Sú Vianoce nepriateľom vašej postavy? Tak to jednoducho zmeňte!

Sú Vianoce nepriateľom vašej postavy? Tak to jednoducho zmeňte!
18.12.2017 v kategórii Chudnutie, autor Ing. Vladimíra Mihálová, foto: istockphoto.com

Bojíte sa, že po sviatkoch sa na vás zase „prilepí“ niekoľko kíl navyše? Nemusí to tak byť. Stačí si uvedomiť, že Vianoce nie sú iba o jedle. Ak je pre vás zdravie a pohoda v kruhu rodiny na prvom mieste, potom sa ujmy na vašej línii netreba obávať.

Počas vianočných sviatkov si vzájomne želáme, aby sme ich prežili v zdraví a pokoji. Ale prečo to neraz dopadne opačne? Ubehnú príliš rýchlo a my zrazu premýšľame, čo prichystať na Nový rok. Možno len dávame prednosť iným hodnotám.

Vianočný stôl je symbolom hojnosti a mal by byť bohatý. Je však nutné vypekať osem druhov suchého pečiva alebo štyri druhy krémových zákuskov? Napchávať sa jedlom do prasknutia, ako keby nasledujúci deň nesvitalo? Nuž, potom sa nečudujte, že sviatky utečú ako voda. Nepríjemné pocity sa ešte vystupňujú, keď sa po nich postavíte na váhu.

Ako prežiť vianočné sviatky v zdraví a pohode?

Sústreďte sa na to, že treba konečne na chvíľu spomaliť. Vychutnávať si sviatočné dni bez zbytočného stresu. Majte na pamäti, že význam Vianoc neleží na stole prekypujúcim dobrotami od výmyslu sveta. Nikto vám nebráni užívať si ich štedré dary, ale choďte na to s rozumom.

1. Vyhýbajte sa extrémom v jedle: Naložte si menšiu porciu a s jedením sa neponáhľajte. Ak aj po niekoľkých minútach pozerania sa na prázdny tanier budete pociťovať hlad, potom si pridajte. Nejedzte priveľa vyprážaných, tučných jedál! V kombinácii s ostatnými dobrotami sú pre trávenie nadmernou záťažou.

2. Alkohol pite s mierou: Najlepšie pre vašu postavu je, samozrejme, nepiť alkohol vôbec. Kalórie navyše jej ani trošku neprospievajú. Keďže si pripíjame „na zdravie“, snažme sa toho držať. Mužom sa odporúčajú najviac 4 dl vína, príp. dva malé poháriky tvrdšieho alkoholu denne.

Ženy by mali vypiť max. polovičnú dávku. Alkohol odstraňuje prirodzené zábrany. Je to fakt, ktorý netreba podceňovať. Akceptujte ho skôr, ako bude neskoro a vystavíte sa riziku neprimeraného správania. A to aj v jedení. Po niekoľkých pohároch vám bude úplne „ukradnuté“, čo do seba ešte „natlačíte“ alebo vylejete. Na druhý deň tomu ani sami nebudete veriť.

3. Stavte na zdravšie pochúťky: Koláče s krémovou plnkou skúste obmedziť najviac na 2 kúsky za deň. Namiesto toho si dajte radšej orechový či makový závin alebo suché pečivo - medvedie labky, sušienky z ovsených vločiek a pod.

Môžete si napiecť tri druhy pečiva len z jednej dávky. Druhý a tretí diel cesta ozvláštnite nadrobno posekanými orieškami, hrozienkami alebo horkou čokoládou. Bielu múku nahraďte sčasti celozrnnou, použite polovičné množstvo cukru a menej tuku. Uvidíte, že napriek tomu budú koláčiky chutné a zároveň menej kalorické. Navyše ušetríte čas i peniaze pri príprave ďalších koláčov.

4. Ozdobte vianočný stromček inak: Salónky a čokoládové figúrky lákajú zakaždým, keď idete okolo. Stromček sa však dá skrášliť aj sušeným ovocím. Kolieska citrusových plodov či jabĺk nielen pekne vyzerajú, ale dokážu rozvoňať celú obývačku.

Voňavé hviezdičky
Prečítajte si tiež:

Voňavé hviezdičky

5. Ovocie a zelenina nesmie chýbať: Máte na vianočnom stole misu plnú ovocia? Tak na ňu nezabúdajte ani popri všetkých dobrotách. Denne jedzte dostatok ovocia a zeleniny a medzi jedlami doplňte hrsť orechov alebo olejnatých semienok.

6. Vyberajte vhodné nápoje: Čistá voda, nesýtené minerálne vody, bylinkové čaje alebo šťavy z čerstvého ovocia a zeleniny pripravené vo vašej réžii. Každý deň začnite vypitím vlažnej vody na lačný žalúdok. Vášmu zdraviu tento pitný režim iba prospeje. Zvlášť v zimnom období, keď všetci potrebujeme mať silnú imunitu.

7. Dostatok pohybu a kvalitný spánok musí byť: Pohyb a spánok s jedlom úzko súvisia. Niektoré športové aktivity možno cez sviatky obmedzíte, ale na zatvorenú posilňovňu sa nevyhovárajte. Prebehnite sa alebo si doprajte dlhú prechádzku. Tak vás nebude musieť trápiť nafúknuté brucho z kapustnice alebo zemiakového šalátu. Dožičte telu potrebný oddych a choďte spať včas. Ak sa dobre nevyspíte, na ďalší deň vám budú „oči jesť“ viac ako inokedy.

Prečo niektorí ľudia cez sviatky nepriberú?

Asi najmä preto, že vianočné jedlo nepovažujú za zmysel sviatkov. Okrem televíznych programov dokážu sledovať aj množstvo zjedených dobrôt. Vedia si povedať „dosť“ a majú limity, ktoré neprekračujú. Vianocami sa ich životný štýl radikálne nemení. Doprajú si aj kalorické „bomby“. Pritom ale nezabúdajú na pravidelný pohyb a po sviatkoch sa rýchlo vrátia k svojmu nevianočnému štýlu jedenia.