môžete si byť istý, že do nich kvôli predĺženiu trvanlivosti neboli pridané chemické konzervanty, ktoré sa v týchto typoch produktov nachádzajú v nadmernom množstve.

  Zažiarte s tekvicových koláčom. 
Jeho príprava je jednoduchá, chutí vynikajúco a vyzerá efektne.

Komentáre