Očná gymnastika - pomôžte namáhaným a unaveným očiam.

Očná gymnastika - pomôžte namáhaným a unaveným očiam.
18.4.2017 v kategórii Wellness, autor Diana Mašlejová, foto: istockphoto.com

V súčasnosti sa práci s počítačom vyhne len málokto. Avšak práve žiarenie monitora a prílišné dlhodobé namáhanie očí spojené s prácou môže mať za následok krátkodobé vyčerpanie očí, alebo dlhodobejšie zhoršenie zraku.

Práca s počítačom a unavené oči

V súčasnosti sa práci s počítačom vyhne len málokto. Avšak práve žiarenie monitora a prílišné dlhodobé namáhanie očí spojené s prácou môže mať za následok krátkodobé vyčerpanie očí, alebo dlhodobejšie zhoršenie zraku.

Práca za monitorom má svoje zásady, ktoré by sme mali dodržiavať, ak si chceme drahocenný zrak udržať v dobrej kondícii.

  • V prvom rade by ste s počítačom nemali pracovať dlhšie ako šesť hodín.
  • Pravidelne robte prestávky, pričom vhodné je napríklad zatvoriť oči na pár minút, vyjsť na denné svetlo, alebo pozrieť sa od monitora do diaľky.
  • Samotný monitor by mal byť umiestnený v 90-stupňovom uhle od okna a opomínať by ste nemali ani bočné osvetlenie obrazovky či klávesnice.

Očná gymnastika

Oči ovládajú svaly. Práve tie bývajú namáhané a potrebujú, rovnako ako viečka, oddych a čas na regeneráciu. Unavené oči spôsobujú stratu ostrosti videnia, pričom dochádza aj k zhoršenej koncentrácii.

Podľa niektorých odborníkov môže očná gymnastika spomaliť procesy starnutia oka a eliminovať zhoršovanie zraku. Oční lekári však upozorňujú, že takéto cvičenia by mali ľudia vykonávať pravidelne a neočakávať, že po jednej očnej gymnastike sa stav rapídne zlepší. Ideálne je venovať sa jej aspoň päť minút denne a následne nechať očiam čas na oddych.

Skúste cvičit očami takto:

  • POHYBY OČAMI HORE A DOLE – hlavu a krk uvoľnite a držte v pokoji. Pomalými a plynulými pohybmi sa pozrite nadol a nahor, pričom nerotujte krkom ani hlavou. Po niekoľkých pohyboch oči zavrite a pár sekúnd nechajte oddýchnuť. Zopakujte päťkrát a očné svaly sa prekrvia.
  • HODINY– posaďte sa pred hodiny a trhavými zmenami pohybov opisujte zrakom sekundové ručičky. Pri každom čísle zastavte na jednu sekundu a následne nechajte zrak oddýchnuť si.
  • KRÚŽENIE– pozrite sa dole na koreň nosa. Od tohto bodu očami prejdite napravo, späť nadol, naľavo a opäť spať nadol. Môžete mať oči aj zatvorené a po každej sérii si oddýchnite. Zopakujte štyrikrát.

Ako si udržať zdravý zrak?

  • Jedzte päť porcií ovocia a zeleniny denne a vyberajte si najmä to tmavozelené a tmavožlté. Osožný bude i karfiol, kapusta a ružičkový kel.
  • Noste slnečné okuliare a nevystavujte oči priamemu slnečnému žiareniu.
  • Snažte sa udržiavať si optimálnu hmotnosť a športujte, aby ste sa vyhli vysokému krvnému tlaku.
  • Pravidelne konzumujte ryby bohaté na mastné kyseliny, ktoré podporujú stavbu bunkových membrán.
  • Pravidelne si nechajte vyšetriť zrak (mnohé ochorenia očí nesprevádzajú zo začiatku nijaké symptómy).
  • Spite v čo najväčšej tme. Nadmerné svietenie v noci, nebodaj spanie pri zažnutej lampe alebo zapnutej svetielkujúcej elektronike vytvára takzvaný svetelný šum. Podľa viacerých štúdií má svetelný šum negatívny dopad na nočnú metabolickú regeneráciu vnútroočných štruktúr a z dlhodobého hľadiska môže urýchliť vekom podmienené degeneratívne ochorenia makuly oka.
  • Lekári varujú aj pred samoliečbou rôznymi obkladmi. Každý výluh (trebárs aj z tých najvhodnejších byliniek) sa totiž na vzduchu po krátkom čase stáva nesterilným a v konečnom dôsledku môže takýto recept na unavené, opuchnuté viečka priniesť ešte aj sekundárnu infekciu. 
Čítajte tiež: Faktory, ktoré môžu negatívne ovplyvniť váš zrak. Aká je správna výživa pre vaše oči?