Chcete schudnúť plávaním? Dodržujte tieto zásady.

Chcete schudnúť plávaním? Dodržujte tieto zásady.
13.7.2018 v kategórii Zdravie, autor Eva Kliská, foto: istockphoto.com

Plávanie nám dokáže krásne vytvarovať postavu. Vo vode sa pohybujeme vo vodorovnej polohe a sme nadľahčovaní vodou, zároveň však voda kladie pri pohybe mnohonásobne vyšší odpor ako vzduch.

Pri plávaní tak vydáme 2 – 5-krát viac energie a sily než na suchu. Ženy počas plávania spália kvôli vyššiemu podielu tuku v tele o niečo menej kalórií než muži.

Za hodinu aktívneho plávania spálite 1 800 až 2 000 kJ, čo je viac ako za hodinu jazdy na bicykli priemernou rýchlosťou 16 km / hod.

Koľko metrov by mal človek zaplávať zavisí od cieľa, ktorý si určí. Ak chcete schudnúť, musíte zaplávať viac, ak si chcete hlavne oddýchnuť, môžete plávať menej.

Keď chcete vďaka plávaniu schudnúť, dodržujte tieto zásady:

  • plávajte minimálne 30 minút vcelku
  • plávajte v čo najteplejšej vode (28 stupňov a viac)
  • pri plávaní buďte spevnení a uvedomujte si všetky svaly
  • ktoré pracujú
  • pravidelne dýchajte
  • plávajte pravidelne (pri chudnutí by mal človek cvičiť trikrát týždenne)

Prsia alebo kraul pri chudnutí?

Nezáleží toľko na tom, či plávame prsia alebo kraul, ale ide hlavne o to, aby sme mali správnu techniku. Každé cvičenie, ktoré vykonávame správne je účinnejšie, a výnimkou nie je ani plávanie.

Keď chcete schudnúť, plávajte čo najdlhšie, poctivo, sústreďte sa na jednotlivé pohyby, nájdite si svoj rytmus, pravidelne, hlboko a správne dýchajte. Telo sa musí zahriať a dostať sa na tepovú frekvenciu, pri ktorej začne spaľovať tuky, preto skúste plávať vcelku, bez prestávok a konštantnou rýchlosťou.

  • 7 zlatých medailí získal v Pekingu na OH 2008 Michael Phelps.
  • 24,51 sekúnd je čas, za ktorý Číňanka Ťing-ji Le zaplávala 50 m voľným spôsobom. Ako prvá žena v roku 1994 prekonala na tejto trati 25-sekundovú hranicu. 

Výhody plávania:

  • nezaťažuje kĺby
  • plávať môžu všetci, bez ohľadu na vek
  • je vhodné aj ako rehabilitácia
  • rovnomerne aktivuje všetky svalové skupiny
  • má dobrý vplyv na chrbticu

Nevýhody plávania:

  • Voda môže poškodiť sliznicu ústnej a nosnej dutiny
  • Násilné preťahovanie a zväčšovanie rozsahu pohybu v ramenných kĺboch (poškodenie kĺbového puzdra, luxácia a subluxácia ramenných kĺbov)

Doplňte horčík

Zžívanie sa s vodným živlom vám môžu niekedy nepríjemne skomplikovať kŕče. U plavcov zvyčajne vznikajú v lýtkach a najčastejšie pri plávaní v plutvách, prípadne u kraulových alebo znakových nôh, v lete potom pri vstupe z tepla do studenej vody.

Skúsený plavec takú situáciu zvládne bezpečne, menej skúseným sa odporúča položiť sa na chrbát, nohu uvoľniť a buď počkať, až kŕč odznie, alebo sa snažiť doplávať zvyšnými končatinami ku kraju alebo k brehu.

Medzi najčastejšie príčiny kŕčov patrí nedostatočne pripravený svalový aparát (svaly nie sú zvyknuté sa takto intenzívne hýbať, už to nevydržia, stiahnu sa a tak vznikne kŕč), príliš intenzívny tréning alebo nedostatok horčíka v tele. Preto si ho môžete doplniť napríklad nápojmi obohatenými o horčík.

Fotogaléria