Meditácia – relax, ktorý vám zmení život

Iveta Škrabáková | 18. Mar 2019
Meditáciou k zdravšiemu životu? Je to možné

Výhody zapotenia sa vo fitness centre, či počas behania sú už každému ako tak známe. Tieto aktivity majú schopnosť pomôcť nám cítiť sa lepšie, energickejšie , zdravšie, mladšie. Avšak dať si medzi všetkými našimi aktivitami čas aj na poriadny nádych a uvoľnenie sa, dokáže tiež dramaticky napomôcť vo vymazávaní času, ktorý sa podpísal na našom tele.

Nehovoríme tu pri tom len o fyzickej schránke, ale taktiež o našom psychickom zdraví a nastavení mysle. Zahrnutie cvičení, ktoré dokážu ovplyvniť telo a myseľ, ako napríklad meditácia, jóga alebo Tai Chi, vás nie iba zrelaxujú, ale podľa najnovších štúdií dokážu zvrátiť molekulárne reakcie DNA, ktoré majú na svedomí zlé zdravie a depresiu.

V jednej zo štúdií napríklad účastníci prešli na diétu s vysokým obsahom ovocia, zeleniny a nerafinovaných zŕn, chodili aspoň 30 minút denne, šesť dní v týždni a praktizovali stres odbúravajúce aktivity ako joga či meditácia. Postupom času ich teloméry narástli približne o 10 percent.

Čo sú to teloméry

Nositeľmi našich génov sú chromozómy, ich koncové časti, teloméry, chránia dedičný materiál pred degradáciou a bránia, aby sa chromozómy navzájom spájali. Čím sú teloméry dlhšie, tým dlhšie môžu byť chromozómy, a tým môžu aj bunky zostať funkčné dlhší čas. Počas života sa nám teloméry skracujú a ich dĺžka sa v súčasnosti považuje za signalizátor biologického starnutia. Krátke teloméry indikujú náchylnosť človeka na ochorenia súvisiace s vyšším vekom. Ide hlavne o choroby ako cukrovka, či srdcové ochorenia.

Ďalšia pozoruhodná štúdia sa týkala 39 opatrovateľov v rodinách s ľuďmi trpiacimi demenciou (v priemernom veku 60 rokov), ktorí dostali dve možnosti: buď cvičili Kirtan Krya, druh meditácie spojenej so spevmi, alebo len počúvali relaxačnú hudbu po dobu 12 minút denne počas 8 týždňov. Tí, ktorí si vybrali hudbu zaznamenali 3.7 percentné zlepšenie aktivity telomér, nie zlé však? Avšak tí, ktorí sa rozhodli spievať a meditovať zlepšili svoju telomérovú aktivitu až o neuveriteľných 43 percent.

Mysľou k zdravému telu

Meditácia na pravidelnej báze sa dokonca ukázala ako silným nástrojom v pozmenení fyziológie mozgu k lepšiemu. Výskum tiež ukázal, že môže zmierniť príznaky stavov súvisiacich so stresom, ako napríklad syndróm dráždivého čreva, posttraumatickej stresovej poruchy a fibromyalgie, a pomáha zmierniť depresiu vďaka zníženiu hladiny cytokínov, ktoré sa uvoľňujú ako dôsledok stresu.

To znamená, že je schopná mať tiež pozitívny vplyv na imunitu, hlavne vďaka tomu, že má vplyv na tvorbu protilátok.

V ďalšej štúdii, ktorá bola vykonaná na biotechnologických pracovníkov, mali účastníci, ktorí absolvovali týždenný meditačný tréning počas ôsmich týždňov, významne vyššie hladiny protilátok ako kontrolná skupina, ktorá sa tohto tréningu nezúčastnila. Významné sú tiež zistenia štúdií z UCLA, ktorá skúmala HIV-pozitívnych jedincov, ktorí praktizovali meditáciu. Ukázalo sa, že im napomohla nie len udržať, ale dokonca zvýšiť počet buniek CD-4 (bunky, ktoré zvyčajne klesajú pri výskyte vírusov v organizme).

Pozdvihnite si náladu

Bolo preukázané, že meditácia zvyšuje elektrickú aktivitu v prefrontálnom kortexe, v pravom predom laloku a v pravom hipokampe – všetky oblasti, ktoré kontrolujú pozitívne emócie a úzkosť. Tieto oblasti mozgu tiež pôsobia ako veliteľské centrum pre náš imunitný systém. A to najlepšie na nej je, že je možné ju praktizovať v podstate kdekoľvek.

Začnite napríklad s piatimi minútami denne, povedzme ako svoju prvú rannú aktivitu alebo ako poslednú pred spánkom. Ak preferujete vypnúť počas pracovného dňa, pokojne ju zaraďte cez obednú prestávku v pokoji vašej kancelárie, parku, či v prázdnej zasadačke.

Postupne sa pokúste vylepšiť si skóre až k 10 – 15 minútovej mediácii.

Koľko času venovať meditácii

Ak vás zaujíma, aká je optimálna dávka, odpoveď neexistuje, pretože každý z nás je iný. Na techniky a množstvo meditácie reagujeme odlišne. Ak s meditáciou začínate, odporúča sa vyskúšať napríklad rôzne aplikácie, ktoré vás budú sprevádzať, či skupinové hodiny s učiteľom alebo kniha, ktorá vás navedie tak, aby ste vedeli čo pre vás najlepšie funguje. Aj keď sa vám na začiatok môže zdať táto aktivita ako divná, nudná, alebo na ňu nemáte čas, venujte jej pravidelne aspoň 5 – 15 minút denne, časom to bude jednoduchšie, a čo je najdôležitejšie, výsledky sú ohromujúce!