Horká ČOKOLÁDA: Zdravá maškrta, ktorú sa oplatí dopriať si každý deň

Horká ČOKOLÁDA: Zdravá maškrta, ktorú sa oplatí dopriať si každý deň
13.1.2019 v kategórii Výživa, autor Miroslava Suchárová Miková, foto: istockphoto.com

Odborníci sa zhodujú v tom, že pokiaľ si zdravý človek dožičí túto pochúťku pravidelne a v primeranej miere, má mnoho pozitívnych účinkov na zdravie.

Milujem chvíle, keď zavriem oči, na jazyk si položím kúsok horkej čokolády a nechám ju rozplynúť na jazyku. Robím to takmer každý deň, pretože horká čokoláda je jediná sladká maškrta, ktorú si doprajem. 

Najviac zdravotných benefitov je pritom spojených s čokoládou s minimálnym obsahom kakaa 70 percent. Aké sú teda zaujímavé zdravotné plusy tejto celosvetovo obľúbenej maškrty? 

Horká čokoláda je nabitá antioxidantmi 

Antioxidanty možno charakterizovať ako zlúčeniny, ktoré neutralizujú voľné radikály a chránia bunky pred poškodením a následným vznikom ochorení. V horkej čokoláde sú zastúpené hlavne flavonoidy a polyfenoly.

Podľa odborníkov kakao obsahuje týchto látok viac ako víno, zelený či čierny čaj. V kakau sa nachádzajú napríklad známe antioxidanty epikatechín a resveratrol. V čom sú výnimočné?

Niektorých vedcov pozitívne účinky epikatechínu zaujali natoľko, že by ho radi zaradili medzi vitamíny. Nuž, a resveratrol je známy napríklad tým, že zmierňuje zápaly v centrálnom nervovom systéme, čiže pomáha predchádzať neurodegeneratívnym ochoreniam. 

Čo na to vedecké štúdie? Tí, ktorí majú vysokú úroveň flavonoidov v krvi, majú nižšie riziko vzniku ochorení srdca, rakoviny pľúc a prostaty, tiež astmy a cukrovky druhého typu. Konkrétne môžeme spomenúť napríklad štúdiu odborníkov z pensylvánskej univerzity. Na základe nej vedci zistili, že ľudia, ktorí jedli stravu bohatú na kakao a tmavú čokoládu, mali nižšiu hladinu „zlého“ LDL cholesterolu a o 4 percentá vyššiu úroveň „dobrého“ HDL cholesterolu. Na základe tejto štúdie vedci odporúčajú konzumovať približne 30 g horkej čokolády denne. 

Ako telu dodať čo najviac antioxidantov z horkej čokolády? 

Platí, že čím vyššie percento kakaa bude tmavá čokoláda obsahovať, tým viac antioxidantov poskytneme svojmu telu. 

Zlepšuje kognitívne funkcie 

Pokiaľ si chcete udržať dobrú pamäť do vysokého veku, konzumujte pravidelne práve horkú čokoládu. Dr. Josh Axe, doktor prírodnej medicíny, chiropraktik a odborník na klinickú výživu, zaraďuje horkú čokoládu medzi TOP 15 potravín prospešných pre zdravie mozgu. Zdá sa, že čokoláda zlepšuje kognitívne funkcie aj u starších ľudí. Práve na vplyv potravín s vysokým obsahom flavonoidov na mozog sa zamerali nórski vedci. Tí skúmali, ako ovplyvňuje príjem čokolády, vína a čaju kognitívne funkcie ľudí vo veku 70 až 74 rokov. Zistili, že konzumácia potravín bohatých na flavonoidy, medzi ktoré patrí aj horká čokoláda, súvisí s lepším výkonom v rámci kognitívnych schopností.

Horká čokoláda je prospešná pre zdravie srdca 

Pravidelnou konzumáciou horkej čokolády možno predísť vysokému krvnému tlaku. Dôkazom je napríklad pozorovacia štúdia, ktorá sa zamerala na sledovanie indiánov z kmeňa Kuna žijúcich na Karibskom pobreží Panamy. U obyvateľov tohto kmeňa sa totiž hypertenzia takmer nevyskytovala, a to i napriek vyššiemu príjmu soli. Ako je to možné?

Indiáni totiž denne prijímali vysoké množstvo kakaa, nakoľko ich tradičný nápoj bol zložený práve z tejto ingrediencie. Avšak keď obyvatelia migrovali do mestského prostredia, s čím, samozrejme, súvisela aj zmena stravovania, zvýšil sa aj ich krvný tlak a takisto stúpol počet úmrtí na srdcové ochorenia, rakovinu a cukrovku. 

Zaujímavé sú aj výsledky metaanalýzy z roku 2012, ktorá zistila, že konzumácia horkej čokolády môže znížiť riziko vzniku kardiovaskulárnych ochorení o 37 percent a riziko mŕtvice o 29 percent. 

Horká čokoláda pomáha lepšie zvládať stres a eliminovať úzkosť

Keď sa budete najbližšie cítiť vystresovane, siahnite po horkej čokoláde s obsahom kakaa 70 percent, ktorá dokáže znížiť hladinu stresu, pretože zvyšuje hladinu endorfínov a serotonínu. Prišli na to vedci z južnej Kalifornie. Vedúci štúdie uviedol, že čím je spotreba kakaa vyššia, tým je človek šťastnejší. To znamená, že máte ďalší vedecky overený dôkaz, prečo maškrtiť. Podľa inej štúdie denná konzumácia 40 g horkej čokolády počas dvoch týždňov znížila hladiny stresového hormónu kortizolu. 

Doplní do tela živiny

Okrem antioxidantov sa v horkej čokoláde nachádzajú aj ďalšie látky. Ak si denne doprajete cca 30 g horkej čokolády s obsahom kakaa 70 – 85 percent, dodáte telu 12,8 g sacharidov, 12 g tuku, 3,1 g vlákniny a približne 168 kcal. V tejto dávke sa nachádza 27 % odporúčanej dennej dávky (ďalej ODD) mangánu, 25 % ODD medi, 19 % ODD železa, 16 % ODD horčíka, 9 % ODD fosforu, 6 % ODD draslíka a zinku, 3 % ODD vitamínu K a selénu a 2 % ODD vápnika. V malom množstve sú zastúpené aj vitamíny skupiny B.

Koľko horkej čokolády si môže denne dopriať zdravý človek?

Odpovedá výživový poradca Ing. Libor Javro:

Horká čokoláda je vynikajúcim spestrením vyváženého jedálnička, preto ju s obľubou odporúčam aj svojim klientom. Samozrejme, s horkou čokoládou to vie človek často veľmi rýchlo energeticky prepáliť, pretože sa jedná o tuk, a tak by sme si mali vedieť pri jej konzumácii stanoviť optimálne množstvo. Zvyčajne sa jedná o dávku 30 až 50 g denne. Najideálnejšie je jesť horkú čokoládu na desiatu alebo olovrant.

Fyzicky viac aktívny človek si môže dopriať trošku viac. Toto množstvo platí aj pre tých, ktorí redukujú hmotnosť, pretože chudneme tak, že máme kompletne vyvážený jedálniček počas celého dňa, a nie spôsobom, že z neho úplne vylúčime niektorú potravinu, ako napríklad čokoládu. 

Ako rozpoznať kvalitnú čokoládu? 

Odpovedá Dušan Plichta, dobrodruh jedla, blogger, biohacker a zakladateľ konceptu Powerlogy:

Základ kvalitnej čokolády by mal byť zložený len z dvoch zložiek.  Z kakaovej hmoty a cukru. Kakaová hmota sa skladá z obsahu kakaového prášku a kakaového masla. Práve tento pomer dosť často rozhoduje o krémovitosti čokolády. Tu sa dostávame aj k odpovedi na to, či naozaj treba používať extra palmový tuk, alebo sójový lecitín preto, aby čokoláda krásne držala pokope.

Riešenie môže byť ukryté vo výbere kakaových bôbov, alebo v tvorbe a doladení kakaovej hmoty tak, aby prirodzene obsahovala väčší objem kakaového masla.

Čím lepšie a kvalitnejšie kakaové bôby, tým lepšia originálna čokoláda. Samozrejme, ak chcete mliečnu, alebo orieškovú, alebo nejako inak zaujímavú čokoládu, tak sa pokojne môžu použiť ďalšie kvalitné ingrediencie. Pre mliečnu čokoládu kvalitné sušené kravské, mandľové alebo kokosové mlieko… Pre orieškové čokolády orechy alebo z nich vyrobené kvalitné maslá a pre „fajnšmekerské“ čokolády sú to základné korenia ako vanilka alebo škorica, ale aj divokejšie prísady ako káva, kardamón, morská soľ, kakaové „nibs“ či lyofilizované ovocie. V konečnom dôsledku je možností neúrekom.

Tak ako pri všetkom však bude najviac záležať na kvalite jednotlivých výberových ingrediencií a následnom umení ich spracovania.