Používajte „správne cukry“! Oslaďte si život týmito sladidlami

Používajte „správne cukry“! Oslaďte si život týmito sladidlami
25.1.2018 v kategórii Výživa, autor Martin Chudý; SPRACOVALA: Dagmar Baluchová, foto: istockphoto.com

Povedzme si narovinu, úplne obmedziť cukor je nereálne. Po prvé, v rôznych podobách je prakticky všade. A po druhé, treba si aj trochu „osladiť“ život, či nie? Z vlastnej skúsenosti vám však môžem povedať, že bežný cukor a iné rafinované cukry k tomu určite nepotrebujete. Dokonca, fyziologicky nepotrebujete žiadny cukor, ani ten zo zeleniny.

Ak si však chcete osladiť život, existuje množstvo oveľa vhodnejších cukrov, ktoré môžete použiť. Čo je to vhodnejší cukor? No, v podstate žiadny cukor nie je vhodný v nadmernom množstve, pretože konzumácia cukru podnecuje vylučovanie inzulínu a leptínu.

Paradoxne, fruktóza neovplyvňuje hladinu cukru v krvi, ale provokuje vylučovanie inzulínu a negatívne vplýva na organizmus mnohými inými spôsobmi.

Aké cukry by ste teda mali používať?

Používajte cukry, ktoré vám dajú „pridanú hodnotu“. To znamená, že namiesto bieleho rafinovaného cukru, ktorý neobsahuje takmer žiadne živiny, používajte sladidlá, ktoré zároveň obsahujú nejaké osožné látky ako vitamíny, minerály či antioxidanty. To však neznamená, že tieto sladidlá sú zdravé.

Preto akýkoľvek cukor budete používať, konzumujte ho veľmi striedmo.

Nižšie uvádzam niekoľko sladidiel, ktoré vám odporúčam ako vhodnú náhradu cukru. Niektoré z týchto sladidiel síce obsahujú nadmerné množstvo fruktózy, ale stále sú vhodnejšie ako bežný stolový cukor. V mojom zozname sa tiež nachádzajú sladidlá, ktoré nie sú priamo cukrami, ale buď ich obsahujú alebo majú sladivé účinky.

Oslaďte si život týmito sladidlami:

1. Horká čokoláda – je vynikajúci zdroj antioxidantov a podporuje srdcovo-cievny systém. V ideálnom prípade by ste mali používať surové kakao, ktoré má veľa prospešných vlastností. Preto čím horkejšia čokoláda, tým lepšie. Snažte sa kupovať čokoládu s minimálne 70 % obsahom kakaa a bez pridaného cukru a sójového lecitínu (E322), ktorý je takmer s určitosťou z geneticky modifikovanej sóje.

2. Ovocie – môžete použiť čerstvé, zavárané (len domáca výroba) alebo sušené ovocie (prepláchnite ho vriacou vodou). Výborný druh sušeného ovocia sú datle, marhule, slivky a figy. Ovocie sa výborne hodí napríklad na osladenie mliečnych výrobkov.

3. Med – obsahuje síce veľa fruktózy, ale jeho blahodarné účinky veľmi prevyšujú tento nedostatok. Výborný je hlavne v kombinácii so škoricou. Najlepší je surový med, ktorý ešte obsahuje peľ, propolis a materskú kašičku. Niektoré medy na trhu sú veľmi nekvalitné a môžu obsahovať zvyšky pesticídov, preto ho kupujte od overených včelárov.

Sirup z čiernych ríbezlí
Prečítajte si tiež:

Sirup z čiernych ríbezlí

4. Javorový sirup – je to prírodné sladidlo, ktoré obsahuje vitamíny a minerály. Pozor však na jeho kvalitu. Ideálne kupujte kvalitu triedy A, teda sirup získaný šetrným odparením bez využitia reverznej osmózy.

5. Džem – väčšina bežne predávaných džemov obsahuje obrovské množstvo rafinovaného cukru a kvalita použitého ovocia je podradná. Tiež obsa hujú zahusťovadlá a konzervanty. Preto používajte výhradne domáci džem z kvalitného ovocia a bez umelých zahusťovadiel (redšie džemy sú chutnejšie).

Ovocie je samo osebe sladké, preto stačí, ak pridáte minimum cukru (použite prírodný alebo kokosový cukor). Jedine takýto domáci džem môžete považovať za vhodnú náhradu cukru.

HRUŠKOVÉ ČATNÍ
Prečítajte si tiež:

HRUŠKOVÉ ČATNÍ