Poradňa zdravej výživy

Pridať otázku
Michaela Korpášová Ing.

Poradňa zdravej výživy

 

Na vaše otázky týkajúce sa výživy a zdravého životného štýlu odpovedá Ing.Michaela Korpášová, ktorá pracuje ako výživová špecialistka vo Svete zdravia.

 

 

  • Ako schudnúť

    , Autor: Natália

    Dobrý deň prajem, chcela by som Vas poprosiť o pomoc. Mám zníženú funkciu štítnej žľazy, ale nepotrebujem ešte užívať lieky, zato musím už doživotne užívať omeprazol kvôli žalúdku. Mám sedavu prácu a strávim v nej takmer 12 hodín, takze si musím pomôcť sama doma. Raňajky mávam smoothi ktoré obsahuje nejaké semiačka, ovocie, bezlaktozove mlieko a proteín, na desiatu jogurt čo má tak do 3,5% tuku, obed väčšinou komplexný, a večeru sa snažím viac zeleniny ale vždy je tak nejaký sacharid v podobe bezlepkovych cestovín, alebo bezlepkoveho chlebika.... tak trosku mám problém nejesť pečivo, zemiaky alebo ryžu, i keď aj to sa trosku snažím zameniť za quinou a tak... cvičím ráno na lacno intenzívnu rozcvičku tak cca 15 minút a 6x v týždni keď sa vrátim z prace pred večerou tak intenzívne 20 minút doma na Trx alebo obden Cantienicu lebo mám problémy s chrbticou... môže toto stačiť na to, aby som schudla 20 kg za pól roka?
    Ďakujem Vám krásne za pomoc, Vás čas a odpoved

    Odpovedá: Michaela Korpášová Ing.

    Dobrý deň prajem.
    Znížená funkcia štítnej žľazy má samozrejme tiež vplyv na hmotnosť, u niekoho sa v podstate nedeje nič, ale vo väčšine prípadov sa stretávame so zvyšovaním hmotnosti (a niekedy je to zvyšovanie naozaj rapídne, najmä pri užívaní vyššej dávky liekov). Preto je ideálne, aj keď neužívate lieky, podporiť funkciu štítnej žľazy stravou. Ide skôr o prevenciu a teda nemusíte striktne vylúčiť potraviny. Určite by som Vám ale neodporúčala konzumovať vo veľkom množstve kel, kapustu, karfiol, brokolicu, kaleráb. Opakujem, môžete ich konzumovať, nevylučujte ich z jedálnička úplne, najmä pokiaľ ich máte rada, ale sú to potraviny, ktoré nepotrebuje mať človek každý deň, preto ich v rozumnom množstve konzumovať môžete, ale v prípade napr. zhoršených výsledkov štítnej žľazy budete vedieť, že prvým krokom k zlepšeniu môže byť práve obmedzenie týchto potravín  Do stravy ale určite zaraďte potraviny podporujúce činnosť štítnej žľazy, ako sú morské riasy, ryby, orechy a podobne.

    Omeprazol beriete kvôli kyseline, Helicobacterovi, vredom,..? O dôvod viac dávať si pozor na stravu :)

    Ako sama píšete, aj kvôli problémom s chrbticou nemôžete niekoľkokrát do týždňa chodiť na kardio cvičenia trvajúce cca 50 minút, čo je vo Vašom prípade správna voľba a pokiaľ má človek pozitívny vzťah k cvičeniu (čo je vo Vašom prípade vidno), treba zvážať svoj zdravotný stav a cvičiť podľa svojich možností. Preto aspoň táto aktivita, ktorú máte, je dostatočná. To intenzívne cvičenie 20 minút, ktoré robíte večer – je to iba cvičenie 20 minút alebo máte pred ním, aj po ňom, rozcvičku? Určite by som Vám odporúčala predtým svoje telo zahriať a precvičiť a taktiež po cvičení pridať nejaký ten strečing a podobne. Pred cvičením sa zahrejete, budete potom spaľovať skôr kalórie a výsledok bude lepší. Čiže to by Vám vychádzalo cca 3x do týždňa intenzívne cvičenie (keď si pridáte nejaké cviky pred a po ňom, cvičíte cca 30 - 40 minút, plus ráno) a cca 3x do týždňa posilňujúce cvičenie, ktoré je naozaj dobré na chrbticu, panvu a bruško.

    Pri sedavom zamestnaní je dôležité upraviť ako pohyb v rámci voľného času, tak najmä stravu. Nepíšete, že mávate prehrešky, že by ste si potrebovala poobede ku kávičke dať aj nejaký ten keksík či koláčik :) Predpokladám teda, že by ste to asi napísala a takýmto jedlám sa teraz, keď chcete schudnúť, vyhýbate. Ak by ste predsa len mala chuť na niečo podobné, treba si napr. doma pripraviť zdravé sladkosti a všetko bude v poriadku. Asi Vás viac trápia chlebík či prílohy. Určite sa ich nemusíte vzdať úplne, som zástanca všetkého s mierou. Máte pohybovú aktivitu v rámci možností, takže aj keď máte trochu sacharidov na večeru, nevidím v tom až taký problém (i keď je samozrejme otázka – čo znamená nejaký ten sacharid – koľko je bezlepkových cestovín, bezlepkového chlebíka?). Tu hneď vyskakuje otázka, prečo siahate po bezlepkových? Pokiaľ nemáte celiakiu, určite by som sa nevrhala do bezlepkových vecí, ale skúsila možno pečivo špaldové, ražné a podobne. Poprípade, keď máte teplú večeru, zvoliť quinou, pohánku a podobne. Takže sa nemusíte vyhýbať prílohám, k obedu si ich kľudne dajte, na večeru sa snažte čo najmenej – na druhej strane však pridajte čo najviac zeleniny kvôli vláknine a sýtiacemu efektu a hlavne bielkoviny.

    Ak by Vám chýbal chlebík, môžete si ho dať na raňajky, smoothie môže prísť na desiatu (alebo opačne) a jogurt si kľudne presuňte na olovrant, resp. jogurt nepotrebujete určite každý deň, tak ten si môžete striedať na desiatu s chlebíkom a podobne.

    Odporúčala by som Vám pozrieť sa na Vašu krvnú skupinu a zistiť si, aký ste metabolický typ. My vo Svete zdravia využívame systém, ktorý zohľadňuje okrem týchto dvoch skupín ešte aj ďalšie smery, ako sú napr. Ajurvéda, endokrinná sústava, vieme vyhodnotiť spaľovanie tukov a sacharidov a tomu prispôsobiť stravu a podobne. Čiže zostavíme súbor potravín vhodných a nevhodných, na základe Vášho zdravotného stavu a spomínaných oblastí.

    Nezabúdajte ale na dôležitú vec pri chudnutí – nejesť veľa (čo je jasné každému) ale nejesť ani málo! Zásadná chyba, ktorú robí veľké percento našich klientov, keď k nám prichádzajú. Nenaučte svoje telo ísť na dlh. Ak mu budú chýbať, bielkoviny alebo tuky, voda a podobne, určite ho neprinútite schudnúť. Možno na začiatku, a potom sa dostaví známy jo-jo efekt, ktorý nie je ničí iným, ako odpoveďou na strádanie dôležitých látok a vytváranie si ich zásob. Keď sme pri tej vode – neuvádzate koľko denne vypijete. Veľmi, veľmi dôležitý je pitný režim.

    Pokiaľ upravíte stravu a budete dodržiavať túto pohybovú aktivitu, nevidím problém v chudnutí. Či to bude ale 20 kg za pol roka, to nevie povedať nikto. Dôležitá je hlavne trpezlivosť. Optimálne je chudnúť cca 2 – 3kg mesačne, čo však naše telo reguluje samo. Pri mojich skúsenostiach je to opäť veľmi individuálne, na začiatkoch, kedy zmeníme stravu a pohyb, je chudnutie skôr rýchlejšie, potom tempo ustáva a pravidelne telo chudne. U niekoho to ide rovnakým tempom stále pomaly dolu. Niekedy sa však stane, že telo aj mesiac viac menej drží svoju váhu – ide o fixovanie schudnutých kilogramov a v tomto období často ľudia „chytajú paniku“, čo sa deje. Ale aj naše telo nie je stroj, je ovplyvňované veľkým množstvo vonkajších aj vnútorných parametrov a niekedy proste potrebuje trošku vydýchnuť. Dôležitá je vtedy trpezlivosť a odhodlanie pokračovať.

    Ísť si za svojim cieľom a vedieť prečo to robím. To je moja rada pre Vás, aby ste vydržala. Prajem Vám veľa šťastia a kľudne sa neváhajte obrátiť aj na našich špecialistov, ktorí Vám vypracujú stravovací plán vhodných a nevhodných potravín a radi Vás budú sprevádzať Vašou cestou chudnutia a pomáhať Vám svojimi radami, vedomosťami a skúsenosťami :)