Dlhodobý stres. Je problém vo vás, alebo nutne potrebujete zmenu?

Dlhodobý stres. Je problém vo vás, alebo nutne potrebujete zmenu?
5.6.2017 v kategórii Psychológia a vzťahy, autor Diana Mašlejová, foto: istockphoto.com

Triky na krátkodobé zvládanie stresu sú užitočné a pomôžu vám rýchlejšie vziať stav späť pod kontrolu. Môžu byť prvým krokom, ako sa s nežiaducimi pocitmi vypätia rozlúčiť, avšak niekedy je potrebné pozrieť sa na situáciu komplexnejšie.

V tomto článku sa pozrieme na kroky  v dlhodobejšom horizonte, kde je potrebný aj váš analytický pohľad, zmena správania sa, či prístupu k situáciám. V tomto bode je nevyhnutné pozrieť sa na seba úprimnými očami. Je váš dlhodobý stres iba logickou reakciou na nespokojnosť?

Ktoré faktory a symptómy ste ochotní a schopní ovplyvniť a ktoré sú už nad rámec vašich možností? Je problém vo vás, alebo nutne potrebujete zmenu? Pomôžeme vám zorientovať sa v tom.

Stresové situácie skúste predvídať

Vyhnete sa tak šokovej terapii a budete schopní adekvátne reagovať a na situáciu sa vopred pripraviť.

Nemučte sa obavami

Často sú negatívne predstavy o danej situácii horšie, ako samotná udalosť. Nepredstavujte si tie najdesivejšie scenáre. Začnite si veriť a nechajte veci občas plynúť. Ak ste pre danú pracovnú výzvu urobili všetko, nemá význam vopred polemizovať o tom, ako zle to môže nakoniec dopadnúť. Myslite pozitívne.

Zorganizujte si čas

Niekedy stačí, ak do ruky zoberiete papier a pero a napíšete si harmonogram vecí, ktoré potrebujete zvládnuť. Ak máte pocit, že nič nestíhate, pokúste sa pár dní pozorovať a vyhodnocovať čas, ktorý daným povinnostiam venujete. Svoje poznatky si zapíšte a popracujte na lepšom „time managemente“. Odborníci radia určiť si priority a nezaoberať sa príliš dlho jednou z nich.

Naučte sa komunikovať

Rozhovor prináša nielen ventilovanie vnútorných problémov, môže tiež efektívne ovplyvniť pracovné prostredie. Nájdite si bútľavú vŕbu, ktorá vás pozná, dokáže vám poradiť, pochváliť vás a dať vám spätnú väzbu. Komunikáciu netreba podceňovať.

Nechávať si problémy pre seba nie je totiž žiadnou výhrou. Osmeľte sa a pokiaľ máte v zamestnaní problém, zájdite za kompetentnou osobou a pokúste sa o riešenie. Nebojte sa požiadať o pomoc.

Nezanedbávajte šport

Aktívni, športovo založení ľudia zvládajú stres podľa prieskumov omnoho lepšie. Vyplavené endorfíny vám pomôžu odreagovať sa a zvýšiť sebavedomie. Prijať cvičenie ako istú rutinu vo vašom živote pozitívne ovplyvní zdravie, odolnosť i náladu.

Dokážte relaxovať

Povedať istým povinnostiam „nie“, naučiť sa vyhodnotiť svoj stav a ešte pred návalom pocitov preťaženia zastať, vyložiť si nohy, prečítať knihu, zájsť do divadla, či jednoducho vypnúť, vás môže mnohokrát zachrániť.

Nevravte si: „Ešte do piatku to zvládnem a potom si oddýchnem.“ Takéto prepínanie, pokiaľ ho absolvujete pravidelne, vás ľahko privedie k neželanému úpadku psychických síl. Takže už nijaké potom, ale radšej pohov!

Určite si svoje medze

Ak chcete nielen stres zvládať, ale aj žiť plnohodnotne a v harmónii, je nutné poznať svoje možnosti. Dlhodobá práca navyše neprinesie osoh ani vám, ani zamestnávateľovi.

Starajte sa o svoje zdravie

Zdravá strava, dostatok živín a pohyb je základom vitálneho života. Nezanedbávajte raňajky, zaraďte do jedálnička viac vlákniny, orechov, ovocia a zeleniny. Všetky spomenuté suroviny pozitívne ovplyvňujú zvládanie záťažových situácií. Doprajte si dostatok spánku a občas sa rozmaznajte horúcim kúpeľom, masážou, či jedinečným gurmánskym zážitkom.

Čítajte tiež: 10 spôsobov, ako zvýšiť prílev energie