Symptómy pracovného stresu - tipy, ako s nimi rýchlo naložiť. Odborníci radia...

Symptómy pracovného stresu - tipy, ako s nimi rýchlo naložiť. Odborníci radia...
29.5.2017 v kategórii Psychológia a vzťahy, autor Diana Mašlejová, foto: istockphoto.com

Stres nie je duševnou chorobou a často si stačí osvojiť pár krokov k jeho potlačeniu a zo života sa pomaly vytratí. Ako ste na tom a ako s tým naložiť?

  • Problémy so sústredením
  • Nerozhodnosť
  • Časté zmeny nálady a podráždenosť
  • Pocity frustrácie, znížené sebavedomie
  • Zdravotné problémy – bolesti hlavy, nespavosť, tráviace ťažkosti
  • Zvýšená spotreba alkoholu, cigariet, či iných omamných látok
  • Celková únava a vyčerpanosť
  • Obavy a strach
  • Znížený záujem o sex

Našli ste sa v uvedených bodoch?

Nezúfajte. Najdôležitejšie je v prvom rade priznať si svoj stav a zorientovať sa v ňom. Stres je častý a aj keď ide v dlhodobom rámci o nežiaduci jav, dá sa s ním pracovať a naučiť sa ho zvládať.

Stres nie je duševnou chorobou a často si stačí osvojiť pár krokov k jeho potlačeniu a zo života sa pomaly vytratí. Tieto kroky môžeme rozdeliť na tri skupiny.

  • Do prvej zaraďujeme odbornú pomoc, ktorá je pri pocite „všetko mi už dlho prerastá cez hlavu“ veľmi užitočná a efektívna.
  • Druhú skupinu tvoria krátkodobé záchranné mechanizmy, ktoré obsahujú rýchle triky, ako si pomôcť za čo najkratší čas.

 

Ako s nepríjemnými symptómami stresu naložiť?

Ak na vaše dvere zaklope nadmerná záťaž a veci sa vám akosi začínajú vymykať spod kontroly, odborníci radia:

1. PORIADNE TO PREDÝCHAŤ. Otvorte okno dokorán, dýchajte zhlboka a postupne svoj dych upokojujte. Sústreďte sa na plynulosť a snažte sa nič iné nevnímať.

2. PONAŤAHOVAŤ SA. Krátky strečing môže byť veľmi užitočný. Zrolujte sa s výdychom až dole k nohám. Uvoľnite šiju, ramená, ostaňte chvíľu sklonení a potom sa s výdychom vráťte pomaly späť do stoja.

3. PREJSŤ SA. Krátka a svižná prechádzka urobí divy. Ak máte možnosť, vybehnite na chvíľu von a strávte pár minút výdatnou chôdzou. Pomôže vám z tela vyhnať stres.

4. NAPIŤ SA. Vypite pomaly pohár vody, prípadne si vodou ovlažte čelo, ruky, či predlaktia.

5. VIZUALIZOVAŤ. Zatvorte na chvíľu oči a sústreďte sa na príjemnú spomienku. Každému pomôže čosi iné. Niekto ocení zaspomínanie si na peknú dovolenku, či chvíľu s partnerom, inému pomôže obraz tečúceho vodopádu a mora, alebo pripomenutie, že o pár hodín budete doma s vyloženými nohami. Nájdite aj vy to, čo vás najlepšie zharmonizuje.

Čítajte tiež: STRES - pojem dnešnej doby. Ničí dušu aj telo!