Bylinky na pokojný spánok

Bylinky na pokojný spánok
26.12.2016 v kategórii Zdravie, autor Mgr. Martina Pašková, foto: istockphoto.com

Skúste namiesto tabletky na spanie siahnut po lahodnom čaji z bylín, ktoré majú upokojujúce účinky a pomôžu vám zaspať...

Prečítajte si: Trápi vás nespavosť? Bojujte prírodnými prostriedkami!

Valeriána lekárska

je bylinka, ktorá má upokojujúce, sedatívne, narkotické (spánok navodzujúce), analgetické, antispazmotické a antikonvulzívne účinky. Pôsobí utlmujúco na autonómny aj centrálny nervový systém, preto sa veľmi často vyskytuje ako základ rôznych prírodných receptov na odstránenie porúch spánku.

Vďaka obsahu fytofarmaceutík a homeopatík z valeriánového koreňa sa predpisuje tiež pri bolestiach hlavy a pri klimakterických ťažkostiach. Jej účinok je veľmi podobný tomu, ktorý navodzujú lieky, avšak nemá žiadny toxický vplyv na organizmus, ani vedľajšie účinky na ostatné orgány. 

Valeriánový čaj

  • Pripravíte si ho z dvoch lyžičiek posekaných koreňov valeriány lekárskej, ktoré zalejete štvrť litrom studenej vody.
  • Lúhujeme 10 až 12 hodín, občas premiešame.
  • Macerát scedíme a prihrejeme na teplotu, ktorá nám vyhovuje.

Tento čaj je veľmi vhodné doplniť valeriánovým kúpeľom:

  • 100 gramov koreňa valeriány jednoducho zalejeme litrom vriacej vody.
  • Lúhujeme desať minút a potom scedíme.
  • Tento odvar primiešame do kúpeľa, ktorého teplota by nemala presiahnuť 38°C. 

Pozor! S valeriánou by ste to nemali prehnať.

Levanduľa

Ďalšia úžasná bylinka, ktorá pôsobí upokojujúco a veľmi často sa používa v aromaterapii. Kvety sa často vkladajú do vrecúšok, ktoré si môžete vložiť nielen do skrine, ale i pod vankúš, aby sa vám lepšie spalo. 

Na celkové uvoľnenie, upokojenie a spánok je výborná masáž levanduľovým olejom, ktorú vám večer pred spaním môže urobiť partner.

Uvoľňujúco a upokojujúco pôsobí tiež levanduľový kúpeľ, ktorý si zvládnete pripraviť aj sami.

  • 50 gramov levanduľových kvetov zalejeme litrom vody a privedieme do varu.
  • Po 10 minútach scedíme a odvar pridáme do kúpeľa.
  • Atmosféru môžete doplniť sviečkami s vôňou levandule.

A popri tom požívať zdravý a chutný nápoj. Pohár horúceho mlieka zmiešate s lyžičkou sušenej prvosienky jarnej a dvoma lyžičkami medu.

Ak popri tom všetkom zabudnete na svoje starosti a problémy, spánok sa zaručene dostaví.

Prečítajte si : Krása a zdravie s MEDOM

Medovka lekárska

je bylinka, ktorá má charakteristickú citrónovú vôňu a zberá sa ešte pred rozkvitnutím. Má sedatívne účinky na centrálny nervový systém a čaj z nej navodí pokojný spánok. Stačí štvrť litra odvaru pred spaním.

Medovkový čaj by mali piť všetci, ktorí sa po náročnom dni potrebujú odreagovať a upokojiť. Čaj sa proti nervozite a podráždeniu používal dokonca už v 8. storočí.  

Iné malé triky na pokojný spánok:

  • Na navodenie spánku sa odporúča tiež pivo. Pol litra prihrejte, primiešajte do neho lyžicu medu a vypite pred spaním.
  • K starým osvedčeným prostriedkom ľudového liečiteľstva na podporu spánku patria i bylinkové vankúše. Kúpite ich v špecializovaných obchodoch alebo si ich môžete vyrobiť i sami.
  • K vhodným bylinkám patria, okrem už spomínanej valeriány a levandule, tiež prvosienka jarná, kosatec nemecký alebo chmeľ obyčajný.

Spánok je pre náš organizmus veľmi dôležitý. Záleží od neho kvalita nášho života. Preto ak máte so spánkom problémy, ktoré pretrvávajú dlhšie ako pár dní, začnite ich riešiť. Nie však tabletkami, ale prírodne, kvalitne a bez vedľajších účinkov.

Víkendový reštart - pripravte sa!
Šťastní vďaka meditácii - 1. casť