Podporte tvorbu serotonínu tým správnym jedlom

Podporte tvorbu serotonínu tým správnym jedlom
22.12.2017 v kategórii Výživa, autor Jana Trundová, foto: istockphoto.com

Ak chcete mať dobrú náladu, vo výžive existujú skvelí pomocníci, ktorí vám k dobrej nálade vedia dopomôcť. Serotonín chýba v týchto dňoch takmer každému, tak tomu trochu pomôžme.

Podporte tvorbu serotonínu jedlom

  • Popremýšľajte nad svojím životným štýlom a zvážte, či nenastal čas pre potravinové doplnky. Podstatný je vitamín D, v druhej línii vitamíny radu B, najmä vitamín B6 (pyridoxín) v kombinácii s vitamínom B3 (niacínom), kyselina listová, horčík.
  • Ak ste to ešte neurobili, nastal čas pre srvátku. Jej bielkoviny – hlavne laktalbumín – obsahujú veľké množstvo tryptofánu, ktorý serotonín toľko potrebuje.
  • Podporte tvorbu serotonínu jedlom, potrebné látky sú z neho najlepšie vstrebateľné. Stavte na omega-3 mastné kyseliny, obsiahnuté najmä v kvalitnom olivovom oleji, daroch mora, ľanovom semienku, vitamíny radu B vo zverine a morčacom mäse, karbohydráty v celozrnných cereáliách a cestovinách.

A pridajte aj...

  • Nezabúdajte na listové šaláty. Pretože nie je ich prirodzená sezóna, pokojne stavte na balené. Ochranná atmosféra zaisťuje vysoký obsah vitamínov a ďalších zdraviu prospešných látok. Pri výbere len dávajte pozor na to, aby sa pod fóliou nevyskytovalo veľa vody, a tiež aby šaláty boli na prvý pohľad svieže.
  • Na okennom parapete si pestujte žeruchu a rozmanité klíčky. Jedzte ich pravidelne a často.
  • Zvýšte spotrebu zahrievacieho korenia, najmä šafranu, ktorý je súčasným prírodným hitom medzi antidepresívami. Využiteľná je ale tiež vanilka, škorica a nové korenie.
  • Diétne hriechy sú príležitostne povolené. V pochmúrnych zimných večeroch, kedy na domovy aj naše duše padne „deka" a pohyb nepomohol toľko, ako ste dúfali, si doprajte, čo máte najradšej. Horúcu čokoládu, punč, hranolky s čili, domáci jablkový koláč...