Horká čokoláda – áno alebo nie?

Kľúčovým ukazovateľom pri kvalite čokolády a to, aké pozitívne účinky bude mať na naše zdravie, je kakao. To je bohaté na antioxidanty známe ako flavonoidy.
10.3.2019 v kategórii Výživa, autor Iveta Škrabáková, foto: istockphoto.com

Mnohí z nás si už isto prešli viacerými článkami hovoriacimi o pozitívnych účinkoch horkej čokolády pre náš organizmus. Bolo by skvelé, keby jeden z našich obľúbených prehreškov, čokoláda, bol pre nás v skutočnosti správnou voľbou. Avšak až také jednoduché to s čokoládou nie je.

Aby sme si ujasnili hlavné fakty a zistili či a ako nám môže táto pochúťka reálne pomôcť, poďme si na ňu trochu posvietiť.    

Nie je čokoláda ako čokoláda

Tmavá alebo, ak chcete, horká čokoláda, je vyrobená z kakaového prášku, kakaového masla a často má v zložení aj cukor. V závislosti od toho aký typ či značku si zvolíme sa pomery týchto ingrediencií líšia. Kľúčovým ukazovateľom pri kvalite čokolády a to, aké pozitívne účinky bude mať na naše zdravie, je kakao. To je bohaté na antioxidanty známe ako flavonoidy. Výskumy súvisiace s flavonoidmi ukazujú, že majú schopnosť podporovať zásobovanie mozgu krvou, redukujú stresové hormóny a pôsobia uvoľňujúco na cievy, čo môže viesť k zníženiu krvného tlaku. Horká čokoláda tiež obsahuje látku fenyletylamín, zložku, ktorá pomáha spustiť uvoľňovanie endorfínov, ktoré sú dobre známe aj ako hormóny šťastia, a teda vám pomôžu zlepšiť náladu.

Pre chuť alebo pre efekt?

Ako sme si už spomínali, všetko závisí hlavne od konkrétneho zloženia čokolády. Snažte sa preto obzerať po tej s čo najvyšším obsahom kakaa. Ideálne od 70 % a viac, v týchto druhoch je obsiahnutých viac flavonoidov. Antioxidanty v horkej čokoláde tiež môžu byť veľmi priaznivé pre pleť. Napomáhajú jej v boji s voľnými radikálmi, a ako sme spomenuli už vyššie, vďaka podpore krvného obehu môžu pomôcť efektívnejšie zásobovať bunky v našej pleti. Obsahuje tiež malé množstvo magnézia, ktoré je prospešné napríklad pri boji s únavou. Horká čokoláda teda síce nemusí byť tým, po čom by ste chceli prvotne siahnuť, keď dostanete chuť na sladké, avšak vďaka jej pozitívnym účinkom by ste si ju mohli obľúbiť.  

Koľko čokolády denne môžete prijať

Aj keď sme sa už dozvedeli o jej pozitívnych účinkoch, netreba zabúdať, že takmer všetky čokolády obsahujú aj cukor. Pri jej konzumácii to preto treba mať na pamäti a nepreháňať to. Výskumy ukázali, že horká čokoláda má skvelú schopnosť navodiť pocit sýtosti, to znamená, že už pár kociek vám môže pomôcť v boji s chuťou na sladké. Nejedzte ju hltavo, vychutnávajte si ju pomaly, po kúskoch, kým sa dostaví želaný pocit.

Ak si strážite hmotnosť alebo sa držíte zásad zdravej výživy či pravidelne cvičíte, môžete si dopriať zopár štvorčekov aj každý deň. Zohľadnite pri tom však aj ostatné potraviny, ktoré počas dňa skonzumujete. Dobré správy teda sú, že sa čokolády nemusíte úplne vzdať, a ak k tomu pripočítate ešte aj pozitívne účinky na pleť, resumé je vcelku priaznivé. Pokiaľ máte množstvo skonzumovanej pochúťky pod kontrolou, bude úplne v poriadku, ak si ju doprajete pravidelne.