Ako si vybrať ZDRAVÉ PEČIVO?

Michaela Korpášová | 25. Dec 2019
chlieb, pečivo, zdravé, vláknina, zrná, cereálne, celozrnné, mňam, fit, fitness, zdravo, zdravie, chudnutie, diéta, stravovanie

Biely, čierny, viaczrnný, celozrnný, grahamový,kváskový, ražný, balený či voľný...Veľa ďalších druhov sa nám denne ponúkana pultoch supermarketov či v pekárňach. Ako si správne vybrať chlieb a celkovopečivo, aby sme nekonzumovaliiba prifarbenú bielu múkus množstvom éčok?

Odkedy som na materskej dovolenke, venujem sa kváskovaniu, a teda našťastie už nemusím premýšľať, po ktorom chlebe siahnem, pýtať si zloženie v obchode alebo čítať malé (často zámerne!) písmenká na obale. Nie však každý z nás má túto možnosť, a preto budem veľmi rada, ak vás inšpirujem na základe pár poznávacích znakov, ako je to s kvalitným pečivom, aké má mať zloženie, vysvetlíme si základné druhy pečiva a ako ich spoznať, a tiež prečo nie je celozrnný vždy naozaj ten pravý celozrnný.

DOBRÁ VOĽBA PEČIVA

V zložení by kvalitné pečivo malo obsahovať čo najvyšší podiel vlákniny a čo najmenšie množstvo sodíka. Vláknina dodáva pečivu sýtiacu funkciu a z minulých článkov si môžeme zopakovať jej ďalšie benefity, ako sú znižovanie glykemického indexu jedla, pozitívny vplyv na znižovanie hladiny cholesterolu v krvi, pomáha udržiavať stabilnú hladinu krvného cukru – glukózy (dôležité nielen u diabetikov, ale u každého človeka) a je „kefkou“ pre črevá. V súčasnosti je odporúčaný denný príjem vlákniny 25 g na dospelú osobu, avšak podľa výskumov človek prijíma zhruba polovicu dennej odporúčanej dávky. Pečivo s vysokým podielom vlákniny by malo obsahovať 6 a viac gramov vlákniny na 100 g pečiva (teda 6 a viac percent).

CEREÁLNE PEČIVO

Je v podstate každé pečivo. Cereália je obilnina, a teda každé jedno je vyrobené z obilniny. Dávajte si preto pozor a nezamieňajte si cereálne s celozrnným, i keď sa názvy podobajú. Medzi cereálne pečivo patrí teda aj to z bielej múky, môže byť prifarbené, aby nás ľahšie lákalo, ale môže to byť i pečivo ražné, dokonca celozrnné. Takže čítať zloženie sa naozaj vyplatí a radšej hľadať celozrnné pečivo pre záruku kvality, ako siahnuť po peknom tmavom (prifarbenom) kúsku pečiva z bielej múky posypanom semienkami (nazvanom cereálne fit pečivo), avšak pre zdravie menej hodnotnom. Ak neviete zohnať celozrnné, kúpte radšej grahamové alebo ražné pečivo. Určite sa vyhnite klasickému bielemu pečivu.

CELOZRNNÉ PEČIVO

Kvalitné celozrnné pečivo je to, ktoré je vyrobené z celozrnnej múky (aspoň 80 %) mletím celých zŕn obilnín. Patrí sem i grahamové pečivo. Býva cenovo drahšie ako klasické, avšak určite stojí za to a v konečnom dôsledku ho zjete menej, pretože vás viac zasýti. Celozrnná múka sa vyrába z celých zŕn, a teda obsahuje aj otruby a klíčky (obsahujú prírodné oleje) a je zdrojom vitamínov, minerálov a vlákniny.

VIACZRNNÉ PEČIVO

Vyrába sa z viacerých druhov múky, pričom vôbec nemusí ísť o celozrnnú múku. Podmienkou je, aby pri jeho výrobe bolo použitých minimálne 5 % iných zŕn okrem pšenice a raže, čiže môže ísť o biely chlieb s primiešanou troškou semienok alebo posypaný semienkami či vločkami. Takže, pokiaľ si kúpite viaczrnný rožok, ktorý je tmavší a je posypaný ľanovými semiačkami v domnienke, že kupujete určite zdravé pečivo, musím vás sklamať. Pokiaľ by ste sa dostali k zloženiu výrobku, môže ísť kľudne o pečivo z bielej múky, bohužiaľ, prifarbenie nás môže zmiasť, že ide o ražnú múku. Preto odporúčam kupovať iba overené druhy pečiva, radšej dookola jeden – dva, ako by ste mali tápať.

BIELE PEČIVO

Klasické biele pečivo, ktoré sa vyrába z múky, vzniknutej mletím iba zŕn bez obalových šupiek a klíčkov, je ochudobnené o vitamíny, minerály a vlákninu. Jeho glykemický index je vyšší ako v prípade celozrnného pečiva (práve kvôli chýbajúcej vláknine nachádzajúcej sa z vyhadzovaných obalových šupiek zrna), a teda dochádza k rýchlejšiemu vzostupu, ale i poklesu krvného cukru a k jeho výkyvom. Celkovo má nižšiu nutričnú hodnotu.

KVÁSKOVÉ PEČIVO

V dnešnej dobe si viete kúpiť aj kváskový chlieb, opäť je ale potrebné čítať zloženie. Kváskový chlieb je však časovo náročnejší na prípravu, mnohé pekárne teda začali primiešavať do cesta nielen kvások, ale aj droždie. Niektoré pekárne však majú v ponuke poctivý kváskový chlieb z vody, múky, soli a rasce (samozrejme, prímes semiačok a podobne je vítaná). Dokonca sú ľudia, ktorí pečú na objednávku, môžete sa skúsiť popýtať vo vašom okolí.

ŠPECIÁLNE DRUHY PEČIVA

Pečivá ako sójové, zemiakové a podobne sa tak môžu nazývať, pokiaľ je daná surovina, podľa ktorej je chlieb pomenovaný, v zastúpení aspoň 10 % z celého objemu pečiva. Zvyšná múka (ktorá je uvedená na prvom mieste) by však opäť nemala byť biela, aby sme kúpili zdravú formu.