Čo sú to vlastne svaly a prečo by ste mali chcieť budovať svalovú hmotu?

Čo sú to vlastne svaly a prečo by ste mali chcieť budovať svalovú hmotu?

27.6.2017 v kategórii Cvičenie a športy, autor spracovala: Dagmar Balúchová; odborná spolupráca: Martin Chudý foto: iStock.com

Mladosť, zdravie, vitalita, estetika. Čo spája tieto štyri slová? No predsa to, čo vás drží spolu s kostrou „pokope“. Stále neviete, čo máme na mysli? Predstavujú asi 40 % hmotnosti vášho tela a máte ich viac než 600 „kusov“. Áno, sú to vaše SVALY.

Ak máte dostatok svalovej hmoty na svojom tele, na začiatku uvedené 4 slová vám budú často znieť v ušiach, pretože sa budete nielen vy cítiť mladý, zdravý, vitálny a krásny, ale aj vaše okolie vám to bude často pripomínať a zároveň skryto závidieť.

Čo sú to vlastne svaly a aké svaly poznáme?

V ľudskom tele rozlišujeme 3 typy svalov – kostrové, hladké a srdcový sval. Posledné dva neovládame vôľou a slúžia na to, aby sme mohli dýchať, žmurknúť, prehltnúť či vôbec žiť.

Nás však najviac zaujíma tretí typ, a to kostrové alebo aj priečne pruhované svaly, ktoré ovládame svojou vôľou a vďaka ktorým dokážeme zdvihnúť svoj zadok z gauča, aby sme si mohli ísť napr. zabehať.

Práve najväčší sval na našom pozadí (musculus gluteus maximus) je zároveň najväčším svalom v ľudskom tele. Kostrové svaly sa všeobecne skladajú z vody (75 %), bielkovín (20 %) a zvyšných 5 % tvoria ostatné anorganické a organické látky (napr. tuky, cukry, minerály).

Každý z týchto svalov je prepojený s mozgom a miechou pomocou nervových vlákien, ktoré prenášajú potrebné „rozkazy“ (napr. zdvihni zadok z gauča a choď behať, resp. je to trocha zložitejšie).

Kostrové svaly

Sú zložené zo svalových vlákien (sval sa môže skladať až z 2 000 vlákien), ktoré môžeme rozdeliť na pomalé (červené) a rýchle (biele). Aby mohli tieto svaly vykonávať svoju funkciu, musí ich niečo poháňať, a to ATP (adenozíntrifosfát), jediná energia pre naše bunky.

Ak vám ATP nič nehovorí (nemyslíme tenisový rebríček), tak vedzte, že materiál pre jeho tvorbu zabezpečujú najmä mastné kyseliny (tuky), glukóza (cukry), prípadne ketóny. Preto sa hovorí, že tuky a cukry sú zdrojom energie.

A tejto ATP energie sa musí pre potreby svalov vyrobiť veľké množstvo, pretože svaly sú „hladné“. Celkovo svaly každý deň spotrebujú takmer 20 % energetických potrieb človeka (pokiaľ nebežal v ten deň maratón).

Čítajte tiež: Ako vhodne stimulovať svaly, keď máte pocit, že stagnujete?

Prečo budovať svalovú hmotu?

Keď sa povie „budovanie svalovej hmoty“, väčšina ľudí si ihneď predstaví veľké svalnaté telá, ktoré sa lesknú na titulných obálkach fitness časopisov. Keďže nie každý chce vyzerať ako kulturista, mnohých to odrádza od snahy budovať svalovú hmotu.

Najmä máme na mysli nežnejšie pohlavie, ktoré väčšinou nechce vyzerať ako dámy zo spomenutých časopisov. Avšak títo odradení ľudia nevedia, že také svaly sa nerodia ľahko a veľakrát je za nimi nielen kopa driny, ale aj v profesionálnom športe zakázané a zdravie poškodzujúce prípravky.

Ak aj zo zoznamu vynecháme tých športovcov, ktorí si pomáhajú zakázanými prípravkami, stále si dosiahnutie veľkých svalov vyžaduje hodiny tréningu denne. Takže ak ešte raz budete počuť vetu „budovanie svalovej hmoty“, zabudnite na veľké hordy svalov á la Arnold, ale skôr si predstavte pevnú, štíhlu, mlado vyzerajúcu a ideálne vyrysovanú postavu.

Prečo by ste mali chcieť budovať svalovú hmotu? Slová z úvodu – mladosť, zdravie, vitalita, estetika. A tie sa u každého človeka začnú pomaly strácať po 30. roku života, kedy nastáva tzv. somatopauza a prirodzene sa začne znižovať hladina rastového hormónu a testosterónu (problém najmä pre mužov), vďaka čomu začne ochabovať svalová hmota, teda pokiaľ ju, samozrejme, nebudete budovať.

Relatívna vs. absolútna sila

Kašlite na „overené“ stratégie budovania veľkých svalových objemov, pretože tie sú budované za iným účelom, než sú 4 úvodné slová.

Zamerajte sa skôr na budovanie funkčnej svalovej hmoty, vďaka ktorej sa k týmto slovám priblížite. Vopred vás však upozorňujeme, že pri jej budovaní nečakajte žiadne rýchle postupy a na konci nebudete mať obrovské svaly, ale budete vyzerať, a hlavne sa cítiť, skvele.

Prečo budovať funkčnú svalovú hmotu?

Výborný príklad predstavuje živočíšna ríša. Slon dokáže zdvihnúť obrovské a ťažké bremeno, lenže mravec dokáže zdvihnúť 50-násobok svojej hmotnosti a 30-násobok dokáže potiahnuť.

Viete si predstaviť, že zdvihnete 3,5 tony a potiahnete 2,1 tony za sebou? A to je presne rozdiel medzi absolútnou silou (slon) a relatívnou = funkčnou silou (mravec). Takže v tomto článku si ako cieľ určíme budovanie funkčnej svalovej hmoty.

Mohlo by vás zaujímať: Dajú sa svaly vytvarovať izolovaným cvičením? Posúďte sami!

Komentáre