Hypotenzia potrápi hlavne počas zmien počasia

hypotenzia, nízky krvný tlak, pomoc, účinok, čo pomáha, ako zvýšiť tlak, na nízky tlak, strava, voda, nápoje, pitie
7.11.2019 v kategórii Zdravie, autor Jana Tesák Potomová, foto: istockphoto.com

Hoci nízky tlak krvi nie je taký škodlivý ako ten vysoký, aj hypotenzia vie poriadne potrápiť. Ak sa vám točí pomerne často hlava, hučí vám v ušiach, prípadne máte stále studené ruky alebo nohy, príčinou môže byť nízky krvný tlak. V súvislosti s krvným tlakom sa pozornosť obvykle sústreďuje najmä na jeho zvýšené hodnoty.

Ale i ten nízky môže spôsobiť nepríjemné pocity a naznačovať závažné ochorenie nadobličiek alebo srdca. Ak sú symptómy jednorazové, nie je dôvod na paniku. Hlavne u detí a mladých ľudí je nízky tlak bežný. Ak sa však slabosť, únava, plytké dýchanie a studený pot opakujú, je potrebné tlak zmerať, sledovať a zaoberať sa príčinami.

Tie môžu byť rôzne: vyčerpanie, nedostatočný pitný režim, stres, strach, zlá kvalita spánku, podvýživa, ale aj ochorenie, ktoré sa takýmto spôsobom prejavuje. Mierne nižší tlak predurčuje ľudí k dlhému životu. Vedci z univerzity v Oxforde zistili, že ľudia s hodnotami 115/75 mm Hg majú najmenšie riziko infarktu a mozgových príhod. Na základe toho sa v Anglicku upúšťa od liečby hypotenzie, pokiaľ jeho hodnota neklesla pod 100 mm Hg.

O nízkom tlaku môžeme hovoriť vtedy, ak sú jeho hodnoty v pokoji pod 110/70 mm Hg, pričom postavením sa dochádza k jeho zníženiu.

Pokles tlaku krvi je zodpovedný za zníženie prekrvenia mozgu. Je teda sprevádzaný závratmi, čiarami pred očami, ale aj studeným potom a hučaním v ušiach. Môžu sa dostaviť aj poruchy vedomia spojené s pádmi. Pri dlhodobej a vážnej hypotenzii môže dôjsť až k poškodeniu orgánov z dôvodu nedostatočného prekrvenia. Závraty často bývajú pri zmenách zo sedu, alebo ľahu, do stoja. Vtedy pomáha chvíľkový prechod do drepu, alebo prekríženie nôh v stoji. Samotné prekríženie zvýši krvný tlak o 10 až 15 mm Hg.

TIP Počas spánku sa odporúča mierne nadvihnutie vankúša. Veľa hypotonikov má, paradoxne, v noci tlak zvýšený, čo vedie k zvýšenému poteniu a vylučovaniu soli. Preto dochádza k výraznému poklesu krvného tlaku. Nadvihnutím hlavy a hornej polovice tela bude mať tento úkaz ľahšie prejavy.

Ďalšími prejavmi sú spavosť, únava, spomalené reakcie, znížená schopnosť sústrediť sa, bolesti hlavy, ale aj bledosť očí či kruhy pod očami. Veľmi častým príznakom hypotenzie je aj zimomravosť a s ňou spojené studené končatiny. Hodnoty nízkeho tlaku krvi sa odporúča upravovať len v prípade, ak sa u človeka prejavujú jeho veľmi časté symptómy, teda závraty, omdlievanie a slabosť. Hypotenziu je možné korigovať pravidelnou dennou aktivitou – minimálne 30 minút rýchlej chôdze, plávanie, bicyklovanie a iné, prijímaním dostatočného množstva tekutín približne 2,5 až 3 litre denne (v závislosti od hmotnosti tela) a zmenou stravovania. Liečba medikamentmi sa odporúča až v prípade, ak bežné opatrenia nepomáhajú.

 

NÍZKY KRVNÝ TLAK VEĽMI OVPLYVŇUJE PITNÝ REŽIM AJ MNOŽSTVO, KVALITA A VÝBER STRAVY!

Voda a iné nápoje

Hypotonikom sa odporúča veľa piť. Prvý pohár by ste mali vypiť hneď po zobudení (250 ml). To vedie k spontánnemu vzostupu krvného tlaku, ktorý vydrží približne 2 hodiny. Jednu tretinu pitného režimu by mali tvoriť aj minerálne vody, ktoré doplnia chýbajúce minerály v tele.

POZOR! Káva a príležitostné pitie vína môže navodiť zdanlivý pocit úľavy, ale reakcia na kofeín a alkohol býva individuálna. Bolo zaznamenaných viacero prípadov, kedy tieto nápoje mali opačný účinok, teda fungovali ako uspávacie medikamenty. Ak chcete skutočne nabudiť, vyskúšajte kvalitný čierny čaj. Nechajte ho lúhovať iba krátko, maximálne 2 minúty, tak sa z neho vylúči viac aktívneho kofeínu. Efektívnejšie potom mobilizuje krvný tlak.

Vitamín C

Viaceré výskumy dokázali, že vitamín C podporuje pôsobenie adrenalínu na zvýšenie krvného tlaku. Adrenalín, prirodzený hormón tela, sa tvorí v nadobličkách a v časti vegetatívneho nervového systému. Najviac vitamínu sa nachádza v paprike, kivi, kyslej kapuste, šípkach, brusniciach a citrusovom ovocí. Je veľmi dôležité pripomenúť, že vitamín C je veľmi citlivý na vysokú teplotu a kontakt so železom!

Sladké drievko

Na našom trhu sú známe sladkosti (pelendreky), ktoré obsahujú aromatické látky glycyrhizín. Podporuje vyplavovanie hormónov nadobličiek, ktoré zadržiavajú v tele sodík a podporujú vylučovanie draslíka. Dôsledkom toho sa mení hospodárenie s vodou a zvyšuje sa krvný tlak. Avšak narastá riziko tvorby opuchov.

Kručinka farbiarska

Ak ste si ju ešte nenazbierali, teraz je správny čas, lebo v lekárni ju budete hľadať márne. No ak nie ste zdatný bylinkár, radšej ju pohľadajte v bioobchodoch, alebo na internete. Predáva sa samostatne, ale aj ako súčasť bylinných zmesí na cievy. Kručinka posilňuje činnosť srdcového svalu a povzbudzuje slabý krvný obeh. Vďaka tomu sa zlepšuje zásobenie celého organizmu kyslíkom, no hlavne mozgu. Kručinka farbiarska má výrazný močopudný účinok. Môžeme ju zmiešať s kvetom pagaštanu, ktorý priaznivo vplýva na krvný obeh a cievny systém. Zmes si pripravíme z jednej čajovej lyžičky vňate kručinky a lyžičky kvetu pagaštanu. Stačí ju zaliať 250 ml vriacej vody a nechať dvadsať až tridsať minút lúhovať. Scedíme a čaj pijeme dvakrát denne nesladený.

Kuchynská soľ

Približne 30 % ľudí je citlivých na soľ, hlavne na sodík, ktorý je jej hlavnou súčasťou. Sodík má veľmi dôležitú úlohu pri hospodárení s vodou v tele, a tým aj na krvný tlak. Hypotonik by mohol skúsiť jemne zvýšiť podiel soli v strave. V žiadnom prípade to neznamená, že by mal začať jesť slané polotovary, konzervované potraviny, zemiakové lupienky, používať vegetu a pod. Mal by jesť viac zeleniny, rýb, ktoré by boli mierne posolené morskou alebo himalájskou soľou.

RAŇAJKY, správny ZAČIATOK DŇA

Ste hypotonik a obľubujete na raňajky müsli s ovocím? Ak sa čudujete tomu, že ste po jedle podráždení a bez energie, mám pre vás riešenie, ktoré odstráni tento problém. Raňajky s vysokým obsahom draslíka a sacharidov pôsobia na vyčerpaného človeka, ktorý potrebuje zotavenie, ale aj na hypotonika kontraproduktívne. Zvlášť vtedy, ak vás krátko po raňajkách čaká každodenný stres. V strese totiž dochádza k zvýšenému vylučovaniu kortizónu z nadobličiek, čím dôjde k horšiemu využitiu sacharidov. Okrem toho stúpa v krvi obsah draslíka.

Ak ešte stravou zvýšime jeho množstvo, potom hladina draslíka môže rýchlo dosiahnuť úroveň, ktorá spôsobuje problémy, ako je nervozita, kŕče a podráždenosť. Ak máte problémy s ranným vstávaním a dlho sa nemôžete prebrať, potom by ste mali raňajkovať radšej chlieb so syrom, tvarohom a zeleninou, alebo vajíčka (omeleta, praženica a iné), teda raňajky bohaté na bielkoviny s dostatočným množstvom vitamínov skupiny B a obsahom soli.

Ako nedostať infarkt v 30-ke?
Prečítajte si tiež:

Ako nedostať infarkt v 30-ke?