Potraviny, ktoré nás v lete prirodzene ochladia

Potraviny, ktoré nás v lete prirodzene ochladia

6.7.2016 v kategórii Wellness foto: iStock.com

S teplom prichádzajú nielen dni plné slnka, ale aj dni ktoré predstavujú zátaž pre náš organizmus. Teplo vyčrepáva, spôsobuje nesústredenosť a nechuť k jedlu. Každá potravina určitým spôsobom vplýva na naše telo.

Niektoré majú tendenciu nás ochladzovať, iné zase ohrievať. Z tohto je teda zrejmé, že počas leta by sme mali konzumovať najmä ochladzujúce potraviny. To je práve riešenie k tomu, ako si môžeme počas horúcich letných dní dopomôcť práve stravou.

Tropické plody ochladzujú, ale:

Nepatria do prirodzenej stravy Stredoeurópanov. Sú plné vody, ktorá prirodzene ochladzuje organizmus. Preto su veľmi vhodné pre obyvateľov tropických pásiem, žijúcich celoročne v horúčavách, počas ktorých im zabezpečí osvieženie. Tieto potraviny by ste preto radšej mali zaraďovať do jedálnička keď tak v letných mesiacoch a v tých zimých sa im úplne vyhýbať. V našom pásme sa spokojne môžete v horúcich mesiacoch spoľahnúť na ochladzujúci účinok mäty, červeného melóna, uhoriek, paradajok, či iných druhov zeleniny a ovocia.

Ktoré potraviny nás ochladzujú:

  • Ovocie z nášho pásma
  • Tofu
  • Mäta
  • Baklažán, cuketa, paprika, listová zelenina
  • Môžeme sem zaradiť aj vodu

Šaláty

Určite niet pochýb o tom, že šaláty sú na horúce letné dni ako stvorené. V lete siahnite predovšetkým po zelenine s vysokým podielom vody, napríklad uhorkách, paprikách, cukete a paradajkách.

Cícerový šalát s rukolou (pre 2 osoby)


Ingrediencie: 200g rukola, 200 g cícer, olivový olej, himalájska soľ, 2 paradajky, 1 paprika, 2 ks cibuľa, hummus
Postup:
Cícer cez noc namočíme vo vode. Scedíme a prepláchneme, varíme do zmäknutia, ale nesmie sa rozvariť. Už uvarený cícer zmiešame s olivovým olejom, rukolou, paradajkami, paprikou a cibuľou. Ochutíme lyžicou hummusu.

Náš tip: Tento vďaka cíceru veľmi výdatný šalát sa hodí ako výborný obed – pripravte si ho do skleneného uzatvárateľného pohára a zoberte do práce.

Surové polievky

Najlepšie sú tie studené zo sezónnej zeleniny. Veľmi vhodne nás osviežia a nasýtia. Sú jednoduché na prípravu.

Cviklovo-uhorková polievka

Ingrediencie: 4 ks cvikle, 2 vajcia uvarené na tvrdo, čerstvá uhorka, 1 l zeleninového vývaru, ryžová smotana, soľ ,petržlenová vňať a kôpor.

Postup:
Cviklu umyjeme a nahrubo nakrájame. Uvaríme ju v zeleninovom vývare. Do hotového ochladeného vývaru nakrájame uhorky zbavené jadierok. Dochutíme himalájskou soľou a zahustíme ryžovou smotanou. Medzitým vajíčka uvaríme na tvrdo, očistíme a nakrájame na väčšie kúsky. Nakoniec môžeme pridať petržlenovú vňať a kôpor.

Osviežujúci letný nápoj

3 lyžice chia semienok, 1,5 l vody a pár kvapiek citrónu
Chia zmiešate s vodou, citrónom a môžete pridať pár lístkov mäty. Chia semienka vám dodajú energiu na celý deň.

Komentáre