Zdravé sebavedomie nie je hriech, skoncujte s podceňovaním sa!

Redakcia | 28. Mar 2019
sebavedomie, podceňovanie sa, riešenie

Mnoho ľudí si pletie zdravé sebavedomie s nezdravým agresívnym presadzovaním sa na úkor ostatných a s nekritickým vychvaľovaním vlastnej osoby. Myslia si, že je cnostné, keď vystupujú skromne a držia sa v ústraní. Túžia po pochvale a ocenení od ostatných, ale sú presvedčení, že sami na seba upozorňovať nesmú. Veď to sa predsa nehodí, tak nás to učili rodičia a škola...Nemohli nám viac uškodiť!

Pokiaľ s podobným presvedčením žijete aj vy, je veľmi pravdepodobné, že sa vám príliš nedarí v kariére ani milostnom živote. Možno ste už zistili, v čom tkvie problém: neveríte, že môžete niečo dosiahnuť, cítite sa menejcenní, neschopní, nemáte dostatok mentálnej sily, aby ste dokázali mať radi sami seba a patrične sa ocenili. Je načase skoncovať s predsudkami, zastaranými názormi, a dať sa na piedestál svojho obdivu.

Týchto 5 krokov, vám pomôže viac si uvedomovať, vašu vlastnú hodnotu a posilniť si tak sebavedomie:

1. Buďte si vedomí seba samého

Pozrite sa na to, z čoho sa skladá slovo sebavedomie. Seba-vedomie. Ľudia, ktorí majú dostatok sebaistoty, sú si skrátka veľmi dobre vedomí sami seba. Málo sebavedomí, naopak, často uvádzajú, že sa vôbec necítia a nevnímajú. Svoje telo, pocity či túžby im pripadajú takmer neskutočné. Sústreďte sa na seba, lepší kontakt s vlastným telom získate napríklad aj vďaka meditácii, či vedomej relaxácii. Meditácia je sústredenie pozornosti na jednu vec alebo naopak, na všetky vnemy, ktoré k meditujúcemu prichádzajú.

 

2. Sústreďte sa na prítomný okamih

Často sme natoľko pohltení tým, čo robíme, že ani nevnímame aké pocity to v nás vyvoláva. Snažíme sa robiť veci, ktoré musíme s čo najmenším vnemom, aby sme zredukovali nepríjemné pocity, ktoré by to v nás vyvolalo. Výsledkom je únava, vyčerpanie a celkový zlý pocit. Kľúčom je však robiť pravý opak. Ak sa na veci plno koncentrujete, pôjdu vám oveľa ľahšie, a možno ich dokončíte aj oveľa skôr, a zrejme vám takto ostane i čas na to, čo vám robí skutočnú radosť. Ak všetky úlohy zvládnete včas a poriadne, s určitosťou sa to podpíše aj na vašom sebavedomí.  

3. Vnímajte svoje prednosti

Ľudia sa často vnútorne i navonok kritizujú a nepripadajú si dosť dobrí. Vidia skôr negatíva, v čom zlyhávajú a čo im nejde. Pritom je toho toľko, na čo môžeme byť pyšní. Nemusíte byť nositeľmi Nobelovej ceny, aby ste boli sebaistí a vďační za to, kým ste. Uvarili ste chutnú večeru? Sú vám deti vďačné za to, čo ste ich naučili? Máte účtovníctvo bez chybičky? Čokoľvek si tu doplníte, sústreďte sa na to, uvidíte, ako sa to prejaví na vnímaní samých seba.

4. Zapíšte sa do kurzu sebavedomia

V mnohých mestách sa organizujú kurzy práve tohto druhu. Prednášajú na nich psychológovia, psychoterapeuti alebo životní koučovia. Možno premýšľate, či to vôbec stojí za investíciu, no verte či nie, osobné skúsenosti ľudí, ktorí sa kedysi nachádzali v bode mysle, kde ste zrejme práve vy, vám pomôžu zmeniť náhľad na seba, osvojiť si nové postupy a pochopiť, kde sú korene vášho nízkeho sebavedomia, a ako s nimi pracovať.

5. Naučte sa prezentovať

Nebojte sa dať o sebe vedieť. Predstaviť sa svetu v plnej kráse. Vyjsť von a skončiť s nízkym sebavedomím. Dobrá sebaprezentácia je základom úspechu v mnohých oblastiach.

Čo vám pomôže dosiahnuť pozitívne zmeny:

  • ladná a rovná chôdza, vzpriamený sed,
  • hlboké dýchanie z brucha až po kľúčnu kosť,
  • príjemná, výrazná a pomalšia reč,
  • tvár, ktorú máte pod kontrolou, a ste si vedomí jej výrazu a mimiky,
  • úsmev, ktorý používate často, aj vtedy, keď vám nie je práve do spevu,
  • nepodceňujte silu módy, zaujímať sa o oblečenie nie je prejavom povrchnosti, ale naopak, sympatického záujmu o samého seba.