Poradňa zdravej výživy

Pridať otázku
Michaela Korpášová Ing.

Poradňa zdravej výživy

 

Na vaše otázky týkajúce sa výživy a zdravého životného štýlu odpovedá Ing.Michaela Korpášová, ktorá pracuje ako výživová špecialistka vo Svete zdravia.

 

 

  • Lepok

    , Autor: oli26

    Dobrý deň,
    aký máte prosím názor na vysadenie lepku u ľudí, ktorí netrpia celiakiou? Mám množstvo známych, ktorí to berú ako súčasný trend , ako alternatívu zdravej stravy, či chudnutia. Keď však nie sú na to zdravotné dôvody, zdá sa mi to nevhodné. Aký máte názor vy?
    Ďakujem.

    Odpovedá: Michaela Korpášová Ing.

    Dobrý deň prajem,
    nie nemyslím si, že je potrebné na schudnutie dodržiavať bezlepkovú diétu. Mnohí celiatici (ktorí sa museli naučiť žiť bez lepku zo zdravotných dôvodov a nemajú iné východisko) by sa radi vymenili s ľuďmi, ktorí nemajú takéto zdravotné obmedzenie. V dnešnej dobe je situácia už oveľa lepšia, potraviny bez lepku sú oveľa dostupnejšie, avšak finančne náročnejšie, pokiaľ človek nie je "naučený" kupovať drahšie potraviny, zväčša vyššej kvality. Nehovoriac o časovej náročnosti pri príprave jedál, chystaní do práce (poprípade školy, pokiaľ ide po deti). Dnes už aj mnohé reštaurácie varia bezlepkovo (čo je veľká výhoda aj pre ľudí, ktorí lepok konzumujú, ale radi si doprajú zdravé jedlo).

    Naozaj súčasný trend úplného vynechávania lepku u zdravého dospelého človeka nevidím ako najvhodnejšiu cestu a ak človek chce dodržiavaním takejto stravy iba schudnúť, tak to už vôbec nie. Pokiaľ človek obohatí svoju stravu o kvalitné potraviny, vhodného zloženia a má pravidelnú pohybovú aktivitu, nevidím problém v tom, aby si doprial aj niečo čo obsahuje lepok. Pozor, ak si niekto dá radšej na raňajky pšenovú kašu s ovocím a nie celozrnný chlieb so šunkou a na obed radšej, quinou so zeleninou a strukovinou a nie cestoviny, nepovažujem to za bezlepkovú diétu. Hovorím naozaj o bezlepkovej strave :)

    Kľudne uprednostňujte ovocie, zeleninu, orechy, strukoviny, obilniny s nižším glykemickým indexom ako sú pohánka, quinoa či pšeno, dajte si namiesto klasických "bielych" cestovín radšej ryžové či z červenej šošovice, ale nebojte sa dať si napríklad aj ovsené vločky či použiť špaldovú múku :)