5 zásad správneho postenia sa

5 zásad správneho postenia sa

11.1.2017 v kategórii Zdravie foto: iStock.com

Aj pôst má svoje zásady, ktoré je dôležité zohľadniť, aby ste ho vôbec vydržali.

  1. Nutný je dostatočný pitný režim, aby sa organizmus zavlažoval. Počas pôstu pite viac, než obvykle. Hodí sa hlavne čistá voda, ktorú ale môžete prestriedať riedenými ovocnými a zeleninovými šťavami. Tie zároveň trochu doplnia energiu.
  2. Ak držíte len jednodňový pôst, nejedzte vôbec nič. Ak postenie trvá dlhšiu dobu, môžete vo veľmi malých dávkach aj jesť – ovocie a zeleninu.
  3. Počas pôstu sa snažte aspoň trochu hýbať. Vhodné sú hlavne prechádzky alebo ľahké cvičenie. Niektorí autori odporúčajú skôr krátke a intenzívne cvičenie (10-20 minút). Pohyb doplňte kvalitným odpočinkom.
  4. Ak ste zvyknutí navštevovať pravidelne saunu, nevzdávajte sa jej ani v období pôstu, práve naopak. Podporí najmä vyčistenie tela, pretože v saune sa organizmus prostredníctvom potenia tiež zbavuje škodlivín.
  5. Ak sa dostavia nepríjemné fyzické či psychické pocity, najlepšie je prekonať ich pomocou vôle. Po ich odznení sa zvyčajne postiaci sa človek cíti oveľa lepšie ako predtým.

Prečítajte si aj: Aké benefity vám prinesie pôst?

Čo hovoria o pôste:

Jana (35): „Raz týždenne, väčšinou cez víkend, si doprajem jednodňový pôst. Pijem len vodu, neprijímam žiadne potraviny. Prvotný hlad, ktorý prichádza okolo desiatej ráno, jednoducho prečkám a potom je to už dobré. Ľahko sa najem druhý deň ráno. Čo mi pôst prináša? Cítim sa po ňom celkovo ľahšie – fyzicky aj psychicky. Trochu sa mi upraví trávenie, netrápi ma nadúvanie. A mám oveľa viac energie."

Simona (29): „Pôst si doprajem raz za dva mesiace na tri dni. Myslím, že závisí na každom, ako často a ako dlho sa chce postiť. Počas týchto dní pijem veľa vody a bylinkových čajov a aj trochu jem, ale len minimálne dávky ryže alebo zemiakov. Hlavným prínosom pôstu je pre mňa duševný reštart. Všetko vnímam jasnejšie a ostrejšie, napádajú ma lepšie riešenie pracovných či súkromných problémov, cítim sa pokojnejšie a veselšie. "

Hana (30): „Po výdatnom jedle som sa vždy cítila nepríjemne, chcelo sa mi spať, bola som unavená, malátna, mozog mi nepracoval dobre. To je známa vec, že po dobrom obede má nasledovať siesta a nie hneď duševná alebo fyzická práca. Siestu som si síce dovoliť nemohla, ale skúsila som trochu menej jesť a časom som prirodzene prešla na pravidelné postenie sa.

Niekoľkokrát som si už skúsila týždenný pôst. Úplne hladovať podľa mňa nemá zmysel, telo musí dostať nejakú energiu, aby mohlo pracovať. Jem preto trochu ovocia a zeleniny. Niekoľkokrát počas pôstu mám malú krízu, ale to považujem za prirodzené. Dôležité je vytrvať. Odmenou je ľahkosť bytia. Akoby ma nič netrápilo. Ďalším prínosom je krajší pleť a celkovo mám po pôste pocit, že som zdravá a silná. "

 Čítajte tiež: Pravidlá pôstu pre začiatočníkov

Komentáre