Jedlo ako spúšťač migrény?

Jedlo ako spúšťač migrény?

24.10.2016 v kategórii Zdravie foto: iStock.com

Nie každá bolesť hlavy je migréna. Pre migrénu je typická opakovaná bolesť, ktorá sa spúšťa spontánne, alebo ju vyvolávajú rôzne faktory.

Na vznik migrenózneho záchvatu majú vplyv viaceré faktory – vnútorné i vonkajšie. U každého človeka zohráva ich (ne)súlad rôznu rolu, a to má súvis s tým, že aj samotný priebeh ochorenia sa u každého migrenika líši.

No zatiaľ čo vnútorné faktory sa príliš eliminovať nedajú, u tých vonkajších to ide, napr. obmedzením konzumácie určitých druhov jedla, nápojov atď.

Vnútorné faktory

  • vrodená genetická predispozícia na migrénu (dedičný faktor)
  • citlivejšie receptory v nervovej sústave na bolesť
  • hormonálne zmeny (v puberte, u žien najmä pred alebo počas menštruácie – tzv. menštruačná migréna – či v čase ovulácie)
  • veľké kolísanie hladiny glukózy v krvi atď.

Vonkajšie faktory, ktoré spolupôsobia pri vzniku migrény

  • stres 
  • výrazné zmeny prostredia – osvetlenie, dym, parfumy, klimatizácia...
  • meteosenzitívnosť – zmeny počasia a tlaku
  • nadužívanie liekov – najmä opioidov, barbiturátov, analgetík...
  • nedostatok spánku alebo nepravidelný spánok

Osoby trpiace migrénou by mali vypozorovať, či migrénu u nich nespúšťa práve niektoré jedlo či nápoj.

Jedlo ako spúšťač migrény

Významným vonkajším spúšťačom migrény je aj jedlo, a preto mu budeme venovať viac pozornosti. Svoju úlohu pritom nehrá len jedlo samotné, ale i čas a okolnosti, za ktorých sa konzumuje. Medzi časté „spúšťače“ migrenóznych atakov patria:

  • alkohol (obzvlášť červené víno, whisky)
  • zrejúce syry
  • kofeín
  • potraviny obsahujúce glutaman sodný
  • mäsové výrobky
  • údeniny, salámy ap.
  • konzervanty, farbivá, kečupy
  • čokoláda
  • exotické druhy ovocia, orechy 
  • príliš aromatické alebo korenisté jedlo atď.

Osoby trpiace migrénou by mali vypozorovať, či migrénu u nich nespúšťa práve niektoré jedlo či nápoj.

A tak po skonzumovaní či vypití inkriminovaného pokrmu sa môže dostaviť od 3 až do 48 hodín.

Ani druhý extrém – hladovanie a diéty – migrenikom neprospieva. Nepravidelným a nedostatočným stravovaním totiž dochádza ku znižovaniu hladiny krvného cukru a u disponovaných jedincov to môže viesť k záchvatu migrény.

Čítajte aj: Migréna alebo keď vám ide vybuchnúť hlava

Komentáre