Šošovica beluga ako kaviár vegetariánov

Jana Tesák Potomová | 29. jún 2022
čierna šošovica, šošovica beluga, šošovica

Čierna šošovica je ušľachtilým druhom šošovice jedlej. Poznáme ju pod pomenovaním beluga, no často sa jej tiež hovorí kaviár vegetariánov, a to vďaka jej nápaditému vzhľadu.

Šošovica pochádza z Indie a ako súčasť ľudskej stravy je známa už od neolitu. Po sójových bôboch a konope má šošovica tretí najvyšší obsah bielkovín zo všetkých rastlín, a to až 26 %. Telu dodá potrebné živiny, energiu, a hlavne dokáže zasýtiť na dlhšiu dobu. Vďaka tomu sa v mnohých častiach sveta rýchlo udomácnila a je dôležitou zložku stravy i kultúry. Jednotlivé druhy šošovice sa od seba líšia veľkosťou semien, chuťou, nutričným zložením a takisto aj farbou, ktorá môže byť žltá, oranžová, hnedočervená, zelená a čierna. Práve čierna šošovica je staro-novým trendom v kuchyni, medzi kulinárskymi odborníkmi, food stylistami, športovcami aj odborníkmi na stravu.

Matka všetkých zŕn – Quinoa
Prečítajte si tiež:

Matka všetkých zŕn – Quinoa

Čierna šošovica je ušľachtilým druhom šošovice jedlej. Poznáme ju pod pomenovaním beluga, no často sa jej tiež hovorí kaviár vegetariánov, a to vďaka jej  nápaditému vzhľadu. Charakteristická je totiž drobnými oválnymi semenami netradičnej čiernej farby, pričom ich vnútro je biele. Pri tepelnej úprave si zachovávajú svoj tvar, lesk a ich šupky nepraskajú. Beluga vás však dostane nielen netradičným vzhľadom, ale aj jedinečnou chuťou. Tá pripomína chuť orechov, pričom vôňa je jemne gaštanová. Výhodou čiernej šošovice je jej rýchla príprava a široké možnosti využitia v kuchyni.

Nutričná hodnota belugy sa môže líšiť v závislosti od kvality, spôsobu pestovania a značky čiernej šošovice, ktorú používame.

100 g priemernej čiernej šošovice obsahuje nasledujúce živiny:

  • Energia: 297 kcal
  • Bielkoviny: 25,2 g
  • Tuky: 1,9 g
  • Sacharidy: 48,8 g

Čierna šošovica je vo všeobecnosti charakteristická najmä vysokým obsahom bielkovín, vlákniny a železa. Tieto zložky z nej robia vynikajúcu náhradu mäsa. Podporuje tvorbu krvi a správnu činnosť kardiovaskulárneho systému, zvyšuje „dobrý“ HDL cholesterol a znižuje „zlý“ LDL cholesterol.

beluga, čierna šošovica, šošovica, kaviár pre vegetariánov

Beluga ako zdroj bielkovín, vlákniny, vápnika a vitamínov skupiny B

Beluga je dokonca spomedzi všetkých strukovín jedným z najlepších zdrojov cenných bielkovín, pričom na stogramovú porciu ich pripadá približne 25-27 gramov. Naopak, tukov obsahuje len minimum. Vláknina v čiernej šošovici podporuje činnosť čriev a predstavuje prevenciu pred zápchou. Okrem toho  má vysoké množstvo kyseliny listovej, draslíka, horčíka a ďalších živín, ktoré pozitívne pôsobia na tvorbu buniek, rast, vývoj, dodá potrebné živiny po športovom výkone a prispieva k správnej regenerácii tela po ťažkom dni či fyzickej aktivite. Tento druh šošovice je ďalej dobrým zdrojom vitamínov skupiny B, vápnika, zinku aj selénu, ktoré naštartujú oslabenú imunitu.

Okrem toho, že je plná vitamínov a minerálov, obsahuje aj niekoľko prospešných rastlinných zlúčenín nazývaných fytochemikálie, ktoré chránia pred vznikom známych civilizačných ochorení, ako sú nádorové ochorenia, srdcové choroby a cukrovka. Dôležité je povedať, že čierna šošovica má vyšší obsah uhľohydrátov. To je dôvod, prečo ľudia dodržiavajúci prísnu keto diétu, nízko sacharidovú diétu,  majú tendenciu vyhýbať sa čiernej šošovici.

Čierna šošovica obsahuje viac bielkovín ako červená alebo zelená šošovica, ale má vyšší obsah sacharidov. Čierna šošovica má len o niečo menej tuku ako červená alebo zelená.

Prečo je šošovica čierna?

Ak sa vám práči výrazná čierna farba šošovice, musím vás potešiť, že jej nápaditosť nemá len estetickú funkciu. Beluga je tmavá vďaka vysokej koncentrácii antokyánov, rovnakých antioxidantov, aké sa nachádzajú v modrofialovom ovocí, ako sú čučoriedky, slivky a čerešne. Antokyány sú účinné zlúčeniny, ktoré sa v súčasnosti skúmajú v súvislosti s liečbou rakoviny a zlepšenia pamäte.

Sušená čierna šošovica nevyžaduje namáčanie a rýchlo sa uvarí,už za 15 - 25 minút!

Cena čiernej šošovice je o niečo vyššia ako tej klasickej. Za 500-gramové balenie zaplatíme približne 2 až 4 eur, no záleží aj od výrobcu či kvality. Napríklad beluga v bio kvalite je ešte drahšia. Čiernu šošovicu zoženiete v niektorých väčších supermarketoch, alebo na internete či v predajniach so zdravými potravinami. Samotná príprava tohto druhu šošovice nie je nijak zvlášť náročná. Nemusíte ju vopred namáčať, pred varením ju stačí len opláchnuť.

Ako pripraviť čiernu šošovicu?

Čiernu šošovicu zalejte v hrnci studenou vodou, privedieme k varu. Prikryjeme pokrievkou a varíme približne 15-25 minút. Pred koncom varenia ju osolíme. Čierna šošovica má bohatšiu, intenzívnejšiu zemitú chuť ako iné odrody šošovice a výborne chutí  v kombinácii s mliečnymi výrobkami, mäsom, rybami, zeleninou. Pretože čierna šošovica dobre drží tvar, je ideálna na prípravu polievok, prívarkov, príloh,teplých i studených šalátov, nátierok, karí, buddhových misiek, burritos a iných dobrôt. Šošovicu môžeme uvariť na začiatku týždňa na viac dní a každý deň s jej pomocou pripravíme rýchle, zdravé a zaujímavé jedlo.

Budhova miska, poznáte ju?
Prečítajte si tiež:

Budhova miska, poznáte ju?