Rohatá maškrta: Kiwano - viete kam ho zaradiť?

Kiwano má oranžovú farbu, zelenina kiwano, rohatý melón
4.4.2019 v kategórii Výživa, autor Jana Tesák Potomová, foto: istockphoto.com

Rohatý melón, africká uhorka či melón v škrupinke. Aj takéto sú ľudové pomenovania kiwana. A hoci ho v obchode zvyčajne nájdeme na pulte s tropickým ovocím, ide o zeleninu. Patrí do čeľade tekvicovité, podobne ako uhorka, cukrový melón alebo červená dyňa.

Pôvod tejto rastliny je v africkej Kalaharskej púšti. V Zimbabwe kiwano nazývajú taktiež gaka alebo gakachika. V 12. storočí bolo domestikované na Novom Zélande a teraz sa  pestuje hlavne v Spojených štátoch, Kalifornii, Taliansku, Nemecku, Chille, Austrálii a, samozrejme, aj na Novom Zélande.

Čo obsahuje kiwano

Vodu, bielkoviny, sacharidy, tuk, vlákninu, železo, vápnik, horčík, fosfor, zinok, sodík, draslík, vitamíny B1,B3, B5, B6, C, betakarotén a kyselinu listovú.

Nutričná hodnota v 100 g: KJ –  176,4, Kcal – 42

Vedeli ste, že stogramový plod pokryje 40 % dennej dávky vitamínu C?

Kiwano a chudnutie

Pre svoj vysoký obsah vody (89 g v 100 g plode) a nízky obsah sacharidov (približne 6,3 g v 100 g plode) patrí medzi odporúčané ovocie pri zdravom chudnutí. Kiwano pokojne konzumujeme 1 – 3-krát do týždňa po 1 – 2 kusy, ako samotné ovocie, alebo ako súčasť jedál. Kiwano stabilizuje hladinu cukru v krvi a tým eliminuje chute na sladké, podporuje trávenie a ako doplnok môže pomôcť v zdravom chudnutí. Avšak nerobí zázraky, preto netreba zabúdať na pravidelné a vyvážené stravovanie, dostatočný pitný režim a vhodnú pohybovú aktivitu v závislosti od hmotnosti a záujmov.

Zdravie

Vďaka prítomnosti silných antioxidantov, ako je betakarotén a vitamín C, kiwano ochraňuje bunky pred voľnými radikálmi, čím je dobrou prevenciou proti vzniku rakoviny. Prítomné vyššie množstvo vody a vlákniny napomáha dobrému tráveniu a pravidelnému vyprázdňovaniu.

Prečisťuje a podporuje zdravú funkciu obličiek, močových ciest a zbavuje telo nadbytočnej vody. Správny pomer a prítomnosť minerálov v ovocí napomáha tvorbe červených krviniek, čím poslúži ako prevencia proti vzniku anémie.

Horčík a vápnik sú účinnými minerálmi pri podpore pevnosti kostí a vďaka tomu môže kiwano poslúžiť aj ako doplnok stravy pri náznaku osteopénie, prípadne osteoporózy.

Preto sa tento plod odporúča konzumovať hlavne ženám v klimaktériu a taktiež po prechode, kedy dochádza k úbytku kostnej hmoty dôsledku poklesu hormónov v tele. Kyselina listová prítomná v kiwane podporuje tvorbu nových buniek v tele, čo je veľmi dôležité pri fyzicky náročnej práci, športe a tehotenstve.

Konzumácia a použitie

Kiwano vyzerá veľmi zaujímavo nielen zvonka, ale aj po rozkrojení. Plod môžeme pozdĺžne prerezať nožíkom na polovicu a lyžičkou vydlabať dužinaté jadro.

Dužinu môžeme konzumovať ako samotné ovocie alebo ju taktiež pridať do koktailu, smoothies, jogurtu, tvarohu, kaše, ovocného šalátu alebo si z nej vyrobte čerstvý džús.

Tenké plátky sa dajú použiť na ozdobenie mäsitých jedál, zákuskov a veľmi dobre sa dá kombinovať aj s inou zeleninou v šaláte.

Kiwano sorbet
Prečítajte si tiež:

Kiwano sorbet