Prečo je špalda výnimočná v porovnaní s klasickou pšeničnou múkou?

Prečo je špalda výnimočná v porovnaní s klasickou pšeničnou múkou?
7.1.2018 v kategórii Výživa, autor Redakcia FIT štýl, foto: istockphoto.com

Špalda má iné vlastnosti ako klasická šľachtená pšenica. Existujú dôkazy, že špaldu poznali už ľudia pred 9 000 rokmi. Pestovať sa začala v Európe, ale aj na Blízkom Východe.

Dvojitá pleva chráni zrno pred znečisteným životným prostredím. Patrí medzi nenáročné obilniny. Neprekážajú jej ani zrážky a poradí si aj bez častého prihnojovania.

Často býva pestovaná v ekologickom poľnohospodárstve. Nevyžaduje chemické postreky, pretože voči škodcom je prirozdene odolná.

Najväčšie osevné plochy sa nachádzajú v Rakúsku, Nemecku alebo Švajčiarsku, na Slovensku hlavne v oblasti Myjavy. Postupne sa v konkurencii ďalších plodín presadzuje aj v Amerike.

Je vynikajúcim zdrojom vitamínu B2, B17, z minerálov sa tu nachádza najmä železo, fosfor, draslík, horčík, mangán a meď.

Prečo je špalda taká výnimočná?

Podľa rôznych odborníkov na výživu patrí špalda k najzdravším potravinám. V porovnaní s klasickou pšeničnou múkou ponúka široké spektrum živín. Je vynikajúcim zdrojom vitamínu B2, B17, z minerálov sa tu nachádza najmä železo, fosfor, draslík, horčík, mangán a meď.

DOKONALÉ ŠPALDOVÉ PALACINKY
Prečítajte si tiež:

DOKONALÉ ŠPALDOVÉ PALACINKY

Špalda obsahuje aj niacín a tiamín. Niacín chráni telo pred kardiovaskulárnymi chorobami a znižuje hladinu cholesterolu. Obsahuje tiež špeciálne sacharidy, ktoré sú dôležité pri zrážaní krvi a stimulujú imunitný systém tak, aby sa zvýšila odolnosť tela voči infekciám. Špalda je ľahko rozpustná vo vode, takže jej výživové látky sa ľahko vstrebávajú do tela.

Obsahuje viac bielkovín, tukov aj vlákniny ako obyčajná múka.

Je bohatá na proteíny, ktoré obsahujú všetky z deviatich esenciálnych aminokyselín potrebných pre telo. Každá šálka varenej špaldy obsahuje takmer 10 g vlákniny. Špalda obsahuje aj lepok, takže nie je vhodná pre celiatikov.

Môžu ju však konzumovať ľudia, ktorí sú alergickí na klasickú pšenicu. Výhodou je aj jej nízky glykemický index. Potraviny z nej teda nerobia žiadne výkyvy v hladine cukru.

Dostatočný príjem špaldy tiež znižuje riziko vzniku ateroskleróz a znižuje cholesterol. Konzumácia špaldy môže telo ochrániť aj pred problémami, ako je obezita, cievna mozgová príhoda či astma.

Výborne tiež prospieva vašej pokožke, vlasom a nechtom, podporuje ich rast a chráni kožu pred rôznymi alergiami.

Prastará Špalda
Prečítajte si tiež:

Prastará Špalda