Poradňa zdravej výživy

Pridať otázku
Michaela Korpášová Ing.

Poradňa zdravej výživy

 

Na vaše otázky týkajúce sa výživy a zdravého životného štýlu odpovedá Ing.Michaela Korpášová, ktorá pracuje ako výživová špecialistka vo Svete zdravia.

 

 

  • Lepok

    , Autor: oli26

    Dobrý deň,
    aký máte prosím názor na vysadenie lepku u ľudí, ktorí netrpia celiakiou? Mám množstvo známych, ktorí to berú ako súčasný trend , ako alternatívu zdravej stravy, či chudnutia. Keď však nie sú na to zdravotné dôvody, zdá sa mi to nevhodné. Aký máte názor vy?
    Ďakujem.

    Odpovedá: Michaela Korpášová Ing.

    Dobrý deň prajem,
    nie nemyslím si, že je potrebné na schudnutie dodržiavať bezlepkovú diétu. Mnohí celiatici (ktorí sa museli naučiť žiť bez lepku zo zdravotných dôvodov a nemajú iné východisko) by sa radi vymenili s ľuďmi, ktorí nemajú takéto zdravotné obmedzenie. V dnešnej dobe je situácia už oveľa lepšia, potraviny bez lepku sú oveľa dostupnejšie, avšak finančne náročnejšie, pokiaľ človek nie je "naučený" kupovať drahšie potraviny, zväčša vyššej kvality. Nehovoriac o časovej náročnosti pri príprave jedál, chystaní do práce (poprípade školy, pokiaľ ide po deti). Dnes už aj mnohé reštaurácie varia bezlepkovo (čo je veľká výhoda aj pre ľudí, ktorí lepok konzumujú, ale radi si doprajú zdravé jedlo).

    Naozaj súčasný trend úplného vynechávania lepku u zdravého dospelého človeka nevidím ako najvhodnejšiu cestu a ak človek chce dodržiavaním takejto stravy iba schudnúť, tak to už vôbec nie. Pokiaľ človek obohatí svoju stravu o kvalitné potraviny, vhodného zloženia a má pravidelnú pohybovú aktivitu, nevidím problém v tom, aby si doprial aj niečo čo obsahuje lepok. Pozor, ak si niekto dá radšej na raňajky pšenovú kašu s ovocím a nie celozrnný chlieb so šunkou a na obed radšej, quinou so zeleninou a strukovinou a nie cestoviny, nepovažujem to za bezlepkovú diétu. Hovorím naozaj o bezlepkovej strave :)

    Kľudne uprednostňujte ovocie, zeleninu, orechy, strukoviny, obilniny s nižším glykemickým indexom ako sú pohánka, quinoa či pšeno, dajte si namiesto klasických "bielych" cestovín radšej ryžové či z červenej šošovice, ale nebojte sa dať si napríklad aj ovsené vločky či použiť špaldovú múku :)

  • Odpovedá: Michaela Korpášová Ing.

    Dobrý deň, áno, je to pravda. Namáčaním orechov a semien do vody dochádza k ich aktivovaniu. Určite každý z Vás už niekedy namáčal strukoviny pred ich varením. Nenamáčajú sa len preto, aby sa tak dlho nevarili, ale aby prišlo k deaktivácii kyseliny fytovej. Túto kyselinu obsahujú aj orechy a semená. Kyselina fytová v organizme viaže na seba minerály ako sú napríklad vápnik a horčík a tie sa nemôžu vstrebať do krvi. K znižovaniu jej obsahu v orechoch a semenách pomáha práve namáčanie.

    Počas namáčania dochádza aj k uvoľňovaniu inhibítorov enzýmov, ktoré zabraňujú reakcii enzýmu s okolím a potrebná látka sa na neho nemôže naviazať. Enzým je teda neúčinný.

    Už sme sa teda zbavili kyseliny fytovej, aj sme odstránili inhibítory enzýmov a máme účinné enzýmy. Natíska sa ďalšia otázka, a síce ako dlho sa namáčajú orechy a semená. Odpoveď je jednoduchá, rôzne. Napríklad vlašské orechy sa namáčajú 4 hodiny, kešu 2 – 3 hodiny. Niektoré orechy a semená okrem namáčania potrebujú aj istú domu na klíčenie, napríklad mungo fazule sa namáčajú 1 deň a klíčia 2 až 5 dní.

  • Akú soľ?

    , Autor: Efkaa

    Dobrý deň, chcela by som sa spýtať, prečo je morská alebo himalájska soľ zdravšia ako obyčajná soľ? Je nutné meniť typ soli, aj keď veľa nesolíme?

    Odpovedá: Michaela Korpášová Ing.

    Dobrý deň, v prvom rade by som rada uviedla základný rozdiel medzi morskou a himalájskou soľou a druhom soli stále najčastejšie používaným v domácnostiach – klasickou jedlou kuchynskou soľou.

    Jedlá (kuchynská) soľ vo svojom zložení obsahuje chlorid sodný a často býva obohatená napríklad jodidom či fluoridom draselným. A teraz prichádza rozdiel v porovnaní s Vami spomínanými prírodnými druhmi solí. Tie totiž obsahujú mnohé, zdraviu prospešné minerálne látky.
    Ak hovorím o morskej soli, mám na mysli nerafinovanú morskú soľ (rafinácia je chemický proces, ktorý sa používa na odstránenie nežiadúcich látok). Ak budete totiž používať rafinovanú morskú soľ, opäť sa dostanete k zloženiu obyčajnej jedlej soli, pretože rafináciou dochádza k zníženiu až vymiznutiu minerálnych látok.
    Určite teda vrelo odporúčam nahradiť bežnú kuchynskú soľ nerafinovanou morskou alebo himalájskou soľou. Používaním takejto soli si zabezpečíme dodávanie minerálnych látok do organizmu.

    Ďalším rozdielom medzi kuchynskou soľou a prírodnými soľami je v ich pôsobení v organizme. Ak zjete kuchynskú soľ, ktorá obsahuje vyššie množstvo chloridu sodného, môže prísť vo Vašom organizme k „efektu vzniku vodného kameňa vo varnej kanvici“. Ako to myslím? Zložky kuchynskej soli sa v organizme viažu na iné prvky a vytvárajú sa tak látky, ktoré musí telo vylúčiť. Ak sa mu však nepodarí vylúčiť všetky takéto látky, ukladajú sa v organizme (napríklad v cievach). Postupom času dochádza k ich kryštalizácii = vytvára sa kameň. Pri konzumácii morskej alebo himalájskej soli nebol pozorovaný negatívny vplyv v takomto rozsahu.

    Samozrejme, nezabúdajte, že sa stále rozprávame o soli, preto je nevyhnutné, aby ste solili s mierou. Aj soľ s obsahom minerálov je v konečnom dôsledku soľ a preto si treba dať na zvýšenú konzumáciu pozor.

Otázok: 3