Rastlinné verzus živočíšne bielkoviny. Ktoré sú lepšie?

Rastlinné verzus živočíšne bielkoviny. Ktoré sú lepšie?

22.9.2017 v kategórii Výživa, autor Miroslava Miková foto: iStock.com

Čo sa stane ak nebudete jesť dostatok bielkovín? Tých živočíšnych máme totižto na tanieri dostatok, avšak ich nadmerná konzumácia nie je zdraviu prospešná. A ako je to s rastlinnými proteínmi?

Bielkoviny sa skladajú z 20 aminokyselín, pričom 9 z nich je esenciálnych, ktoré si ľudské telo nevie vyprodukovať samo. Z tohto hľadiska je jednoduchšie jesť živočíšne proteíny, kde sú zvyčajne zastúpené všetky esenciálne aminokyseliny (hovoríme o kompletných zdrojoch proteínov).

S konzumáciou mäsa sú však spojené aj riziká v podobe vysokého obsahu nasýtených tukov a cholesterolu. Závisí to však od kvality mäsa, spôsobu prípravy a ďalších faktorov.

Čítajte tiež: Bielkoviny sú nevyhnutnosťou. Prečo je to tak a ako sa prejavuje ich nedostatok?

Ako je to s rastlinnými proteínmi?

Tie zvyčajne neobsahujú všetky esenciálne aminokyseliny. Dôležité je teda kombinovať rozličné zdroje bielkovín. Potvrdzujú to aj slová výživového poradcu: „Zastúpenie rastlinných aj živočíšnych bielkovín je uprednostňované najmä z dôvodu pestrosti bielkovín, resp. aminokyselín. Ak je skladba príjmu bielkovín pestrejšia, tak si môže organizmus vyberať z väčšieho spektra aminokyselín na stavbu organizmu.“

Č9tajte tiež: TOFU – bielkovinová bomba

Koľko bielkovín treba denne skonzumovať?

Väčšina odborníkov odporúča bežnému človeku prijať na 1 kilogram hmotnosti 0,8 gramu bielkovín. Nie je to však jednoznačné, pretože množstvo i pomer rastlinných a živočíšnych proteínov je individuálnou záležitosťou. Závisí hlavne od pohlavia, veku, celkovej kondície či miery fyzickej aktivity.

Viac proteínov teda potrebuje človek, ktorý sa pravidelne venuje posilňovaniu s ťažkými váhami ako ten, ktorý preferuje ľahkú aeróbnu aktivitu (džoging) dva razy týždenne. „Pokiaľ človek potrebuje lepšie zregenerovať niektoré tkanivá alebo zvýšiť nárast svalových buniek, je vhodné zvýšiť pomer živočíšnych bielkovín k rastlinným a naopak.

Normálnemu človeku, ktorý nemá žiadne individuálne potreby, by som odporučil pomer 1:3 (živočíšne k rastlinným). Týmto spôsobom je zabezpečený dostatočný príjem proteínov bez zbytočného navýšenia tukov,“ radí Libor Javro.

Mohlo by vás zaujímať: Losos divý verzus losos z farmy: v čom spočívajú zásadné rozdiely a aké sú názory odborníkov?

Komentáre