GLUTAMÁT a ASPARTÁM. Sú naozaj nebezpečné pre naše zdravie?

GLUTAMÁT a ASPARTÁM. Sú naozaj nebezpečné pre naše zdravie?

30.1.2017 v kategórii Zdravie foto: iStock.com

Kontroverzné názory na glutamát a aspartám. Kde sa nachádzajú a sú naozaj tak nebezpečné?

Glutamáty

Tu takmer nie je čo riešiť, pod kódom E 621 sa skrýva ozajstný nepriateľ zdravej výživy. Glutaman sodný je látka preslávená ázijskou kuchyňou. Zvýrazňovač, ktorý privádza k životu chuťový receptor pre novo uznanú, piatu chuť umami.

Umami (z jap. pochúťka) je jedna z piatich základných chutí, ktoré človek vníma prostredníctvom špecializovaných receptorov na jazyku.

Podľa niektorých lekárskych záverov je príčinou zdravotných problémov zhrnutých ako syndróm čínskej reštaurácie, ďalšie kritiky ho obviňujú zo zlého vplyvu na nervový systém a tiež z nadmernej únavy, pod ktorú sa tiež podpisuje.

Momentálne je predmetom výskumov. Nech už dopadnú akokoľvek, samotný fakt, že ide o sodnú soľ, by mal vzbudiť pozornosť tých, ktorí potrebujú nízkosodíkovú diétu. Obsahuje síce menej sodíka ako bežná kuchynská soľ, pri kumulácii rizikových potravín a nápojov neprospeje oslabeným obličkám ani krvnému tlaku lietajúcemu do oblakov. 

Čítajte tiež: Farbivá a konzervanty, emulgátory a stabilizátory... Kto sa v tom má vyznať?

Aspartám

Kedysi zázračné sladidlo namiesto cukru, dnes rozšírené umelé sladidlo s nie práve príjemnými vlastnosťami. Aspartam odhalíte pod kódom E 951 najmä v jogurtoch šetriacich kalórie, niektorých žuvačkách, dezertoch, mrazených krémoch, nápojoch, a to nielen nízkokalorických alebo určených pre diabetikov.

Čítajte tiež: Podozrivé ÉČKA. Za čo všetko môžu?

Čo by ste mali vedieť

Aspartám a jeho používanie v potravinárstve bol americkým Úradom pre bezpečnosť potravín – Food and Drug Administration (FDA) niekoľkokrát pozastavený a znovu schválený. A síce Americký úrad povolil sladenie aspartamom, zároveň ale zdokumentoval 92 škodlivých príznakov pri jeho častej konzumácii.

Aspartám je podozrivý z kadečoho, testovaný bol aj na vplyv pri nádorovom ochorení mozgu, avšak s výsledkom nepreukázaným. Zaujímavé je hľadanie súvislosti s návykovosťou, býva obviňovaný z vyvolávania závislosti a zvyšovania chuti do jedla, pričom dôsledkom častého "aspartamovania" býva nárast hmotnosti. Tlsťoch s nízkoenergetickým sladidlom, to je paradox hodný horkosladkej komédie.

Aspartám sa nachádza aj:

  • V liekoch Paracetamol, Septofort, Makrofer, ale aj v Tantum verde.
  • Rôzne iónové, diétne a light nápoje (napr. diétna kola, Pepsi Max, Diet Pepsi, Coca-Cola Zero, Kofola bez cukru, Kofola so stéviou).
  • V niektorých nápojoch sa Aspartam používa ako konzervačná látka, napr. ako sú sladené minerálky (Kláštorná, Sprite).
  • V žuvačkách Orbit, Airwaves, Spearmint.... ako aj v rôznych výživových doplnkoch

Množstvo štúdií nedáva jasný záver a dôkazy o jeho škodlivosti sú zatiaľ kontroverzné. Mnoho serióznych vedeckých štúdií preukázali bezpečnosť tohto sladidla. Mnoho z týchto štúdií však bolo sponzorovaných spoločnosťami s prepojením na aspartám.

EFSA  v roku 2013 hodnotila znovu bezpečnosť aspartámu a vydala tlačovú správu, v ktorej uvádza  že Aspartam sa považuje naďalej za bezpečný.

My však odporúčame nasledovať zlaté pravidlo, ktoré hovorí, že je najlepšie vyhýbať sa všetkým potravinám s označením light, diétne, dia a bez cukru.

Mohlo by vás zaujímať: Éčka - je rozumné ich zo stravy vylúčiť!

Komentáre